🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева

Управителят на "Юниливър айс крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%

Миналата година вдигнахме пазарния си дял до 24%, казва Николай Бекяров, управител на "Юниливър Айс Крийм България"
Миналата година вдигнахме пазарния си дял до 24%, казва Николай Бекяров, управител на "Юниливър Айс Крийм България"
Миналата година вдигнахме пазарния си дял до 24%, казва Николай Бекяров, управител на "Юниливър Айс Крийм България"
Миналата година вдигнахме пазарния си дял до 24%, казва Николай Бекяров, управител на "Юниливър Айс Крийм България"
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

От март 2021 г. Николай Бекяров е управител на "Юниливър айс крийм България". Той се присъединява към екипа на Unilever в България като Business Development Manager Ice Cream category през април 2018 г. след 18 години опит в търговския отдел на "Кока-Кола ХБК България".

Има магистърска степен от Хранителния университет в Пловдив и международен сертификат за провеждане на обучения CIPD от MOL.

Компанията

"Юниливър айс крийм България" е новото име на "Сладоледена фабрика" - фамилна фирма във Велико Търново - производител на сладоледите Denny, която на 3 декември 2018 стана собственост на Unilever. Това бе втора сделка на мултинационалната компания в България - през 2011 г. тя придоби права над марките, дистрибуторската мрежа и производствените линии на "Дарко". Покупката обедини брандовете Denny и Eskimo, а компанията направи сериозни инвестиции в нова производствена линия във Велико Търново специално за Eskimo, където се произвеждат различни видове сладолед, съобразени с вкусовите предпочитания и на задгранични пазари.

Сделката на Unilever за "Сладоледена фабрика" бе приключена в период на други промени в сладоледения бранш - швейцарската Nestle и британската R&R обединиха бизнеса си със сладолед на световно ниво и така в края на 2016 г. "Нестле айс крим" стана собственост на смесено дружество - Froneri. В началото на 2019 г. Froneri закри фабриката си за сладолед във Варна и производството, което тръгна от приватизация с гръцката Delta и премина през Nestle, спря, а фирмените сладоледи вече се внасят от Сърбия.

На колко се оценява пазарът на сладолед в България? Как се отрази пандемията върху търсенето, какъв е трендът на продажбите през 2021 г.?

- През втората година от ковид пандемията пазарът на сладолед в България отбеляза спад спрямо 2020 година със средно 5% пункта и в обем, и в стойност, като спадна до 17 милиона литра и 104 милиона лева. Пандемията доведе до значителна промяна в полза на сладоледите за домашна консумация, които увеличиха своя дял за сметка на хорека продуктите и импулсните сладоледи - за консумация в движение.

Как се развиват продажбите през първите пет месеца на 2022?

- В сравнение със същия период на миналата година през първите пет месеца на 2022 г. имахме забавяне на ранното зареждане на фризерите със сладолед, породено от турбулентната икономическа обстановка - в резултат главно от драстичното увеличение на цените на електричеството, суровините и материалите.

Кои са най-търсените форми на сладолед при импулсните покупки?

- В категорията на импулсния сладолед все още най-голям дял има "топка сладолед във вафлена фунийка", следвана от сладолед на клечка. В този сегмент ние всяка година печелим пазарен дял с нашите български марки - "Ескимо" и "Дени".

Има ли промяна във вкусовите предпочитания на българския потребител?

- Ванилията и какаото отдавна са се утвърдили като най-традиционните и предпочитани от българите вкусове. Друга специфика е, че потребителите в България търсят повече сладоледи с добавени ядки, парченца шоколад, плодове, шоколадови стърготини, бисквити и сиропи, докато в повечето други европейски държави любителите на сладолед са все по-склонни към по-изчистени аромати и вкусове.

Как се отразява инфлацията на пазара на сладолед в страната? Има ли повишение на цените, колко е средно поскъпването?

- Повечето сектори в бизнеса изпитват големи затруднения, причинени най-вече заради високите нива на инфлация. През 2022 г. в сладоледения бизнес вече бяхме свидетели на увеличение на цените със средно 12% и 20%. Повишението беше обусловено от драстичното увеличение на производствените разходи, водено от поскъпването на основните суровини и материали, като в някои случаи бяха отбелязани рекордни ръстове от 150 - 200% спрямо предходната 2021 г. Това допълнително доведе до повишаване на несигурността на пазара поради липсата на стабилни препоръчителни цени в търговските обекти.

Каква финансова 2021 г. изпрати компанията, изпълни ли целта си за 100% ръст на продажбите през 2021, заложена в отчета за дейността за 2020 г.?

- От 2019 г. досега всяка година имаме ръст на брутните продажби и увеличаваме пазарния си дял в България, достигайки в края на 2021 г. малко над 24% в стойност (Nielsen Aug'21). Успяхме да постигнем тези пазарни резултати, следвайки нашата стратегия да развиваме българските марки "Ескимо" и "Дени", произвеждани в нашата фабрика в град Дебелец. Едновременно с местните марки сладолед вече предлагаме на българските потребители и световноизвестните брандове Ben & Jerry's и Mars.

Последните две години бяха белязани от коронавирус кризата, непосредствено последвана от продължаващото политическо напрежение в Украйна. Икономическата обстановка в Европа се преобърна с главата надолу, което доведе до финансови загуби на много компании в почти всички индустрии, главно причинени от увеличението на цените на суровините и материалите, енергоносителите и услугите. Въпреки че финансовите ни постижения не покриха нашите очаквания и планове за 2021, вярваме, че постоянството и последователността в нашите действия скоро ще доведат до капитализиране на усилията ни.

Какви са най-новите инвестиции на компанията, какви инвестиции планирате?

- Всички инвестиции и усилия на нашата компания през последните две години са насочени към модернизиране и автоматизиране на нашата сладоледена фабрика. Привеждането ѝ към пълно съответствие с високите световни стандарти на Unilever за качество и опазване на околната среда ще ни донесат допълнителни възможности за разширяване на производствените мощности. Най-актуалните проекти от тази година са за автоматизация на производството, внедряване на модернизирана пречиствателна система и повишаване на енергийната ефективност на производствените мощности.

Какви са очакванията за новия сезон? Какви новости ще предложи "Юниливър айс крийм България"?

- Имахме известно забавяне с първоначалните зареждания на обектите в началото на годината най-вече заради увеличената цена на електроенергията и стреса от галопиращите цени. Към настоящия момент очакванията за силен туристически сезон са вече налице - наблюдава се ръст в резервациите на хотелите по Черноморието и пристигащите самолети. Имаме ръст в броя на отворилите търговски обекти спрямо миналата година.

Заедно с нашите партньори от "Победа" - Бургас, разработихме новия сладоледен десерт с любимата търговска марка "Черноморец". Рецептата на сладоледа беше разработена от нашия колега инж.-технолог Илия Динков с професионалните насоки на колегите от "Победа" - Бургас.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на сладолед в България?

- Ние вярваме, че пазарът на сладолед в България има голям потенциал да продължава да расте. Тук на годишна база консумацията на глава от населението е една от най-ниските в Европа - 4 литра на година спрямо 9 литра в Централна и Северозападна Европа. Въпреки високия дял на импулсния сладолед с почти 2/3 от целия пазар в стойност се наблюдава запазване на тенденцията продажбите на сладоледите за вкъщи да растат по-бързо.

От гледна точка на ценово развитие очакваме инфлацията да размие представите на потребителя за луксозна и достъпна марка, тъй като границите между най-скъпия и най-евтиния сладолед от дадена категория ще продължат да се скъсяват.

От гледна точка на формат очакваме топка сладолед във фуния да остане най-предпочитаният сладолед в България.

Интервюто взе Мара Георгиева