🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ръстът на износа продължава да се ускорява и достига 41.7% към юли

В пъти по-голяма е стойността на изнесените енергийни продукти, но ръст има при почти всички категории

Износът на енергийни продукти като горива и електроенергия расте с 229% към страните извън ЕС, а към съюза - близо 4 пъти спрямо година по-рано.
Износът на енергийни продукти като горива и електроенергия расте с 229% към страните извън ЕС, а към съюза - близо 4 пъти спрямо година по-рано.
Износът на енергийни продукти като горива и електроенергия расте с 229% към страните извън ЕС, а към съюза - близо 4 пъти спрямо година по-рано.    ©  Цветелина Белутова
Износът на енергийни продукти като горива и електроенергия расте с 229% към страните извън ЕС, а към съюза - близо 4 пъти спрямо година по-рано.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Рекордно високият ръст на износа продължава да се ускорява. Към юли стойността на реализираната зад граница българска продукция е с 41.7% нагоре спрямо година по-рано. През първите седем месеца от страната са изнесени стоки за над 54 млрд. лв., показват предварителни данни на националната статистика. Стойността е по-висока и спрямо сравнимия период на предкризисната 2019 г. - с 61 %. Експортът към европейските пазари продължава да заема основна част от общия, както и да расте по-бързо, отколкото този към трети страни, а най-голямо повишение отчита износът на енергийни ресурси.

Трябва да се има предвид, че данните се основават не на количествата на продадените навън стоки, а на тяхната парична стойност. Затова добрите резултати до голяма степен могат да бъдат обяснени с по-високите цени. Данни за изнасяните обеми все още липсват поради вече почти едногодишна актуализация на системата на НСИ за външната търговия. Наличните индекси за цените обаче нееднозначно показват поскъпване във всички продуктови групи.

Само през юли изнесената българска продукция е на стойност над 8 млрд. лв., което е с 37.6% нагоре на годишна база. Това е 18-и пореден месец на ръст след спада в началото на пандемията, така че повишенията вече не могат да бъдат отдадени на базов ефект. Високите цени засега продължават по-скоро да помагат, отколкото да вредят на българските експортно ориентирани производители.

Към трети страни - повече енергия, мазнини и храни

Продадените извън Европейския съюз български стоки през месеците до юли включително са на стойност 17.8 млрд. лв. или с близо 37% нагоре спрямо миналата година, показват данните на НСИ. Ръстът се дължи най-вече на износа на горива и електроенергия, но значително допринасят и храните, химичните вещества и машините.

С ръст от 229% на годишна база енергийните продукти, основно горива и електроенергия, са най-продаваната категория извън ЕС, като делът им от общия износ за трети страни е нараснал от 9% миналата година до близо 23% през тази. Зад големия ръст на групата стоят и по-високите цени на енергоносителите и електричеството.

Продължава силно да нараства износът на органични мазнини и масла (близо 70% ръст), храни (65%) и химични вещества (33%). Експортът на разнообразните готови продукти към страни извън ЕС, където според статистическата класификация се отнасят оръжията и боеприпасите наред с мебели, дрехи и други, е сред групите с най-нисък ръст - 6%. Основни търговски партньори на България за периода са Турция, Сърбия и САЩ, към които износът значително нараства.

Близо 4 пъти повече енергия към ЕС

През първите седем месеца към европейския пазар е изнесена българска продукция за над 36.5 млрд. лв., което е ръст от 44.4% на годишна база. Малко над две трети от общия износ намира реализация в страните от ЕС, а заради по-големия ръст към блока този дял бавно върви нагоре.

По-подробна информация за търговията с ЕС е налична с месец назад. През първото полугодие най-голям (около една четвърт) е делът на продадените в съюза артикули от разнообразни материали като кожа, текстил, хартия, метали и др., като групата отбелязва и значителен ръст. С най-голямо увеличение обаче и тук са енергийните продукти, чийто износ е нараснал близо 4 пъти спрямо година по-рано.

Основни европейски търговски партньори на България в ЕС остават Германия, Румъния и Италия, които са и с най-голям принос за общия ръст. Експортът към почти всички страни от съюза се увеличава.

Пълната картина за 2021 г.

НСИ публикува и окончателните данни за износа през миналата година. Неговата стойност възлиза на 68.4 млрд. лв. и е с 25% нагоре спрямо кризисната 2020 г. Ръст има при почти всички категории, а най-голям е при мазнините и маслата от растителен и животински произход - над 63%. След публикуването на окончателните данни за предходната година, ръстът по месеци за тази също минимално е ревизиран нагоре.

През 2021 г. България изнася най-много разнообразни артикули, класифицирани според вида на материала (метали, текстил, хартия и т.н., и съответните изделия), както и машини, като двете групи заемат по 23%. Следващите най-големи категории са храни и химични вещества.

Вносът на стоки през миналата година надхвърля износа и е на стойност 76.7 млрд. лв., с което външнотърговското салдо на страната е на минус от 8.3 млрд. лв., показват данните.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    aru1425059426392823 avatar :-|
    Todor Zarkov
    • + 1

    Не се заяждам, но как точно ръстът износът през юли се ускорява? Аз виждам от данните на НСИ, че се забавя.

    https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/pressreleases/FTS_Extrastat_2022-07_HB2P4JY.pdf

    Нередност?
  • 2
    ivanejohn avatar :-|
    Ivan eJOHN

    И защо не пишете че вноса расте още по-бързо, и търговския дефицит се отваря още повече?!

    Все едно да кажете че фирма има 40% ръст на продажбите, но не казвате че 80% растат разходите, и загубата е двойно по-голяма...

    Нередност?
Нов коментар