🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Приносът на "Кауфланд България" за 2022: добавена стойност за над 1.63 млрд. лв. в икономиката

Едно работно място във веригата поддържа над пет други в страната, отчита специален доклад на "denkstatt България"

Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България": Положителната стойност, която "Кауфланд" създава за икономиката и обществото на България, е близо четири пъти по-висока от стойността на отрицателните екологични въздействия от дейността на компанията.
Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България": Положителната стойност, която "Кауфланд" създава за икономиката и обществото на България, е близо четири пъти по-висока от стойността на отрицателните екологични въздействия от дейността на компанията.
Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България": Положителната стойност, която "Кауфланд" създава за икономиката и обществото на България, е близо четири пъти по-висока от стойността на отрицателните екологични въздействия от дейността на компанията.    ©  Надежда Чипева
Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България": Положителната стойност, която "Кауфланд" създава за икономиката и обществото на България, е близо четири пъти по-висока от стойността на отрицателните екологични въздействия от дейността на компанията.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Кауфланд България" (Kaufland) създава добавена стойност за над 1.63 млрд. лв. в българската икономика, което представлява 1.3% от брутната добавена стойност на страната за 2022 г. Това съобщи изпълнителният директор на компанията Иван Чернев по време на представянето на втория доклад, отчитащ нетното въздействие на веригата върху природата, обществото и икономиката в България.

Оценката се основава на данни за финансова година от 1 март 2022 до 28 февруари 2023 г. Изследването включва преките въздействия на фирмата в България, въздействията на търговци и доставчици, както и предизвиканите ефекти от харченето на заплатите на служители, доставчици и производители по цялата верига, уточниха от "Кауфланд България".

Бизнеси под един покрив

Едно работно място в "Кауфланд България" поддържа над пет други в българската икономика, отчита докладът, който е изработен от "denkstatt България". Дейността на "Кауфланд" в страната допринася за създаването и поддържането на 41 321 работни места, в които влизат служителите във веригата и работещите в компаниите концесионери в търговските центрове на хипермаркетите. За сравнение, поддържаните работни места от веригата през 2019 г. са с близо 25% по-малко.

"Кауфланд" дава възможност за развитие на редица други бизнеси под покрива на магазините си. Става въпрос за над 500 търговски обекта на 130 фирми от 46 бранша (т.нар. концепция One Stop Shopping). Концесионерите на веригата създават добавена стойност от 23.5 милиона лева за българската икономика, посочва анализът.

С много от наемателите компанията си партнира още от своето стъпване на българския пазар през 2006 г. А в населените места извън големите градове често "Кауфланд" е единственото място, където тези бизнеси имат възможност да работят, подчертава докладът.

През април 2023 г. веригата откри и своя първия ритейл парк, който се намира на територията на паркинга на хипермаркета в Сандански.

Подкрепа за български производители

Всеки 100 лева, похарчени в магазините на веригата, създават 71.7 лева допълнителна стойност за българската икономика и общество. От всеки 100 лв., изразходвани в магазините на веригата, компанията внася обратно в българската икономика 59 лв. чрез купуването на продукти от местни български фирми, посочва анализът.

До края на 2023 г. веригата планира да изкупи български плодове и зеленчуци за над 77 млн. лева. С тях общата стойност на изкупената родна продукция от 2019 г. насам ще достигне 309 млн. лева. Плановете на компанията включват допълнително разширяване на дела на предлаганата българска продукция с 30%, както и въвеждане на редица мерки за повишаване на партньорствата в сектора, съобщи Иван Чернев.

През 2019 г. веригата постави началото на програма за Договорно изкупуване на земеделска продукция. За 2022 г. продадените в магазинната мрежа плодове и зеленчуци по тази програма са за 32 млн. лева. Договорите осигуряват дългосрочно изкупуване на продукцията, помагат на производителите да планират приходите си и да оптимизират разходите за логистика, осигурявайки транспорт на продукцията, подчертават от компанията.

Преките въглеродни емисии на "Кауфланд България" са спаднали с 45% спрямо 2019 г. Това е в резултат на купуването на "зелена" енергия за 100% от използваното електричество от компанията, отчита докладът.

Отрицателни въздействия

Анализът посочва и отрицателните въздействия от дейността на веригата. Според Боян Рашев, управляващ партньор на консултантската компания "denkstatt България", изготвила доклада, това се прави за първи път в България.

Отрицателните ефекти идват предимно от негативите за околната среда, причинени от дейности, които не са под пряк оперативен контрол на "Кауфланд", уточняват от компанията. Тези въздействия се изчисляват на 447 милиона лева, като най-големите дялове идват от производството на български продукти (274 млн. лв.) и от предизвиканите въздействия по веригата на доставките (102 млн. лв.). Става въпрос за ефектите от земеделието върху качеството на въздуха и използването на води, както и за покупката на енергия по цялата верига на доставките, произвеждана в голям процент от ТЕЦ. Ето защо "Кауфланд" повишава изискванията си към доставчиците по отношение на екологичното и социалното им представяне, подчертават от веригата.

И все пак "положителната стойност, която "Кауфланд" създава за икономиката и обществото на България, е близо четири пъти по-висока от стойността на отрицателните екологични въздействия от дейността на компанията", обобщава Иван Чернев.