🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Carrefour се завръща с магазини в България през варненската "Паркмарт"

Френската верига отново ще е в страната през гръцки франчайз и български оператор. Магазините отворят догодина, като ще са по-малки

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Сегашните обекти Parkmart и Aldo ще се превърнат в Carrefour Market и Carrefour Express и ще са поне 25 догодина.
  • Нови супермаркети Carrefour ще има в палата на Пловдивския панаир, в софийски квартали, в ритейл паркове.

След дълга тенденция на изтегляне от България на чуждестранни вериги от догодина на пазара ще има нов-стар играч. Френската търговска верига Carrefour ("Карфур") се завръща в страната след почти десетилетие отсъствие. Тогава магазините й затвориха след финансови проблеми на гръцкия франчайзьор Marinopoulos и неуспешен опит за съживяване от българската "АП Март" със сливане с "Пикадили".

Сега новите магазини ще са от по-малък формат и ще се развиват от "Паркмарт холдинг" на Добромир Андонов, който притежава веригите Parkmart и Aldo. "През 2024 г. ще бъдат отворени първите поне 25 обекта Carrefour Express и Carrefour Market," съобщи за "Капитал" Добромир Андонов.

През Гърция в България

И този път френската компания е дала правата за България на гръцки посредник - държател на франчайз правата сега е Retail&More ("Ритейл енд Мор") - част от групата AVE на Никос Вардиноянис. Различното е, че гръцкият франчайзополучател предоставя "подфранчайзинг" права на "Паркмарт холдинг".

"Преговорите за влизане на българския пазар се водиха една година", уточни за "Капитал" Андонов.

Българският партньор ще плаща отчисления от оборота (роялти) за използване на бранда Carrefour, които по думите на Андонов са "изключително преференциални за първите години от съвместния бизнес".

"Бизнес моделът на Carrefour е различен от този на другите международни вериги, които се ръководят от компания майка в чужбина. В нашия случай оперативният бизнес се управлява от нас, решенията за локации и портфолио се вземат от нас, рискът е изцяло наш, като, естествено, Retail&More и Carrefour подкрепят целия процес", коментира за "Капитал" Добромир Андонов.

Къде и какви ще са магазините

Първите Carrefour обекти в България ще бъдат разположени в сега съществуващите магазини Parkmart (шест в София, Варна, Бургас) и сезонните супермаркети Aldo, които са разположени в черноморските курорти, в Банско и Боровец, и около 20 от тях ще бъдат ребрандирани догодина. "Carrefour има силно присъствие в редица световни летни и зимни курорти. Ние също присъстваме в редица курортни комплекси в България и това бе оценено от френския собственик и гръцкия партньор", казва Добромир Андонов.

По-малките магазини с големина между 200 и 500 кв. метра ще бъдат брандирани като Carrefour Express, а по-големите - тези в ЦУМ, в столичния "Младост 4", във Варна и Бургас - като Carrefour Market (1000 - 2000 кв. метра).

В супермаркетите от големия формат ще се предлагат до 15 000 продукта според размера на обекта, необходими за всекидневно пазаруване - храни, козметика, препарати, нехранителни стоки.

Чуждестранните продукти ще бъдат доставяни от централни складове на Carrefour във Франция, Румъния и Гърция, но до 5-6 месеца ще има централен склад и в България. За тази цел се разглеждат вече съществуващите логистични площи на българската компания в Несебър и вероятно в Пловдив, уточнява Добромир Андонов.

Масово, със собствени марки и био

Екипът на българската фирма в момента уточнява детайлите по списъка със стоки в бъдещите магазини Carrefour. "Пазарът е узрял за нещо ново. Ние не сме дискаунтъри. Това, което ни отличава от конкуренцията, е голямото разнообразие от собствени марки (private labels) на френската верига. Това са много различни и много качествени продукти, за които българските клиенти имат добър спомен. Французите са развили много линията със собствени продукти, включително голямо пртфолио от биопродукти, които ние ще предложим в нашите магазини", коментира Добромир Андонов. Според него в началото продуктите под собствените марки на френската верига ще са около 200-300, като тенденцията е да достигнат до 700-800.

"Ще имаме агресивни промоционални активности. Ще преработим асортимента, ще запазим най-добрите продукти и ще добавим такива, които в момента ни липсват, но отговарят на цялостното очакване към Carrefour. И естествено ще бъдем ценово адекватни. Ще заложим на собствените марки на Carrefour. Ще съчетаем най-доброто от опита на Parkmart с най-доброто от френската верига", коментира за "Капитал" Николай Петров, главен оперативен директор на Parkmart.

Българският мениджмънт ще запази доставчиците, с които работи и сега. "Ние имаме добре изграден партньорски модел с български производители, особено на малки фермерски продукти, и ще го доразвием. Нещо повече - в бъдеще има възможност български компании да станат подизпълнители за продукти под собствените марки на Carrefour", обяви Добромир Андонов.

Какво предстои: Carrefour в панаира и още

Започва ребрандиране на магазините Parkmart и Aldo. "До края на 2024 ще ребрандираме около 25 локации под бранда Carrefour. В същото време ще запазим и бранда Parkmart като по-луксозен формат и една локация под тази марка ще продължи да работи във Варна в бившия "Пикадили парк". В момента изграждаме два нови обекта, които ще бъдат брандирани директно като Carrefour - в Пловдив - в палата на Пловдивския панаир, и във Варна - в зоната на пристанището. Водим преговори за нови локации в различни райони на София, както и в ритейл паркове. Планираме отваряне на магазини Carrefour и в други градове в страната като Велико Търново и Русе например", каза Добромир Андонов.

Следващата крачка на мениджърския екип е да предложи онлайн доставки чрез приложението на Carrefour, благодарение на досегашния опит от Parkmart за продажби по интернет. "Ще продължим да информираме за промоции и новости чрез сайта", казва Добромир Андонов.

Той уточни, че българската компания не е обвързана с откриването на конкретен брой магазини и че целта й засега е да направи обектите Carrefour отново разпознаваеми.

Ако моделът този път излезе успешен, това ще значи малко повече конкуренция и избор за клиента. След като последното десетилетие пазарът тук се доминира от германските вериги (Kaufland, Lidl, Billa, Metro), към малкото местно разнообразие ще се добави и френски формат.

Parkmart и Aldo: Начало във Варна

Историята на Parkmart започва на 14 февруари 2018 г. на локация в "Приморски парк" във Варна, освободена от "Пикадили". Целта на създателя и собственик - Добромир Андонов - е да изгради нов бранд модерни градски премиум супермаркети. Във веригата има и малки български производители на продукти - ферми, мандри, земеделски стопанства, както и вносни продукти във високия ценови сегмент. Веригата предлага и промоции, но не разчита на седмични брошури, за да ги рекламира.

През юли 2020 г. Parkmart отвори и свой онлайн магазин, който днес изпълнява поръчки във Варна, Бургас и София, като предлага всички стоки от физическите магазини.

Добромир Андонов е създател и собственик и на веригата магазини Aldo, които са сезонни и основно по морето. Първият обект под марката Aldo отваря през лятото на 2005 г. в курорта Златни пясъци. До 2017 г. сезонните обекти достигат 35 и веригата се превръща в един от най-големите търговци по Северното и Южното Черноморие. Следва откриване на магазини и в планинските курорти. Въпреки пандемията от коронавирус и срива в туризма днес Aldo разполага с 30 летни и 5 зимни локации. Двата бранда работят през две оперативни фирми. По данни на собственика консолидираният оборот за 2023 г. се очаква да бъде около 80 млн. лв.

Гръцкият франчайзополучател: от групата на Вардиноянис

Към края на 2022 г. Carrefour присъства в над 40 страни, като в осем от тях веригата сама управлява по-голяма или по-малка част от магазините си: Франция, Испания, Италия, Белгия, Полша, Румъния, Бразилия и Аржентина. В останалите държави компанията работи чрез франчайз партньори. На Франция, Испания и Бразилия се падат над 80% от общия обем продажби, уточнява АФП. В световен мащаб групата Carrefour има оборот от 90 милиарда долара през 2022 г.

Carrefour започна дейност в Гърция през 1999 и се оттегли през юни 2012 г., като продаде своя дял от 50% в Carrefour-Marinopoulos на Marinopoulos Group. Като причината френската верига да напусне Гърция тогава бе посочен "ограниченият потенциал за растеж на Гърция".

Новият франчайзополучател Retail & More е част от групата AVE на Никос Вардиноянис, който развива бизнес в различни сектори - телекомуникации, горива и др.

Първите търговски обекти Carrefour в Гърция отвориха през лятото на 2022 г. В момента 22 магазина работят в различни региони на страната, като последното попълнение към мрежата е Carrefour Express в обновения Modiano Market в Солун. Продажбите на дребно на франчайз магазините надхвърлят 7.5 млн. евро през месеците на работа през 2022 г.

В Атина предстои откриването на напълно автоматизирания Carrefour Flash 10/10. Това е магазин, който няма да има касови апарати и плащането ще бъде автоматизирано, както е в безкасовите магазини, създадени от Amazon в чужбина. Подобен обект и първият по рода си за френската верига супермаркети беше създаден през ноември 2021 г. на Rue Parmentier в Париж.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 5
    murttle avatar :-|
    murttle
    • + 2

    Добре би било да има отново и хипермаркети Карфур, поне в по-големите градове. Но и в по-малък формат пак е добре, стига наистина да поддържат асортимент, особено от собствени марки и на подходящи цени. Липсват ми на нашия пазар.

    Нередност?
Нов коментар