🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Растеж преди, по време и след корона кризата

Участници в конференцията Ecommerce and Retail Summit, организирана от "Капитал", разказват за своите стратегии за разрастване

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Във време на пандемия няколко продуктови категории отчитат устойчив растеж: храни, козметика, почистващи и дезинфекциращи препарати, хранителни добавки, продукти за забавления, фитнес уреди за дома.

"Наричаме ги "силните на деня", защото от тях идват около 60% от обемите ни", заяви Светлозар Димитров, управляващ партньор в логистичната компания InOut Trade по време на конференцията Ecommerce and Retail Summit, организирана от "Капитал". Представители на фирми, свързани с продажбата на някои от тези категории продукти, участваха в специален дискусионен панел за "Стратегии за растеж и адаптиране към нарастващото търсене".

Колко е ръстът

"През последните пет години отбелязваме между 50%-70% ръст на приходите година спрямо година. От 2015 досега сме удесеторили оборота си. Тази година отново ще отбележим между 50-60% ръст на продажбите спрямо 2019", съобщи Емил Вагенщайн, мениджър бизнес развитие на Ozone.bg. Той даде пример с пъзелите, чиито продажби към средата на април са достигнали предварително поставените годишни цели за оборота им.

Възходящо развитие на бизнеса отчита и Иван Александров, основател и управляващ директор на онлайн платформата ebag. "Тази година ще отчетем над 300% ръст на приходите. Започнахме със 120 заети, в разгара на извънредното положение станахме 250, сега сме около 400 и вероятно ще ни трябват още толкова. Това се налага от обемите на работа - издаваме над 30 хил. артикула на ден, които окомплектоваме и разнасяме до клиентите", обобщи Александров.

Ивайло Тончев, директор "Маркетинг" на аптеки framar.bg, също отбелязва възходящ тренд на приходите. "Първият удар на коронавируса беше усетен много силно като ръст на продажбите. При втората вълна сме още по-подготвени, но очакваме и законодателни промени, свързани с издаването на електронни рецепти, наличие на електронни здравни досиета и др., които ще ускорят онлайн бизнеса. Без съмнение онлайн продажбите пестят време за покупки и гарантират безопасност", заяви Тончев.

Светлозар Димитров съобщи, че през 2015 г. InOut Trade е отчела 120 хил. лева приходи, а тази година очаква над 7 милиона лева. "Нашият ръст е резултат от ръста на онлайн търговците, които обслужваме логистично", обобщи той.

Предизвикателствата

Според участници в дискусията основното ограничение за растежа на бизнеса са хората и по-точно - недостигът им. "Увеличихме складовата база, изградихме нови рампи, доставихме нови хладилни камери и техника, сега рязко добавяме хора. Със сигурност ще излязат и нови предизвикателства, за които няма да имаме отговор, докато не настъпи проблем", смята Иван Александров от ebag. Емил Вагенщайн от Ozone.bg също е на мнение, че е невъзможно да се предвидят проблемите, свързани с увеличението на продажбите.

За Ивайло Тончев от framar.bg едно от предизвикателствата, на което трябва да отговори компанията, е свързано с нуждата на хората, които правят поръчки по телефона, да бъдат изслушани. "Клиентите търсят помощ, информация и надежда от нас. Искането за човешко отношение ще се засилва и ще става все по-ценно заради изолацията", прогнозира Тончев.

Според Светлозар Димитров от InOut Trade най-важно за фирмата на този етап е да увеличава обхвата на куриерската си мрежа, да развива нов тип услуги, да бъде по-гъвкава, за да може българските онлайн търговци да стават все по-конкурентоспособни и зад граница.

Бъдещо разрастване

В средата на април Ozone.bg стъпи на румънския пазар. "Предстои ни навлизане и на други пазари, упорито работим за това", съобщи Емил Вагенщайн.

Иван Александров посочи, че уникалното портфолио е това, което прави ценна платформата ebag. "Ние обединяваме продукти, които иначе би трябвала да се закупят от пет различни магазина например. Търсенето на качествени храни като фермерските предложения се увеличава. Това, което се опитваме да правим, е да ги предложим на цени, максимално близки до цените на конвенционалните продукти", обобщи той. Компанията вече предлага онлайн поръчки и доставки и на територията на Пловдив.

Светлозар Димитров съобщи, че в много държави, в които InOut Trade оперира, вече е договорила сътрудничество с втора куриерска фирма, което увеличава опциите за доставка. "Растежът е свързан с разширяване на териториалния ни обхват, с нови логистични решения. Тестваме нови технологични решения за достъп до нашата мрежа на по-малки онлайн търговци", коментира той.

За Ивайло Тончев растежът е свързан с отговорност. А Иван Александров предупреждава, че растежът винаги е болезнен и че колкото по-бързо растеш, толкова по-неподготвен може да се окажеш.

Повече за Ecommerce and Retail Summit, който се проведе на 5 ноември в онлайн формат, тук

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар