Ако растежът в Китай е толкова силен, защо инфлацията е толкова ниска

Парадокс, който кара анализаторите да се подсмихват

Сравнен с по-ранни години, ръстът на продажбите на дребно беше по-скромен и следователно по-достоверен.
Сравнен с по-ранни години, ръстът на продажбите на дребно беше по-скромен и следователно по-достоверен.
Сравнен с по-ранни години, ръстът на продажбите на дребно беше по-скромен и следователно по-достоверен.    ©  Reuters
Сравнен с по-ранни години, ръстът на продажбите на дребно беше по-скромен и следователно по-достоверен.    ©  Reuters

Когато преди две години Америка освободи икономиката си от ограниченията от времето на пандемията, това отключи и инфлацията. Към средата на 2021 г. потребителските цени се повишиха с повече от 5% в сравнение с предходната година. От по-късното и по-бързо отваряне на Китай вече минаха повече от три месеца. Но инфлацията продължава да е блокирана. През март потребителските цени се повишиха само с 0.7% на годишна база, по-бавно откъдето и да било другаде по света.

На какво може да се дължи

The Economist определи повторното отваряне на Китай като най-голямото икономическо събитие на годината. Защо тогава то има толкова слабо въздействие върху цените? Някои подозират, че възстановяването е по-слабо, отколкото показва официалната статистика. Анализаторите на "Бежовата книга на Китай" (China Beige Book), която разчита на независими проучвания, за да проследи икономиката на страната, заявиха пред клиентите си, че "се подсмихват" на официалните данни, според които продажбите на дребно са нараснали с 10.6% през март в сравнение с предходната година.

Растежът обаче изглеждаше смехотворно силен, само когато се съпостави с 2022 г., която беше плачевно слаба. Сравнен с по-ранни години, ръстът на продажбите на дребно беше по-скромен и следователно по-достоверен. В сравнение с март 2021 г. например продажбите нараснаха с по-скромния годишен темп от 3.3%.

Това, което е вярно за продажбите на дребно, е вярно и за по-широката икономика. Възстановяването от миналогодишното дъно е реално и стабилно. Но възстановяването до тенденциите отпреди пандемията е частично и неравномерно. Китай прекара много по-дълго време в режим на блокиране, отколкото Америка. Затова може би ще трябва да измине още дълъг път, преди да възстанови пълния си капацитет. Вземете пример с имотите. Въпреки че продажбите през тази година са по-силни, отколкото в края на миналата година, особено в големите градове, те остават далеч по-слаби, отколкото през 2021 г. (година на бум) или дори през 2020 г. Наемите все още падат, което допринася за ниската инфлация.

Спадът на цената на горивата за автомобилите също е от значение. Предполагаше се, че голямото отваряне на Китай ще повиши световните цени на енергията, удължавайки битката на останалата част от света с инфлацията. Въпреки това, докато Америка и Европа бяха в рецесия, цените на петрола спаднаха. Борбата на останалата част от света с инфлацията намали цените на енергията, удължавайки слабата инфлация в Китай.

Отварянето на Китай се разминава със сценария и по други начини. В Америка работниците, въоръжени със "стимулиращи" чекове от правителството, се почувстваха силни да намалят работното си време, да напуснат работа или да настояват пред шефовете си за по-добро заплащане. Много се говореше за "голяма оставка". Домакинствата в Китай нямаха такъв късмет. Те не получиха почти никаква пряка помощ от правителството в рамките на неговия режим на нулеви лихви. Поради това предлагането на труд от тяхна страна не е било "изкривено от прекомерни трансфери", както посочват икономистите от банка Morgan Stanley.

Всъщност, дори когато повторното отваряне на Китай е засилило търсенето на стоки и услуги, то е подобрило капацитета на страната да ги доставя. Премахването на ограниченията премахна пречките и отпуши веригите за доставки. Въпреки слабата световна икономика износът на Китай нарасна с почти 15% на годишна база в доларово изражение през март, тъй като фирмите най-накрая се справиха с дългогодишното натрупване на поръчки.

Психологията също може да помогне да се обясни безинфлационното възстановяване на Китай. Компаниите не повишават цените с лека ръка. Ако не са сигурни, че по-силното търсене ще се запази, те ще продължат да не желаят да изискват от клиентите си повече. Икономиката на Китай расте въпреки продължаващите съмнения. Но инфлацията може да е ниска заради тях.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • + 2

    Щото Юанът е обезпечен със стоки , а не е гола хартия + мастило ...

    Нередност?
Нов коментар