Залезът на домата

И Дон Домат на регала

Какво правят големите търговски вериги в подкрепа на производителите на домати в страната

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Космическа рецепта за крем супа от розови домати с мус от краве сирене" е съвместна разработка на "Метро България" и Института по криобиология и хранителни технологии. Неин автор е су-шеф Веселин Дойков от "Метро академия" и рецептата е изпратена на Европейската космическа агенция с надежда да стане част от менюто на космонавтите. За приготвянето й, рабира се, са използвани български зеленчуци, които се предлагат и в магазините на "Метро". Това е само един находчив пример как големите търговски вериги опитват да подкрепят и да работят с производителите на пресни български земеделски продукти, тъй като са предпочитани и от клиентите им. Във фокуса им е и българският домат, който позагуби позиции след 1989 г. за сметка на вноса. Ето какво правят ритейлърите в подкрепа на производството му.

"Метро": "Отгледано с грижа в България"

"Метро" работи с над 20 производителя на домати от различни региони на страната в програмата си "Отгледано с грижа в България. "След приключване на сезона договаряме какви количества ще са ни нужни за следващия, което дава на всеки земеделски стопанин сигурност, че стоката му ще бъде реализирана", коментира за "Капитал" Ивайло Пенев, ръководител сектор "Свежи храни" в "Метро България". По думите му продажбите на българските домати в магазините на "Метро" варират според търсенето- голяма част клиентите са професионални клиенти - представители на хотели, ресторанти, квартални магазини. "В сезона търсенето е засилено и над 60% от доматите в асортимента ни са български", посочи Ивайло Пенев.

Всяка година от 2017 г. насам, в началото на есента, "Метро България" организира и Фестивал на розовия домат в центъра на София, където професионални готвачи и любители предлагат автентични български ястия с рецепти с розови домати, българско фермерско сирене и др. Към него има и фермерски базар с най-добрите розови домати, произведени от земеделски стопани, участващи в програмата "Отгледано с грижа в България", която също води началото си от 2017 г. Нейната цел е да скъси пътя на автентичните български земеделски продукти от полето до трапезата, да елиминира посредниците прекупвачи между фермерите и "Метро", както и да гарантира справедливи цени за продукцията, обясняват от търговската верига.

"Голяма част от продуктите в програмата "Отгледано с грижа в България" са предлагат вече и под наши собствени марки METRO Chef - розови и червени български домати, краставици "Гергана", краве, овче и козе сирене, както и още редица примери от нашия асортимент. Следвайки нашата sCore стратегия, целяща завръщането ни към корените като търговец на едро, предпочитан партньор на ХоРеКа и сектора на традиционна търговия, преминаваме към плавна трансформация на "Фестивал на розовия домат", така че запазваме основната роля за представяне на автентични български продукти, но се фокусираме конкретно върху нашите професионални клиенти", обобщи за "Капитал" Ивайло Пенев.

В "BILLA Градини"

От десет години "Билла България" също развива своя програма в подкрепа на българските фермери, наречена "BILLA Градини". "Правим годишно планиране заедно с партньорите, помагаме им да израснат като компании и ги напътстваме как да бъдат по-конкурентоспособни на пазара. Част от програмата са близо 20 производители на български домати, предлагащи качествена и чиста продукция, отговаряща на високите ни стандарти", коментира за "Капитал" Асен Каранедев, ръководител на отдел "Стратегическо развитие на категориите" в "Билла България".

Според него заслужената репутация на българските домати се дължи на редица фактори - слънцето, почвите, начина на отглеждане и разнообразието от местни сортове. Ето защо в летните месеци над 95% от асортимента на домати и чери домати в магазините на веригата е с изцяло български произход, посочва Асен Каранедев. И уточнява: "През летния сезон месечните ни продажби надхвърлят 2600 тона, като делът на българските домати поетапно се увеличава. Ако през май той е около 60%, през юни е 80%, а през юли достига 98%. През летните месеци предлагаме над 14 различни вида български домати и чери домати". Според статистиката на веригата традиционно най-търсеният сорт са розовите домати. "През последните години се наблюдава и ръст в търсенето на различните видове чери домати, които все по-често намират място в производствените програми на нашите производители", допълва Асен Каранедев.

Като част от програмата за български плодове и зеленчуци "BILLA Градини" търговската верига разработва и предоставя на фермерите планове за намаляване на пестицидите. "Пробите, които взимаме от продукцията на всички производители, с които работим, се изпращат в сертифицирани лаборатории, а резултатите от тестовете са достъпни на фирмения ни сайт", казва Асен Каранедев.

"Кауфланд България": "Договорно изкупуване на земеделска продукция"

През 2019 г. "Кауфланд България" започна изпълнение на своя програма "Договорно изкупуване на земеделска продукция". "Участващите в нея земеделски производители получават сигурност, предвидимост на приходите си и гарантирана реализация на тонове продукция", коментира за "Капитал" Иван Иванов - ръководител направление "Плодове, зеленчуци и цветя" в "Кауфланд България".

Според него "българският домат е изчезващ продукт". "И той е изчезващ от няколко години насам. Не е от вчера, не е и от днес. Точно това ни накара да потърсим решение на този проблем с изчезващия български домат и то е именно чрез договорите за производство. Чрез тях ние успяваме да ангажираме дългосрочно нашите производители в производството, като им задаваме ясни правила какво очакваме от тях и в кой период от годината", казва Иван Иванов.

Според статистиката на "Кауфланд" в сезона от юли до септември над 70% от всички видове и сортове домати, които се предлагат в магазините на веригата, са български. "Важно е да се вземе под внимание, че в "Кауфланд" се предлагат и по-специфични сортове като домати на клонка и чери домати, които не се произвеждат в България, както и факта, че сезонът на българските домати е къс. Извън сезона почти няма производство на български домати. В периода юли-септември 2022 г. реализираните в "Кауфланд" количества бългaрски домати надвишават 500 000 кг", обобщи за "Капитал" Иван Иванов.

Веригата работи с между 4 и 5 в сезона български производители на домати. "Прилагаме високи стандарти за минимални стойности на наличие на пестициди и работим с български доставчици, чиято продукция отговаря на изискванията за чистота и данъчна прозрачност. С трима от доставчиците на български домати имаме договори за изкупуване на продукцията", уточни Иван Иванов. Всички доставчици от програмата "Договорно изкупване на продукцията" са сертифицирани по световния стандарт Global G.A.P. за добри за добри селскостопански практики, гарант за безопасно и устойчиво земеделско производство. Освен това покриват изискванията и на социално-отговорния сертификат GRASP. "Кауфланд" осъществява и допълнителен контрол върху продукцията чрез ежедневни тестове в своя централен логистичен център и прави допълнителни анализи на 100% от артикулите в независими лаборатории, уточняват от веригата.

"Лидл България": Възможностите за износ са реални

"Лидл България" работи с осем производители на български домати. "Отношенията ни с тях, както с всички наши доставчици, са дългосрочни и устойчиви. Заедно планираме обеми и сортове в предходната година, а при желание от тяхна страна - организираме посещения при големи производители в Европа, с които работи "Lidl интернационал", коментира за "Капитал" Драгомир Илиев, управител "Стоково снабдяване и маркетинг" в "Лидл България". По думите му "в момента в асортимента на компанията има девет различни вида и разфасовки домати, като пет от тях са от български производители. От началото на юни тази година веригата е предложила на пазара 625 т домати от няколко сорта - розов, месест, рома".

От 2019 г. всички доставчици на плодове и зеленчуци на "Лидл България", в това число и на домати, са сертифицирани по GLOBAL G.A.P. "Подпомогнали сме финансово и логистично много от българските производители да получат сертификата. Той покрива критерии като проследимост по време на производствения процес, безопасна и законосъобразна употреба на пестициди, работа с качествени торове и семена, регулярни анализи на водите, почвата и продукцията, както и стриктен контрол на продуктите до клиента и спазване на оптимална хигиена", уточни за "Капитал" Драгомир Илиев.

Цел на веригата е устойчивото намаляване употребата на пестициди при отглеждането на плодовете и зеленчуците. "Затова ги тестваме регулярно за над 700 вида остатъци от пестициди в акредитирани лаборатории в Германия и Гърция, гарантирайки безопасността и отличното им качество. Работим само със сертифицирани производители, следващи добри земеделски практики", категоричен е Драгомир Илиев.

Той подчертава, че в резултат на сътрудничеството си с "Лидл България" българските производители имат достъп до пазарите на редица други държави, в които компанията присъства. "През изминалата 2022 г. реализираният износ от български фирми в европейската мрежа на Lidl достигна 101 млн. лв., като над 160 различни продукта на 40 родни компании са достигнали пазарите на 28 европейски държави благодарение на партньорството си с нас", обобщи за "Капитал" Драгомир Илиев.

Във "Фантастико" - до 90% български домати по време на сезона

Във веригата "Фантастико" в момента се предлагат 11 вида домати както на килограм, така и в опаковки от 250 г и 500 г - червени, розови, чери, био. Компанията работи със седем производители и четири фирми - вносители и търговци на домати. През летните месеци, когато има производство и предлагане на българска продукция, интересът към доматите родно производство е голям. В този период през 2022 г. делът им от общите продажби достига до 90%, съобщиха от веригата за "Капитал". Най-голям интерес има към българските розови домати, като най-предпочитани са сорт "Розова магия" (едри домати, тип селски). Тази година за първи път "Фантастико" предлага и къдрави розови домати сорт "Мами пинк".

Производителите са улеснени, тъй като извършват доставка до една точка - централната логистична база на компанията в гр. Елин Пелин, където екип от агрономи извършва качествен контрол на стоката и проверява задължителните документи за произход и качество. Продуктите периодично се изследват в акредитирана лаборатория за остатъци от 790 пестициди.

Основната трудност при доставките на българска продукция е липсата на големи производители, които да задоволят потребностите на търговската верига като количества и като изисквания за сортиране и опаковане на продуктите. Наличието на множество малки производители налага работа със специализирани фирми, които изкупуват, сортират и доставят стоката с нужната степен на зрялост и качество до логистичната база, коментираха от "Фантастико" за "Капитал".

За улеснение на производителите и намаляване на замърсяването от опаковки компанията инвестира над 1.1 млн. лева в оборотни сгъваеми каси, които предоставя на производителите за сезона на беритбата.