🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За три години български фирми са имали износ през Lidl за над 150 млн. лева

През 2021 г. 46 компании са продали зад граница стоки за 65 млн. лв. Топ изнасяният продукт е пълнозърнест хляб със семена

Част от мениджърите на фирми, които си партнират с "Лидл България", заедно с главния изпълнителен директор на компанията Милена Драгийска
Част от мениджърите на фирми, които си партнират с "Лидл България", заедно с главния изпълнителен директор на компанията Милена Драгийска
Част от мениджърите на фирми, които си партнират с "Лидл България", заедно с главния изпълнителен директор на компанията Милена Драгийска    ©  ''Лидл България''
Част от мениджърите на фирми, които си партнират с "Лидл България", заедно с главния изпълнителен директор на компанията Милена Драгийска    ©  ''Лидл България''
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-много местни продукти са потеглили към Румъния, Гърция и Германия.

През първото шестмесечие на тази година износът е за 42.5 млн. лв., или 44% ръст спрямо полугодието на 2021.

От 2019 до 2021 г. български производители са продали в европейската мрежа на германската верига Lidl храни и изделия за над 150 млн. лева. За тези три години в резултат на партньорството с "Лидл България" 252 продукта на 58 български компании са достигнали до 27 задгранични пазара, стана ясно по време на пресконференция на търговската верига.

Първият износ - с 8 фирми, днес - с 46

Дебютът на български продукти в европейската мрежа на Lidl (с над 12 хил. магазина в над 30 страни) е през 2012 г. с 8 фирми и 17 артикула и е насочен към една държава - Румъния. Три години по-късно оборотите от експорт на български дружества се удвояват до 8.1 млн. лв., стоките се продават на 7 пазара, а производителите са 17. През 2021 г. износът чрез "Лидл България" достига 65 млн. лв., фирмите са 46, артикулите - 169, а държавите - 27, съобщи Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

За периода 2019-2021 г. страната с най-голям дял в експортния оборот (36%), реализиран в европейската търговска мрежа на Lidl, остава Румъния. За тези три години 34 български фирми са изнесли в северната ни съседка 89 продукта на обща стойност 55 млн. лв., като най-продаван е пълнозърнестият хляб със семена. Сред топ 5 на държавите по размер на износа се нареждат още Гърция с 32 млн. лв. (21%), Германия със 17.2 млн. лв. (11.5%), Сърбия с 12 млн. лв. (8.4%) и Унгария с 9 млн. лв. (6%).

По данни на веригата възходящите продажби зад граница на български продукти чрез "Лидл България" продължават и през първото шестмесечие на тази година, когато достигат 42.5 млн. лв. и отбелязват 44% ръст спрямо полугодието на 2021.

Възможности за растеж

Освен експорт "Лидл България" предоставя още няколко възможности на българските дружества да увеличават производството и продажбите си. Първата от тях е резултат от увеличаването на търговските обекти на веригата в страната - от 14 магазина през 2010 днес те са 111 в 50 града.

Втората посока на сътрудничество са поръчките за около 30 собствени марки на "Лидл България", възложени на български фирми за местния пазар. Цялата продуктова линия "Родна стряха" на търговската верига също се изработва от български компании. Началото е поставено през 2017 г. с 24 предприятия и 45 предложения. Днес "Родна стряха" обхваща 44 фирми със 170 продукта, обобщи Милена Драгийска.

Какво печелят производителите

Всички производители редовно преминават през независими одити, които обхващат целия процес на производство, уточняват от веригата.

"Лидл България" е едно голямо училище. Научи ни да участваме в създаването на всеки продукт. Научи на точност, отговорност и дисциплина. Благодарение на партньорството и подкрепата ние, като малка семейна фирма, успяхме да стъпим на европейския пазар", коментира Герасим Михайлов, управител на "Випера" - Димитровград. Компанията е създадена от потомствени химици за производство на перилни препарати за текстилната индустрия.

"Започнахме сътрудничество с "Лидл България" през 2011 г. с малки количества свинско месо. Днес продаваме в четири държави от мрежата на Lidl, най-продаваният ни продукт е аржентински рибай стек и за три години износът ни се увеличи 40 пъти", обобщи Ивайло Русчев, съсобственик на "Тандем - Попово" - предприятие за добив и преработка на червени меса.

"Благодарение на износа чрез "Лидл България" в условия на глобална криза успяхме да осъществим проекти като роботизация на производството и въглеродна неутралност на производството", съобщи Димитър Димитров, управител на "Веселина трейд" - гр. Добрич - производител на салати и готови храни.

Българските износители

  • Суровите барчета Alesto Kraft Protz на софийската фирма "Смарт органик" се предлагат на касата във всички над 3220 магазина на Lidl в Германия.
  • Вече осем години най-продаваният продукт на "Веселина трейд" в "Lidl Румъния" е руска салата с марка Chef Select.
  • В над 10 европейски държави от мрежата на Lidl се продават продукти, произведени от 100% българско мляко от фирма "Млечни продукти" - с. Маноле, Пловдив.
  • Шоколираните плодове и шоколираните бадеми на "Виктория нутс" - София, биволското и овчето сирене, произведени от "Млечни продукти" - с. Маноле, старопланинската гюбек плитка с манатарки на млекопреработвателя "Йотови" - Сливен, и сладкото от рози на "Цима-99" - с. Стряма, Пловдив, са част и от премиум селекцията на марката Deluxe на Lidl.
  • Антипасти, хумус, произведени от "М инвест БГ" в село Гълъбец, Бургас, се продават в "Lidl Швейцария".
  • "Ем Джей Дериз" - Карлово, продава в "Lidl Англия" сирене на грил.
  • "Белла България" измества голям гръцки производител и продава български баници в мрежата на Lidl.
  • "Ну хелт" - Пловдив, измества нидерландски доставчик и продава в европейските магазини на Lidl оризови продукти.
  • Сладко с люти чушки на "Цима-99" се продава в Румъния, Нидерландия, Финландия, Ирландия. Произвежда се по семейната рецепта на Диляна Георгиева от Бургас, победител в кампанията "Съхрани родния вкус" на "Lidl България".


4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-P
    crusible
    • - 3

    Добре де, 150 милиона изнесени, а за каква стойност са внесените продукти произведени извън България? Въпросът е риторичен. Мноооого повече.

    Тоест, Лидъл-ът е създал многократно повече пазар на чужди компании отколкото за наши. И естествено, аршинът по който се преценява кой производител какъв дял да има в мрежата на веригата е главно цената.

    Сега, това всичко е нормално, защото Лидъл не е благотворително дружество, НО да се прави толкова елементарен ПР от това е тъпо и явно се разчита на немислещата аудитория да каже...браво.

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#1] от "crusible":

    Кремълски робе, и тук ли си се изср@л?

    Нередност?
  • 3
    crusible avatar :-P
    crusible
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#2] от "Любопитната Съседка":

    Виж сега, ако с нещо конкретно не си съгласна, казвай. Иначе, много елементарно етикиране приложи, да знаеш :)

    Нередност?
  • 4
    drpeev avatar :-|
    Kiril Peev
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#1] от "crusible":

    Прочетох те ми мислите. Интересна ще е реципрочната статия...

    Нередност?
Нов коментар