🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо френско-германският мотор на ЕС буксува

Европейският проект се определяше като икономическа и политическа интеграция, но интеграцията е в застой, а напредъкът в области като банкиране, финанси, енергетика и цифрови услуги е изправен пред значителни пречки

Нищо в ЕС не може да върви напред, без двете държави да са постигнали съгласие.
Нищо в ЕС не може да върви напред, без двете държави да са постигнали съгласие.
Нищо в ЕС не може да върви напред, без двете държави да са постигнали съгласие.
Нищо в ЕС не може да върви напред, без двете държави да са постигнали съгласие.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Жан Пизани-Фери, старши сътрудник в института "Брьогел" в Брюксел и в Института за международна икономика "Петерсън" във Вашингтон, в анализ за Project Syndicate

През януари 1963 г. германският канцлер Конрад Аденауер и френският президент Шарл дьо Гол подписаха двустранния Елисейски договор, с който официално сложиха край на два века на антипатия и кръвопролития между двете страни и се ангажираха да поставят началото на нова ера на сътрудничество. Подписан пет години след влизането в сила на Договора от Рим, той беше изключително символичен и превърна Германия и Франция де факто в лидери на Европейския съюз. Партньорите от съюза знаят от опит, че нищо не може да върви напред, без двете държави да са постигнали съгласие, и че френско-германският консенсус като цяло проправя пътя към всяко по-широко споразумение.

Тази връзка е имала своите възходи и падения през десетилетията, но днес лидерството е необходимо повече от всякога. Изправен пред многобройни вътрешни и външни предизвикателства, ЕС трябва да преоцени своите приоритети, а може би и самата си цел. Европейският проект се определяше като икономическа и политическа интеграция, но интеграцията е в застой, а напредъкът в области като банкиране, финанси, енергетика и цифрови услуги е изправен пред значителни пречки. ЕС също е продукт на глобалния ред, основан на правила, но следвоенната система, която го е родила, се разпада с ускорени темпове. Европейските лидери приеха континенталния мир за даденост, но нахлуването на Русия в Украйна ярко напомни за границите на меката сила.

Във време на нараснало геополитическо напрежение Германия и Франция трябва да помогнат за предефинирането на целите и приоритетите на ЕС. Но двете страни са в спор по няколко ключови предизвикателства, включително бъдещето на енергийната система на Европа; подходящия отговор на Закона за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA); отбранителна интеграция и позицията на блока спрямо Китай. Тези напрежения бяха очевидни в забележително скучното съвместно изявление на президента Еманюел Макрон и германския канцлер Олаф Шолц за отбелязване на 60-ата годишнина от Елисейския договор.

Няколко фактора са в основата на френско-германското разделение. Като начало Шолц и Макрон нямат химия помежду си. Те също така се оказаха в особени вътрешнополитически ситуации - Шолц се бори да управлява трипартийна коалиция, а Макрон се опитва да управлява без мнозинство в Националното събрание.

Но има и по-дълбоки причини. Глобалната динамика доведе до повторна поява на дългогодишни различия между френската и германската икономическа философия. Докато Франция разглежда разпадането на следвоенната система като възможност да утвърди отново своя суверенитет, Германия гледа на това тектонично разместване като на потенциално смъртоносна заплаха за нейния икономически модел. В отчаяни усилия да запази статута си на експортна сила Германия търси диверсификация на търговията, настоявайки за нови търговски споразумения на ЕС със Съединените щати, азиатските страни и Обединеното кралство.

Добрата новина е, че разликите не са непреодолими. Предпочитанието на Франция да произвежда стратегически важни стоки в ЕС и целта на Германия да диверсифицира своите търговски отношения се допълват взаимно. И все пак, за да преодолеят разделението, двете страни трябва да се споразумеят за споделена стратегическа рамка, а те все още са далеч една от друга в това отношение.

Енергетиката а е пример за това. Франция гледа на зеления преход като на възможност за възстановяване на енергийната си независимост и планира да разчита основно на ядрената енергия. Германия го виждаше като възможност за търговия с водород и възобновяема електроенергия, като природният газ служи като мост между настоящите и бъдещите системи - докато войната в Украйна не попари тези планове. Сега Германия е разпъната между мечтите за по-екологично бъдеще и мрачната реалност на зависимостта от вноса на газ.

Изборите, които страните правят по време на кризи, оформят бъдещето им, понякога необратимо. Знаковото законодателство за изменението на климата на администрацията на Байдън може да бъде вододел. Стратегията на ЕС за климата е проектирана като фискално неутрална и съвместима с глобалната конкуренция. Със закона за намаляване на инфлацията САЩ избраха обратния подход. Далеч от това да е фискално неутрален, IRA разчита масово на субсидии и е умишлено изкривяващ, предвид че субсидиите зависят от ангажимента на компаниите да създават работни места в САЩ и да плащат преобладаващите заплати.

Европейските лидери все още не са решили дали трябва да се опитат да подражават на IRA, за който твърдят, че дискриминира базираните в ЕС компании, и да се впуснат в надпревара за субсидии, или да отвърнат на удара със собствените си търговски и конкурентни инструменти. Последните декларации насочват към първият вариант.

Що се отнася до отбраната, войната в Украйна подчерта спешната необходимост и двете страни да преразгледат своите стратегии за сигурност. Докато германската армия е нефункционална, френската е създадена за дребномащабни интервенции. Но вместо да работят заедно, страните отново са в спор. Франция беше недоволна от решението на Германия да разчита на американското оръжие, вместо да инвестира в изграждането на отбранителни способности на Европа. А Германия от своя страна се опасява, че Франция - единствената страна в ЕС с ядрени оръжия, в крайна сметка ще разшири френския ядрен чадър извън националните граници.

Един прибързан компромис няма да е достатъчен за преодоляване на съществените различия. Предефинирането на 60-годишно партньорство никога не е лесно, затова Франция и Германия сега трябва да започнат трудния процес на разрешаване на проблемите, които пречат на по-дълбоката интеграция и установяването на реалистични цели и очаквания. От това може да зависи съдбата на Европа.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stoner_boner avatar :-P
    Damyan Ganchev
    • + 3

    на снимката са немското и руското знаме, не немското и френското ...

    Нередност?
  • 2
    epk1515013158546444 avatar :-P
    Венцеслав Ралев

    Което е доста символично. Очаквам д-р Д да направи коментар колко е хубаво при Путин.

    Нередност?
  • 3
    harribbo avatar :-P
    harribbo

    До коментар [#1] от "Damyan Ganchev":

    Нередност?
Нов коментар