🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германските компании не могат да се откажат от Китай

Желанието на правителството да намали зависимостта си от Пекин не се смята за реално от фирмите

Германските автомобилни производители винаги са се радвали на голям интерес от китайските потребители, което до известна степен се дължи на престижа, който германските марки имат в Китай.
Германските автомобилни производители винаги са се радвали на голям интерес от китайските потребители, което до известна степен се дължи на престижа, който германските марки имат в Китай.
Германските автомобилни производители винаги са се радвали на голям интерес от китайските потребители, което до известна степен се дължи на престижа, който германските марки имат в Китай.    ©  Reuters
Германските автомобилни производители винаги са се радвали на голям интерес от китайските потребители, което до известна степен се дължи на престижа, който германските марки имат в Китай.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Германия зависи от Китай за осигуряването на основни технологични продукти, включително мобилни телефони и светодиоди, както и суровини, включително литий и редкоземни елементи.
  • Volkswagen има над 40 завода в Китай, като компанията наскоро започна кампания за повторни привличане на местни купувачи.
  • Химическият гигант BASF, който вече има широка производствена база в страната, има планове за изграждане на нов център в азиатската страна.

Войната в Украйна показа, че твърде голямото разчитане на една държава за производството или доставки на енергия не е добър вариант за европейските страни. Една от най-силно засегнатите от тази зависимост беше Германия, като Русия отговаряше за огромна част от енергийният внос в страната. Това накара местните политици да се замислят за други потенциални пробойни, като на преден план излезе Китай.

И макар че правителството на канцлера Олаф Шолц да се опитва да накара икономиката да се отвори и за други азиатски страни и да остави на заден план Пекин, германските компании не са готови да жертват този пазар. Германия зависи от Китай за осигуряването на основни технологични продукти, включително мобилни телефони и светодиоди, както и суровини, включително литий и редкоземни елементи. Те са от решаващо значение за плановете на Германия да направи преход към по-чиста енергия и транспорт, което е един от главните мотиви в политическите планове за следващото десетилетие.

Липсата на желание от страна на германския бизнес обаче е разбираема, смята Катрин Камин, директор на Килската инициатива по геополитика и икономика. "Германия няма да може просто да отпусне отношенията си с Китай в краткосрочен план", заявява тя пред The New York Times. "Зависимостите са твърде големи", добави тя.

Това се дължи на добри взаимоотношения между двете страни, които се развиват от години насам. С външнотърговски продажби от 297.9 млрд. евро за миналата година Китай е най-големият търговски партньор на Германия в продължение на седем поредни години. Но търговският дефицит на Германия с азиатската страна нараства все по-неравномерно - тенденция, която се влоши по време на прекъсването на веригата за доставки, причинено от пандемията от коронавирус. Миналата година вносът от Китай се увеличи с една трета, до 191 млрд. евро, докато износът нарасна само с 3% до 107 млрд.

Все по-голяма зависимост

В индивидуален план нещата не са по-различни. Химическият гигант BASF, който вече има широка производствена база в страната, има планове за изграждане на нов център. Той ще струва около 10 млрд. евро, като големината му ще бъде близка на тази на централата в Лудвигсхафен.

Мартин Брудермюлер, главен изпълнителен директор на BASF, заяви, че приходите от Китай са позволили на компанията ефективно да компенсира загубите от високите енергийни разходи и строгите екологични правила в Европа. "Без бизнеса в Китай необходимото преструктуриране тук не би било толкова възможно", каза Брудермюлер пред репортери на годишната конференция на компанията през февруари. "Посочете ми само една инвестиция в Европа, от която бихме могли да спечелим пари".

Един от най-зависимите от Китай сектори е автомобилният. Германските производители винаги са се радвали на голям интерес от китайските потребители, което до известна степен се дължи на престижа, който германските марки имат в Китай. BMW, Mercedes-Benz и другите местни играчи продават приблизително една трета от всички автомобили, които произвеждат в Китай, което е повече от цяла Западна Европа.

Въпреки това актуални данни за китайския автомобилен пазар показват, че германците изглежда губят контрола си върху местния пазар, главно заради увеличения интерес към електрическите превозни средства. Данните за регистрацията на автомобилни застраховки показват, че едва 2.4% от всички електрически превозни средства, продадени в Китай миналата година, са произведени от Volkswagen, докато BMW и Mercedes не са успели да пробият дори 1%, съобщава германския бизнес всекидневник Handelsblatt. За сметка на това пазарният дял при автомобилите с двигатели с вътрешно горене остава непроменен.

Volkswagen има над 40 завода в Китай, като компанията наскоро започна кампания за повторни привличане на местни купувачи. Продаваните на този пазар автомобили ще имат функции като караоке устройства в таблото, а освен това производителят инвестира милиарди в местни партньорства и бази. Това е част от темата, разкрита от германския автомобилен производител миналата година: "В Китай за Китай". Като допълнително потвърждение на важността на китайския пазар новоизбраният изпълнителен директор Оливер Блум прекара седмици в обиколка на Китай и се завърна, обещавайки да засили партньорствата на компанията си там. "Трябва да си сътрудничим много по-тясно с нашите местни партньори, за да се вслушваме в клиентите в Китай", каза той пред репортери на годишната среща за резултатите на компанията миналия месец. "Това ще бъде част от стратегия за 2030 г.", добавя той, цитиран от NYT.

Все още няма коментари
Нов коментар