🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китайските IT предприемачи се насочват към глобално разрастване

Те не са доволни от несигурната бизнес среда в страната

Едно от препятствията, което местните предприемачи трябва да преодолеят, е китайският им произход в момент на нарастващо геополитическо напрежение
Едно от препятствията, което местните предприемачи трябва да преодолеят, е китайският им произход в момент на нарастващо геополитическо напрежение
Едно от препятствията, което местните предприемачи трябва да преодолеят, е китайският им произход в момент на нарастващо геополитическо напрежение    ©  Reuters
Едно от препятствията, което местните предприемачи трябва да преодолеят, е китайският им произход в момент на нарастващо геополитическо напрежение    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Все по-голям брой от китайски технологични предприемачи се насочват извън страната. Част от причините за това са слабият икономически растеж и ожесточената конкуренция. Технологичните ограничения на Пекин и стремежът към "общ просперитет", насочен към бизнес магнатите в страната, също са намалили доверието им във вътрешния пазар, съобщава Financial Times.

"Китайските предприемачи са изправени пред силна конкуренция у дома и несигурна бизнес среда, така че е логично много от тях да търсят възможности в чужбина", казва Хуан Ли, инвеститор в стартъп ускорителя Plug and Play.

Все по-големият успех на водещите китайски групи на световните пазари също осигурява стимул. Shein и Temu снабдяват САЩ с евтини стоки, произведени в китайски фабрики, TikTok заема все по-голяма част от екранното време на 1 млрд. световни потребители, а продажбите на производители на електрически превозни средства като BYD изтласкват Китай към върха сред автомобилните износители. Според предприемачи от градове като Пекин и Шънджън чуждестранните клиенти са по-склонни да плащат за технологии, които ускоряват бизнес процесите им или автоматизират функциите им, както и са по-малко склонни да се пазарят за цените.

Китайски произход

Едно от препятствията, което местните предприемачи трябва да преодолеят, е китайският им произход в момент на нарастващо геополитическо напрежение. Според Ли напрежението между Китай и Запада усложнява чуждестранното разширяване на по-големите групи, но това не би трябвало да е толкова голям проблем за стартъпите. "Някои хора се притесняват, че всички китайски компании се контролират от правителството, но това не е така", каза той.

По-големите китайски групи, като TikTok и Shein, поеха водеща роля в опитите си да прикрият произхода си, като преместиха част от корпоративните си функции в Сингапур. TikTok вече се нарича глобална компания с централи в Лос Анджелис и Сингапур. В списъка с девет други глобални офиса на уебсайта на групата не се споменава нито един в Китай, където екипи от инженери, продуктови дизайнери и оперативни служители управляват голяма част от приложението. Според TikTok приложението има хиляди служители в града държава, включително изпълнителният директор.

Китайската група за електронна търговия Pinduoduo наскоро изтри споменаванията на Китай от новото си приложение Temu, което предлага евтини стоки на запад. През април уебсайтът на Temu премахна "Pinduoduo" и "Китай" от историята на произхода си и сега твърди, че "Temu е основана в Бостън, Масачузетс, през 2022 г."

Според Дани Тао от базираната в Дунгуан ePropulsion китайският произход има предимства и недостатъци. Разположението в центъра на китайската верига за доставки на електрически превозни средства е помогнало на компанията му да се превърне в един от водещите световни производители на електрически двигатели за лодки. Въпреки това той признава, че китайският произход е направил продажбата в чужбина по-трудна.

"Опитваме се да изградим глобална марка, която да не напомня на хората за Китай, каза той. Няма да отричаме китайските си корени. Ако някой ме попита къде са проектирани и произведени нашите продукти, ще кажа Китай, но няма нужда да подчертаваме китайската си идентичност."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scs591119180 avatar :-|
    Гаргамел
    • - 1

    По друг начин казано, бизнеса в Китай става все труден и единственото спасение за китайските предприемачи е, да напуснат. Нищо неочаквано не се случва. Рано или късно китайската икономика щеше да прегрее и да се скапе под вещото ръководство на комунистите. Гледали сме го този филм вече и знаем, как завършва. А това, което ускори много нещата е, политиката на Китай за конфронтация със Запада. Причината е проста - Западът е двигателят на икономиката в Китай. Без Запада тази икономика няма как да работи по-добре, от която и да е друга сатрапска икономика 😊

    Нередност?
  • 2
    o2411870 avatar :-|
    o2411870
    • - 1

    До коментар [#1] от "Гаргамел":

    Китайците победиха, просто още западът и целувачите на задните му части като редовно пишещите в капитал и дневник не са го осъзнали.

    Нередност?
Нов коментар