Китайски производител на авточасти строи завод в Пловдив*
Shanghai Unison Aluminium Products ще инвестира 11 млн. лв. във фабрика за алуминиеви изделия
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
На съобщенията за големи китайски инвестиции в България по принцип се гледа скептично. Подобни идеи се развиват бавно и рядко се осъществяват, особено в производството. Един такъв проект обаче е напът да се изпълни край Пловдив. Той е на Shanghai Unison Aluminium Products и предвижда изграждането на завод за алуминиеви автомобилни компоненти, като инвестицията на този етап ще е 11 млн. лв. Компанията вече има българско дружество, купила е парцел в индустриалната зона, а инвестиционното предложение е подадено за разглеждане от регионалната екоинспекция. Очакванията са строителството да започне до края на следващия месец.
Проектът
За проекта се разбра от инвестиционното предложение в РИОСВ - Пловдив. То беше подадено от "Сиенит холдинг" - компанията, която развива "Тракия икономическа зона" и която ще изгради самото предприятие за инвеститора. То ще бъде разположено край село Радиново, община Марица, и ще е с близо 13 хил. кв.м застроена площ, включително производство и складове. В завода ще се произвеждат алуминиеви профили и части за автомобилната индустрия, като процесът ще включва екструзия на заготовки и последваща обработка на изделията.По информация на звеното за бизнес развитие на община Пловдив инвестицията ще е над 35 млн. евро. Адвокатът на дружеството Христиан Георгиев обаче уточни за "Капитал", че на този етап планираната инвестиция е 11 млн. лв. Очакванията са заводът да бъде отворен в рамките на година и да бъдат разкрити 150 - 200 работни места. Компанията ще кандидатства и за сертификат по Закона за насърчаване на инвестициите.
Напредък в България
Китайската група вече има компания в България, макар че връзката не е пряка. "Зиес Юръп" е регистрирана през август 2023 г. в София със 100 лв. капитал и предмет на дейност производство на алуминиеви и автомобилни части. Едноличен собственик е сингапурската Zesheng International PTE, а управител е китайският гражданин Чен Инси. Zesheng International PTE от своя страна е собственост на китайската Hainan Zeaisi, която пък е собственост на Shanghai Unison Aluminium Products. Мажоритарен дял от 61.99% в последната компания държи китайският гражданин Луо Шибинг, а останалите дялове са на няколко фонда."Зиес Юръп" вече е собственик и на земята край Радиново, на която ще бъде изградено предприятието. В края на миналата година компанията е купила 28.1 дка парцел от "Сиенит холдинг" за 2.6 млн. лв., а в началото на тази година са прехвърлени още 6.5 дка за 610 хил. лв.
Кой е инвеститорът
Shanghai Unison Aluminium Products е създадена през 1992 г. като производител на екструдирани алуминиеви продукти за индустрията. В края на 2008 г. започва да работи за автомобилната промишленост, като през годините създава 9 производствени предприятия - за екструзия и за монтаж на изделия, в различни части на Китай. Няма официални данни за оборота на групата.През последните години фокусът на компанията е върху компоненти за електрически автомобили, като по информация на сайта й сред клиентите й са Tesla, GAC Group, NIO, BAIC New Energy, Geely Group и др. Произвежда също продукти за модели с вътрешно горене и работи за доставчици първо ниво като Lingyun Industrial, Fawer Automotive и Huayu Automobile. Според медийни публикации крайни клиенти са компании като Volvo, BMW и Fiat.
Разширение извън Китай
По всичко личи, че проектът край Пловдив е част от плановете на групата за разширение извън Китай. Самото име на българското дружество - "Зиес Юръп", подсказва, че то ще бъде вратата към Европа.Приблизително по същото време, когато регистрира "Зиес Юръп", Shanghai Unison Aluminium Products създава компания и в Мексико - ZS Automotive Components Mexico, която пък ще е насочена към северноамериканския пазар. Проектът там се очертава да бъде значително по-голям - според публикации в чуждите медии инвестицията ще е 400 млн. долара. Заводът ще заема площ 93 хил. кв.м, а заетите ще са 3000 души. Предприятието ще е разположено в щата Сан Луис Потос в северната част на страната, като строителството на практика започна в началото на тази година. Производството ще включва различни компоненти за електрически автомобили, които първоначално ще се изнасят за Tesla, Volvo и BMW в САЩ, но след 3 до 5 години се очаква заводът да доставя 60% от продукцията си на асемблиращи предприятия, които са базирани в Мексико.
*Статията е променена към 14:15 часа на 22 март, като е актуализирана сумата на планираната инвестиция.
2 коментара
Китайския производител горчиво ще съжалява ,ако стъпи тук.Но ако си дойде с работната ръка,може да опита,но едва ли.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.