От гимназията до телеком индустрията

Българският стартъп MYX, основан предимно от възпитаници на СМГ, разработва дигитални близнаци с основен фокус телеком секторът

Деан Безлов и Явор Михайлов предлагат на телекомите точни модели на техните собствени кули
Деан Безлов и Явор Михайлов предлагат на телекомите точни модели на техните собствени кули
Деан Безлов и Явор Михайлов предлагат на телекомите точни модели на техните собствени кули    ©  Tsvetelina Belutova
Деан Безлов и Явор Михайлов предлагат на телекомите точни модели на техните собствени кули    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Българският стартъп MYX разработва дигитални близнаци с основен фокус телеком секторът.
  • Компанията е основана предимно от възпитаници на СМГ.
  • Тя вече набра 350 хил. евро чрез облигации, а в бъдеще ще търси многомилионен рунд.

Деан Безлов и Явор Михайлов са завършили една гимназия, но заради разликата в годините, се познават от Facebook група. Това, което свързва и тях, и останалите основатели на компанията за дигитални близнаци MYX, е интересът към роботиката, както и общите учебни заведения, които са посещавали. Така една гимназиална страст прераства в бързо растящ бизнес, на който разчитат и български, и западни телекомуникационни оператори, а петимата бивши съученици и състуденти могат да твърдят, че стоят зад един от иновативните стартъпи в България - друг подобен просто няма, а на глобално ниво работят още едва няколко.

MYX разработва дигитални двойници - точни 3D обработки на физически предмети. Основният фокус е индустрията на телекомуникациите, където има огромен брой кули, пълни с техника, болтчета и гайки, които имат нужда от постоянна поддръжка. Така вместо всеки път, когато е нужно подобрение или ремонт на дадено съоръжение да се изпращат хора на място само за да проверят какво има или няма, или колко е високо и широко, телекомите могат да направят точни дигитални двойници на своите активи с всяка гайка на мястото й.

"MYX се появи като идея преди две години и оттогава се занимаваме само с това. Ние събираме данни, снимки от дронове и т.н., за да извадим крайна, смислена, полезна информация. За 20 минути полет може да съберем 10 гигабайта, всяко болтче да бъде снимано от четири страни и компаниите да знаят какво точно имат на място", казва Явор Михайлов.

СМГ, Уоруик и една идея

Михайлов е роден през 2001 г. и е един от основателите на клуба по роботика в Софийската математическа гимназия (СМГ), заедно с друг съосновател на MYX, Михаил Георгиев (набор '99). В различни моменти те се занимават с дронове и състезателна техника и покрай тази си дейност се запознават с Деан Безлов, девет години по-възрастният от Михайлов възпитаник на същото училище.

"Говорихме си за роботика, след което преминахме от хардуера към софтуера - как 3D снимките, които правим с дронове например, могат да са от полза. Насочихме се към телеком сектора, защото там имаше ниша, която ние можехме да запълним", казва Безлов. По това време той учи в университета в Уоруик във Великобритания, откъдето идват и другите двама съоснователи на компанията - Димитър Райнов и Васил Рабучиев.

Петимата започват да работят по т.нар. дигитални двойници, които могат да бъдат използвани от всякакви компании, които работят с физически активи. Но логично фокусът пада върху телекомите - компании с големи финансови възможности, сравнително бърза адаптация към нови технологии и сектор, в който разходите могат да бъдат оптимизирани.

"Ние предоставяме услуга, която им спестява пари. За да се инспектира едно такова съоръжение, трябват хора. И то не само хора, ами сертифицирани инженери и алпинисти. За да се пипа, трябва да идат поне трима души заради риска от високото напрежение. Всичко това ние го правим с дрон за половин час, напълно безопасно", казва Михайлов. Посочва и друго - насочването на антените обичайно става ръчно, с магнити и понякога буквално на око.

"Това е техника за 200-300 хил. лв., която се намества на око, следователно се губи около 10% от сигнала, само защото антената е с 5-10 градуса накриво. Ние следим целия процес и правим радиопланиране", казва Михайлов.

Услугата на MYX се продава като абонамент на базата на определен брой локации и определен брой инспекции на година. Данните се обработват от самата компания и на клиентите се предоставя достъп до платформата, в която могат да разглеждат съответните кули.

Безлов казва, че работят основно с телекоми, защото там има най-висока добавена стойност и има смисъл MYX да се фокусира в конкретна ниша, докато расте. Същевременно обаче дигитални двойници могат да се правят за всякакви други индустрии, включително за земеделието и петролната индустрия например. В портфолиото си MYX има и един силно необичаен за дейността си проект - паспортизация на всяко дърво в Борисовата градина.

Телекомите тук, телекомите там

MYX има един голям клиент сред телекомите в България - "А1 България", като компанията вече е в преговори и с другите два големи играча. Българският пазар се оказва интересен за компанията, защото в страната повечето кули са направени по поръчка.

"На запад кулите са буквално по каталог, докато в България се правят по поръчка. Всеки оператор има своя отделна инфраструктура, което също е различно спрямо чуждите пазари. Това е много интересно, защото, търговски погледнато, в България се оказва по-евтино да правиш кули по поръчка, а след това те имат нужда от различен тип грижи", казва Михайлов.

Една от причините и българските, и чуждестранните телекоми да обърнат внимание на MYX, е, че целият сектор вече е в процес на преминаване към 5G мрежи, което изисква ъпгрейд на съществуващата мрежа и изграждане на нова такава. "Телекомите са много бързи за размера си компании. Те са свикнали, че ако не инвестират две години в нови технологии, значи са аут, просто изчезват", добавя Михайлов.

Търсене има не само от България. Извън страната компанията работи с подизпълнители (широко разпространена практика при западните телекоми) на Vodafone, Ericsson и други във Великобритания, а неотдавна е започнала проекти и в Дания и ЮАР. При чуждите пазари MYX отдава софтуерната си технология - снимките и мапинга става физически от страна на клиентите, а обработката на данните е от българската компания.

Колкото и уверено да звучат Михайлов и Безлов, двамата признават, че развитието на компанията се случва по-бързо, отколкото са очаквали. "Ние бяхме седем души преди три месеца, сега сме 12", казва Безлов. Затова трябват пари - и там те са поели по един нетрадиционен за стартъпи път.

Рундът преди рунда

През март MYX набира 350 хил. евро чрез облигации. От тях 150 хил. евро идват от фонда NV3, а 200 хил. евро - от частни инвеститори. Това е странен начин за финансиране на един стартъп, където дяловите инвестиции са широко наложени, особено в начален етап. Целта според основателите е била не толкова да се разрасне колкото се може повече компанията, а да се даде предпоставка за друг, по-голям рунд.

"Ние се финансирахме чрез облигации, така че да заложим структурата на сделката при един бъдещ рунд. Общо взето, направихме рунд без конкретна цена. С инвеститорите решихме, че за доброто на компанията трябва да се стимулира нов рунд в следващите две години. Затова взехме пари едва ли не с цел мотивация да развием максимално компанията и да намерим още инвеститори. Това е най-елегантният начин да се направи сделка без оценка", казва Безлов.

MYX работи през дружеството "Ем Уай Екс", основано през август 2020 г. и което все още няма пълна финансова година. Но Михайлов казва, че целта е да има едновременно бърз растеж и сигурност - така че, "ако утре ни спрат всички клиенти и проекти, ще можем да оцелеем поне 12 месеца".

А в идните 6 до 12 месеца MYX ще бъде заета. Не само с нови клиенти, но и с иницииране на процеса по търсене на рунд на финансиране. След това, в продължение на още 6 до 12 месеца ще се работи по самата сделка. "Важно е да имаме срещи отсега, така че, когато дойде моментът да търсим капитал, да не се налага да се представяме или да пишем "вие помните ли ни" на потенциални инвеститори", казва Безлов.

Екипът има и конкретно число наум - 10 млн. евро. Това е огромна сума за инвестиция в български стартъп и предполага участие на чуждестранни фондове, но Безлов смята, че тя може да бъде обоснована, особено ако компанията продължи да расте с тази скорост.

"Това е амбициозна цел, но ние виждаме каква стойност даваме на компаниите. Дори да си останем само в телеком сектора, можем да помогнем на всяка една компания там, да спестим милиони и да качваме с двуцифрен процент маржовете им на печалба. Има само още 2-3 компании в света, които са ни конкуренти и са взели подобни суми още на сийд рунд. За да влезеш и да се наложиш в Германия, Великобритания и САЩ, са нужни много големи суми", казва той.

Макар Михайлов да казва, че в бизнес плана на компанията броят на хората, които са им нужни, не е фиксиран, двамата очакват след година да са между 20 и 30 души. "Трябват ни всякакви хора. Разработчици, акаунт мениджъри, маркетинг специалисти, търговски отдел, съпорт. В момента тази технология навлиза, така че ние чисто от късмет сме много добре времево позиционирани. След пет години това ще бъде наложена технология, а не на ръба, така че трябва да се развиваме сега", завършва Безлов.

Какъв е проектът с Борисовата градина?

Деан Безлов:
Това е проект на "Софияплан". По закон Столична община трябва да има регистър на всички дървета - височина, дебелина, обем на короната и т.н. Ние извадихме всичко това чрез 3D модел. Досега това се случва на око, чрез мерене с крачки и други подобни средства. Това не е само в България, но и в Германия например. Със "Софияплан" имахме и проект при наводненията в началото на годината. За 36 часа, през нашата технология, те имаха пълна картина и модели къде какво трябва да се направи. Преди това цялата информация, която общината имаше, беше от репортаж на bTV.

Как стои финансово компанията?

Явор Михайлов:
Ние сключихме сделки с няколко големи клиенти и това ни позволи да наемем още хора. Искаме компанията да расте възможно най-бързо, но ако я разглеждаме като един двигател, трябва да сме сигурни, че няма да ни свърши горивото. Дори утре да ни спрат всички клиенти и проекти, ще можем да оцелеем поне 12 месеца. Идеята на инвестициите е да заредим отново двигателя и да привлечем още повече хора и още повече клиенти. Но всичко е въпрос на баланс.
Все още няма коментари
Нов коментар