🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Иконом за твоя автомобил

Стартиращата фирма "АвтоИконом" се грижи за сервизното обслужване на автомобила вместо собственика

Съдружници в компанията са Тодор Гигилев (вдясно) и Емил Ставрев
Съдружници в компанията са Тодор Гигилев (вдясно) и Емил Ставрев
Съдружници в компанията са Тодор Гигилев (вдясно) и Емил Ставрев    ©  Цветелина Белутова
Съдружници в компанията са Тодор Гигилев (вдясно) и Емил Ставрев    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Жена ми" – колата – остана много доволна." Мнението е на клиент, който вече е ползвал услугата "грижа за автомобила" на стартиращата фирма "АвтоИконом". "В основата на името е иконом, т.е. доверен човек, на когото може да разчиташ", обясняват съдружниците Емил Ставрев и Тодор Гигилев.

Идеята се ражда преди година и половина. Емил Ставрев е с богат опит в областта на предприемачеството, бизнес развитието и оперативния мениджмънт. Занимава се със софтуерни иновации, социални мрежи и интернет маркетинг, управлява програми и проекти в големи международни компании. Плюс всичко друго обича да шофира. "Автомобилът се нуждае от диагностика и регулярна поддръжка, от ремонтни дейности, от технически преглед. А това изисква време и ресурси. Приятелите ми често ме търсят за помощ и консултация: "Падна ми акумулаторът", "Препоръчай ми сервиз". Реших, че може да се направи бизнес с натрупаните познания и опит", обяснява раждането на идеята Емил Ставрев. Свързал се с Тодор Гигилев, който е софтуерен консултант и предприемач, бакалавър по софтуерно инженерство, магистър по технологично предприемачество и изобретения в информационните технологии и изпълнителен директор на софтуерна фирма.

Съдружниците изследват пазара и потребителското поведение, изграждат модел на работа. Първата базова версия на мобилното приложение "АвтоИконом" е готова преди година, следва серия от тестове на функционалността, техническата част, процедурата. Официалният старт на фирмата и приложението е преди два месеца.

С калцуни в колата

Заявка за услугата - например смяна на масло, на дискове, на гуми, отстраняване на повреда, технически преглед, може да бъде направена през сайта на "АвтоИконом", чрез мобилното приложение или по телефона. Независимо как е направено запитването, координаторът на фирмата задължително се свързва по телефона с потенциалния клиент, уточнява от какво точно се нуждае и връща обаждане за цената на услугата. Ако клиентът одобри офертата, се уговаря удобен за него ден и час. На имейла си той получава съобщение с името на шофьора на "АвтоИконом". Служебният автомобил на компанията пристига в уговорения ден и час. Прави се снимка на колата на клиента, слагат се предпазни найлони на седалките, на волана, на скоростния лост. Изготвя се приемно-предавателен протокол, а собственикът издава пълномощно за управление на автомобила. Монтира се камера на предното стъкло, която позволява на притежателя да следи чрез компютъра или телефона си движението на колата. След всичко това служебният шофьор откарва автомобила до сервиза.

Услугата се извършва в оторизирани сервизи, с които "АвтоИконом" има сключен договор. След приключване на работата по колата служебният шофьор я откарва до собственика й в уговорения ден и час. Клиентът плаща на място в брой (има преносим касов апарат) или с карта (чрез наличен ПОС терминал). В случай на инцидент "АвтоИконом" поема разноските по ремонта и осигурява на клиентите си автомобил за временно ползване, обясняват съдружниците.

Безплатно за хора с увреждания

Цената на услугата по извозването на автомобила до сервизите партньори е 25 лева, за майки с деца е 21 лева, а за хора с увреждания е безплатно. "Ако клиентът има доверен сервиз, ние ще се съобразим с неговото желание и ще откараме колата там, но цената за откарване ще е по-висока заради допълнителната нужда от координация", уточнява Тодор Гигилев. "Ние не сме "Пътна помощ" нито Съюз на българските автомобилисти. Нашата услуга е за поддръжка, а не за авария, но ако това се случи, ще се погрижим да намерим "Пътна помощ", която да извози автомобила за ремонт", уверява Емил Ставрев. "АвтоИконом" ползва преференциални цени за обслужване в партньорските автосервизи. "По правило задължително искаме оферти от няколко сервиза и избираме най-добрата", уточнява Емил Ставрев.

Засега стартиращата компания работи с пет сервиза, но списъкът ще се разширява. Нещо повече: "Не е тайна, че в този бранш има много сива икономика. Имаме амбицията да направим рейтинг на сервизите на базата на обратна връзка от клиентите. Смятаме, че това ще помогне да се изсветли секторът", казва Тодор Гигилев.

"Работим само с автосервизи, в които има видеонаблюдение. При нужда винаги може да се проследят записите от работата на автомеханиците. Ако нещо не е направено както трябва, ако възникне проблем, сервизът ще загуби не един, а всички клиенти, които водим или бихме водили при него", уточнява Емил Ставрев.

Win-win

"Бизнес моделът е win-win, искаме всеки по веригата да печели", казват собствениците на "АвтоИконом". Фирмата печели на първо място от откарването на автомобила на клиента до сервиза. Собствениците изчисляват, че при четири извозвания на ден могат да покрият разходите за заплати на тримата наети служители (оператор и шофьори), за поддържане на офиса и служебния автомобил, който е чисто нов хибрид. Компанията печели и от сервизите, с които си партнира, тъй като получава процент за всеки доведен клиент. "Чрез мобилното приложение може да се извършва двупосочна комуникация. Ако сервизът иска да пусне съобщение за промоция на смяна на масло например, може да ползва нашата апликация", казва Тодор Гигилев.

"Нашата фирма спестява на клиентите не само време, но и нерви, а в много случаи и пари. Често успяваме да договорим по-ранен ден и час, в който колата да бъде приета в сервиза, отколкото, ако клиентът прави това самостоятелно. Извършваме минимаркетингово проучване за цената на услугата и спестяваме ровенето по форуми в търсене на информация. Наскоро на наш клиент в един сервиз бяха поискали 4000 лв. за една специална част, при това без цената на ремонта, а ние му дадохме около три пъти по-ниска цена", дава пример Емил Ставрев.

Всеки, който ползва "АвтоИконом", има профил в мобилното приложение. Това му осигурява напомняне, че наближава датата за годишния технически преглед например. "На практика клиентът може да поддържа колата си с едно натискане на бутона на компютъра или телефона", обобщава Тодор Гигилев.

На франчайз

Инвестицията на съдружниците досега е около 60 хил. лева – за покупка на автомобил, за заплати, за информационни технологии, за маркетинг и реклама, за изготвяне на процедури, за консултации. Първия месец оборотът на фирмата е 5500 лв., посочва Емил Ставрев. За услугата вече са абонирани големи корпорации, на които "АвтоИконом" дава преференции в цената, а те я включват като бонус в пакетите със социални придобивки на своите служители.

Следващата цел на собствениците е да предоставят на автосервизи и пунктове за технически преглед франчайз права върху платформата. "Те ще получат система за управление на клиенти с разписана процедура и правила за организация на работа. Това е работещ бизнес модел, който е подходящ и за партньори в чужбина", уточнява Тодор Гигилев.

"Автомобилни, лизингови и брокерски компании за щети, както и автомобилни представителства пък могат да купят платформата от нас", посочва Емил Ставрев. По думите му тя ще им осигури по-лесна координация, по-бърза и директна връзка със собствените им клиенти, ще съкрати разходите им, ще им помогне да структурират по-добре начина си на работа.

Q&A

Как определихте цената на услугата?

Тодор Гигилев: Цената е приблизително колкото би струвало да ползваш две таксита - когато трябва да си закараш автомобила в сервиза, да го оставиш, да вземеш такси и да отидеш на работа, а след това с такси да се върнеш, за да си го прибереш. Плюс едно кафе.

За кого е интересна услугата?

Емил Ставрев: Един автомобил се нуждае минимум 4 пъти в годината от техническо обслужване и регулярна поддръжка. Изчислих, че ако живее до 80 години, човек трябва да отдели половин година от живота си, за да се занимава с това. Според нас е по-добре да използва това време за нещо друго. Но има хора, които сами си сменят картера на автомобила пред блока. Има автоманиаци, които не дават колата си на никого. Тази услуга не е за тях.

Какви си първите отзиви от "АвтоИконом"?

Емил Ставрев: Суперположителни. Клиентите не очакват, че някой ще говори с тях и че ще могат да му обяснят какво се е случило с автомобила, от какво се нуждаят. Не очакват, че ще им предложим няколко варианта за избор. Не очакват, че шофьорите ще са с калцуни например или че ще спазим часа на идване и на връщане на колата.
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-P
    gmalinov
    • + 10

    Пожалавам успех за бизнеса на тези момчета, дето се вика, за всеки влак си има пътници, нали?...

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 14

    Средностатистическият автоталибан липсва от работа поне 1 ден месечно, защото или е на технически преглед, или ще подновява гражданската, или каското, или ще кара колата в сервиз (с варианти -
    някой го е "ударил отзад", надрал колата с ключове, докато е била паркирана върху тротоара, или паднал в дупка), или ще сменя летни и зимни гуми. Или звъни, че не е могъл да запали и чака брат му да дойде с кабелите, или че някой му е нарязал две гуми едновременно (както се прави в София, за да не може потърпевшият да потегли с резервната - да му държи страх по-дълго). Отделно, ходи редовно да ликвидира някакви щети - протоколи, огледи, оценки... Да не говорим за пазаруването - все някакъв аксесоар или консуматив за колата се е свършил, ще излиза по-рано, да си го купи от промоцията на Европарт или Авточасти Хит.

    С една дума, има доста хляб в услугата. Не е случайно, че първите клиенти били корпоративни и го давали като бонус към заплатата. Автоталибаните използват грижата за колата и за оправдание, че закъсняват за работа или трябва да си тръгнат по-рано. Хубаво е да им кажеш - имаш си го в пакета, утре те чакам по нормално време!

    Нередност?
  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 2
    • + 7

    До коментар [#2] от "cinik":
    Забрави да отчетеш, че българина го е страх да не се мине, което ще доведе до:
    "Трябва да си купя една трошка, за да не изтърва безплатния аавтоиконом дето ми се полага."

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#3] от "gost22":

    Така е - предлагането създава търсене. "Преди не ми се тичаше за още една кола, ама сега с безплатния иконом от работодателя взехме по една и на децата! Каско си има, иконом си има - съседите могат да и режат гумите и църкат силиконова пяна в ауспуха колкото си искат!"

    Нередност?
  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 7

    Всичко зависи от цената. Щото имам още един посредник във веригата.

    По принцип - тази услуга трябва да се върши от самите сервизи. Ако са достатъчно големи и държат на името си. Малките сервизи.. надали пък ще участват в иконома.. защото не издават фактури.

    Просто в момента 90% от сервизите са в сивия сектор и не им се маха о т там, щото данъци ще трябва да плащат.

    Нередност?
  • 6
    bai_toz avatar :-P
    Без коз
    • + 8

    ""Жена ми" – колата – остана много доволна." Мнението е на клиент, "
    Бойко ли е клиента,че много бисерно това мнение?

    Нередност?
  • 7
    bai_toz avatar :-|
    Без коз
    • + 2

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Аз съм така,Фолксваген сервиз.оставям колата там и след 2-3 часа си я вземам.

    Нередност?
  • 8
    simbad avatar :-|
    simbad

    Доста е идейно, спор няма :) А пък и за богати мацки (или мацки на богати люде) се е от'епало! Успех на момчетата!

    Нередност?
Нов коментар