Проучване: Кои са факторите за пълноценен живот на българите

Най-важни са здравето и семейството, нараства значението на добрия сън и социалните контакти

Росен Кутелов, автор на проучването по поръчка на "Лидл България"
Росен Кутелов, автор на проучването по поръчка на "Лидл България"
Росен Кутелов, автор на проучването по поръчка на "Лидл България"    ©  ''Лидл България''
Росен Кутелов, автор на проучването по поръчка на "Лидл България"    ©  ''Лидл България''
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Здравето и семейството са водещи фактори за пълноценния живот на българина. Важни са също парите и постигането на желан стандарт на живот, здравият сън, приятелите и социалните контакти. В топ 10 попада и липсата на стрес. Това отчита национално представително проучване, чиято цел е да измери какво представлява пълноценният живот според българските граждани, кои са факторите, които го определят, и каква е тяхната тежест. То се провежда за четвърти път от "Прогрес консулт" по поръчка на "Лидл България".

Проучването изследва 82 фактора в седем групи: здраве, цели (неща, към които се стремим, увереност, удовлетвореност), образование, пари, отдих (свободно време, хобита, интереси, почивка), професия, отношения (социална среда и отношения с хората).

"За 2022 г. индексът на пълноценния живот (който измерва съотношението между общо постигнатото действително качество на живот и желаното) е на почти същото равнище както в годината преди пандемията от ковид. Това означава, че българинът е адаптивен, жилав, корав, рационален, без нереалистични изисквания и успява да се приспособи в променящата се ситуация дори при много тежки условия", коментира Росен Кутелов, социолог и автор на проучването.

Финансите

Като група фактори значението на парите винаги е било най-голямо и тази група е на първо място. При индивидуалните фактори обаче първото място е свързано със здравето - лично и на близките, отчита проучването.

Важността на финансите за пълноценен живот нараства особено през 2022, когато 51% от българите посочват този фактор като изключително важен. За сравнение - през 2020 и 2017 г. те са били 45%, а за 2018 - 48%.

Здравето е пряко свързано с финансовия успех. То заема първото място като фактор за финансово благополучие при всички пет проучвания досега с между 63% и 68%. За финансовия успех са важни също вложените усилия, интелектът, поемането на рискове, креативността.

"Парите са нещо желано, но и най-трудно осъществимо", обобщава Росен Кутелов. Но проучването показва, че се повишава делът на хората, които декларират, че са удовлетворени от работата си и печелят достатъчно от нея. Близо половината от работещите смятат, че са на мястото си и това им носи удовлетворение и достатъчно финансови средства.

Социалните контакти

Най-осезателно нараства значението на групата фактори "отношения". "Да имам приятели и социални контакти" заема 31-о и 33-о място съответно през 2017 г. и 2020 г., докато през 2022 г. вече е на 20-а позиция. Степента на важност на прекарването на време с приятели се увеличава драстично, което нарежда този фактор за пълноценен живот веднага след семейството, свободното време и баланса между личен живот и работа. "Това означава, че българинът не се самоизолира, не се спасява единично, наясно е, че добруването му е свързано с взаимоотношенията с другите хора", коментира Росен Кутелов.

Целите

Личната свобода е най-важният фактор за пълноценен живот сред факторите, свързани с цели, увереност и удовлетвореност. Повече от половината от интервюираните изпитват в по-голяма или по-малка степен чувство на несигурност за себе си, за настоящето и за бъдещето си. Две са най-често срещаните причини за това емоционално състояние - международните кризи, конфликти, войни и епидемиите. Перспективите за бъдещето на децата тревожат също близо половината от хората, отчита проучването.

Свободно време

По отношение на свободното време и начина на оползотворяване на почивката чувствително намалява посочването на варианти като посещаване на кино, театър, концерти, музеи, забележителности. Намаляват също четене на книги, слушането на музика, спортуването и дори грижата за домашен любимец. За сметка на това абсолютно устойчиво се увеличава предпочитанието към шопинга като изживяване, показва проучването.

Семейство

Затвърждава се водещата роля на семейството като най-важен фактор за пълноценния живот на българина. Здравето на семейството е на челно място, след него идва пълноценното общуване с децата. С най-голяма степен на важност се оказва прекарването на време със семейството.

Здрав сън

Значението на качеството на съня сред факторите за пълноценен живот на българина нараства двойно за периода 2017 - 2022 г. През 2018 г. здравият сън е на шесто място сред факторите за пълноценен живот, като преди него се нареждат здравето на семейството и децата и качественото общуване с тях. През 2022 г. обаче, след периода на пандемията, българите явно пренареждат своите приоритети и факторът "здрав сън" заема трето място, веднага след здравето на семейството и личното здраве. Драстичното покачване на значението на този фактор е показател за тревожността на българина, която също очевидно расте, отчита проучването.

Ролята на "Лидл България"

Проучването за факторите за пълноценния живот на българина е по поръчка "Лидл България". "Като корпоративен гражданин не може да не се интересуваме какво е важно за българина. Нашата цел е да установим кои са елементите в дълбочина, за да фокусираме усилията си в полза на клиентите. Основната ни мисия е да добавяме стойност към всичко, което правим, за всички, които имат досег с "Лидл" - клиенти, служители, партньори, държавни и общински структури, неправителствени организации", коментира

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

Според нея бизнес моделът на "Лидл България" кореспондира с факторите за пълноценен начин на живот: здраве, семейство, общуване, финансово обезпечение, удовлетвореност от работата. "Предлагаме продукти с доказано качество, осигуряваме бързо, лесно и удобно пазаруване, което пести време за семейството, гарантираме достойно заплащане, което осигурява финансова сигурност за служителите на компанията", обобщи Драгийска.

Част от фирмените инициативи са в полза на обществото - подкрепа за децата, финансиране на неправителствени организации, читалища и училища чрез инициативата "Ти и Lidl за по-добър живот", безплатна "зелена линия" за Витоша, "Дай шанс на балканката", " Lidl неделя в "Музейко" и др.