Пандемията като ускорител

Българският пазар на телекомуникационни услуги очаквано расте в кризисната 2020 г.

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Българският пазар на телекомуникационни услуги очаквано расте в кризисната 2020 г.
  • За пръв път приходът от пренос на данни надхвърля този от гласови услуги.
  • И трите големи играча залагат много за бъдещите си резултати на внедряването на 5G мрежата.

Дистанционната работа, видеоразговорите и нуждата от все по-бърза и постоянна свързаност не са някаква особена новост. Пандемията обаче превърна всяко от тях от полезна добавка в абсолютна необходимост за големи части от населението. Затова и не е голяма изненада, че телекомуникационният сектор, както вещаеха всички очаквания и прогнози, е един от печелившите от ковид.

Сега обаче могат да се видят и конкретните измерители за усещаното представяне в доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за 2020 г. Не само трите големи български телекома покачват приходите си, а и целият сектор отчита растеж за трета поредна година. Освен по-голямото потребление по време на пандемията има и други причини за увеличението. Телекомите предлагат все повече услуги, по-бърз интернет и най-различни приложения за крайния потребител и бизнеса. Инвестират и в 5G мрежа, като този тип услуги тепърва ще се разширяват. В същото време за поредна година растат и цените, а пазарът става все по-малко фрагментиран, като тече консолидация и поглъщане на регионални оператори.

С интернет напред

През 2020 г. общият обем на пазара на електронни съобщения в България достига 2.8 млрд. лв. (виж инфографиката), като за трета поредна година продължава възходящата си тенденция - отчетеният ръст е 6.7% спрямо 2019 г. Това е и първата година след продължителен спад, в която има повишение на дела му от БВП - с 0.15 процентни пункта спрямо 2019 г., когато е бил 2.3%. И през 2020 г. пазарът е движен основно от приходите от гласови услуги и от услугите за пренос на данни и достъп до интернет. За първа година оборотът от интернет надминава този от гласови услуги и заема водеща позиция с 41.8% от пазара. Приходите от гласови телефонни услуги (фиксирана, мобилна и др.) продължават да намаляват, като спадът е 1.9%, а делът им e 40.2%. Докладът на КРС не разкрива точните приходи на отделните компании, но според данните на класацията на "Капитал" К100 първа по общи приходи е БТК с 1.03 млрд. лв., следвана от "А1 България" с 1.01 млрд. лв. и "Теленор" със 753 млн. лв.

"Цифровизацията, за която говорехме в бъдеще време, буквално за една нощ стана настояще. Трафиците нараснаха между 15 и 50%", коментираха от БТК пред "Капитал". Според телекома пандемията е демонстрирала ключовото значение на телекомуникациите.

"От бизнес гледна точка научихме как да се справяме с липсата на сигурност и да сме бързи и гъвкави при планирането на алтернативни развития в променяща се бизнес средата. Резултатите за 2020 г. показаха устойчивостта на бизнеса и способността ни да бъдем гъвкави и ефективни по време на криза и силно конкурентни на пазара", коментираха за "Капитал" годината си от "Теленор България".

Според "А1 България" пък основната задача е била да се намерят нови източници на приходи. "През 2020 г. успяхме да компенсираме липсата на роуминг, намаления трафик в магазините, по-ниските продажби на телефони и намаленото търсене заради страха на хората от неизвестното", заявиха от оператора.

Говорим по-малко

През изминалата година приходите от мобилни телефонни услуги са 1.038 млрд. лв. и за поредна година бележат макар и минимален спад (с 0.4%) спрямо предходната 2019 г. (когато понижението беше 2.6%). С пазарен дял 38.1% "А1 България" остава лидер по брой абонати на мобилни услуги, а "Теленор България" отново е лидер на база приходи с 41.6%. При БТК има минимално увеличение на пазарния дял както на база брой абонати, така и на база приходи на дребно, докато при А1, макар и символичен, има спад спрямо предходната година и при двата показателя. При "Теленор" също има незначително увеличение на дела на база приходи.

За поредна година има понижение на общия брой на абонатите на мобилна телефонна услуга: те вече са 7.96 млн., с 3% по-малко от 2019 г. Според КРС причините за понижението са комплексни - от една страна, пандемията е оказала влияние върху бизнеса и обикновените потребители, а от друга страна, негативните демографски процеси също имат неблагоприятно отражение върху броя на потребителите на мобилна телефонна услуга в страната.

По-бърз и по-достъпен

Услугите за пренос на данни и достъп до интернет са продължили скока си и през 2020 г. и общите им приходи достигат 1.196 млрд. лв., с 19.8% нагоре спрямо предходната 2019 г. Лидерите в този сегмент - БТК и А1, увеличават леко своя пазарен дял на база брой абонати, докато при номер 3 - "Булсатком", се запазва тенденцията от предходната година за спад на пазарния дял на база брой абонати. По приходи от трите основни предприятия БТК увеличава своя пазарен дял, докато А1 и "Булсатком" отчитат спад.

В пандемичната година съвсем естествено е продължило и повишението на потреблението на интернет. Общият брой на абонатите в България е 8.6 млн., с почти 2% повече спрямо 2019 г. Тези хора ползват и по-бърза връзка - броят на клиентите на широколентов достъп, със скорости над 100 Mbps, се е увеличил с 55.3%.

При мобилния интернет чрез LTE (или 4G) повишението при потребителите е 8% до около 4.3 млн. души.

Телевизията

Пазарът на доставка на телевизия и радио е останал оспорван и през 2020 г., но очакванията са скоро на него да има големи промени и да останат два основни големи играча. Обемът на този сегмент през миналата година е бил 427 млн. лв., ръст с 0.6%. Макар и с намаляващ дял и по абонати, и по приходи, "Булсатком" остава лидер с около 687 хиляди клиенти, следван от А1 с 521 хил. и БТК с 516 хил., според данните на КРС за 2020 г. Но тези числа по всяка вероятност ще изглеждат много различно в края на тази година. В момента тече продажбата на "Булсатком" и не е изключено след време голяма част от абонатите на лидера да попаднат в БТК или друг оператор. Отделно през тази година БТК, и досега лидер по приходи сред телекомите, купи и редица регионални оператори като софийските "Нет 1" и "Онлайн директ", пловдивската N3 и русенската "Нетуоркс", като така добави над 100 000 нови абонати на телевизия.

За поредна година приходите от сателитна телевизия имат най-висок дял в общия обем на сегмента, който обаче продължава да намалява. Спад има и при оборота и абонатите на кабелна телевизия. В същото време бурно расте IPTV сегментът, чиито приходи са скочили с 13.4%.

Иде ли 5G

И трите големи телекома залагат много за бъдещите си резултати на внедряването на 5G мрежата. Компаниите вече предлагат такива услуги под една или друга форма, но тепърва ще се появяват бизнес приложения, които да покажат ползите от технологията, а не просто по-бързата връзка.

"Темпът на промяна в сектора и конкуренцията се увеличават. Наблюдаваме бързо внедряване на 5G, технологичният сектор продължава да предизвиква бизнес моделите на телекомуникационните компании, което ни кара да излезем извън традиционното мислене, да бъдем новатори и да навлезем в съседни сектори, в които да останем трайно и да разрастваме бизнеса си", заявиха от "Теленор България" за "Капитал". Според компанията операторите тепърва ще имат все по-ключова роля с набирането на популярност и използването на 5G от потребителите и бизнесите.

През тази година КРС раздаде на търг на трите телекома ленти по 100 MHz в обхват 3.6 GHz, с което отвори пътя към изграждането на пълноценна 5G мрежа. Чрез конкурса държавата спечели 13.4 млн. лв., като всяка от компаниите ще плати и по общо 8 млн. лв. годишни такси в следващите 20 години. Според доклада на КРС инвестициите в мрежи от ново поколение през миналата година са били 52.5 млн. лв., като основната част от тях са направени от трите големи играча.

"До края на 2021 г. 5G ще е масово достъпна технология в страната и ще бъде готова да посрещне нужните както на крайните потребители, така и на бизнеса", коментираха и от "А1 България".

Очакванията на играчите на пазара са през 2021 г. ръстът на индустрията да продължи. Същевременно трите телекома имат донякъде различни стратегии - някои залагат повече на крайните клиенти, други - на бизнес приложенията и корпоративните абонати.

"Ще продължим да инвестираме и в 5G мрежата и в цялостни решения за клиентите ни, базирани на нея. Официалните данни също констатират ръст в потреблението на пакетни услуги през последната година, като това ще продължи да бъде фактор при избора на доставчик", съобщиха от БТК.

В "А1 България" значително увеличиха инвестициите си в решения за бизнеса. "По отношение на ICT вече сме един от основните играчи на българския пазар. Най-много приходи през 2020 г. са генерирани от услуги като видеонаблюдение, системна интеграция, виртуален център за данни и ERP решенията на SAP, но помогнаха и новите, които пуснахме през годината, като решенията за работа от дома, термокамери и екрани, онлайн реклама и други", заявиха от оператора.

Според А1 именно телекомуникационните услуги продължават да бъдат в основната на възстановяването и развитието на бизнеса и това се потвърждава от бързото стартиране на мрежите от пето поколение и придобиването на различни компании от телекомуникационния и други сектори.

През тази година консолидацията на телекомуникационния пазар ще продължи и по всичко изглежда, че големите ще стават още по-големи. Докладът на КРС показва, че за поредна година намалява броят на компаниите, предлагащи интернет и телевизия, които преди години бяха причина за масовото разпространение на тези услуги. Което означава само едно - трите водещи телекома ще държат все по-значителен дял от пазара. В българския проект на плана за възстановяване са предвидени и значителни средства за инвестиции в инфраструктура, които ще бъдат използвани от операторите за разширяване на мрежата им.

Все още няма коментари
Нов коментар