🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Apple ще ограничи персонализираните реклами. Facebook не харесва това

Компанията опитва да защити потребителите си от бизнес модела на Google и Facebook

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Единственото по-лошо нещо от рекламите са зле насочените реклами." Това обяснение на Facebook и Google, с което компаниите защитаваха бизнес модела си да събират лични данни и след това да ги използват за насочването на персонализирани реклами, не е нищо ново. Сега този модел е под заплаха от друг технологичен гигант - Apple. С новата версия на операционната система iOS, която ще излезе през следващия месец, най-скъпата компания в света ще постави бариера между потребителите си и постоянното събиране на данните им.

Казано накратко, потребителите на iPhone вече ще трябва сами да поискат данните за дейността им в интернет, както и локацията им, да се събират от приложения като Facebook, за да получават насочени реклами. Според Facebook това ще бъде удар не само по фирмата, но и по всички надолу по веригата - разработчиците на приложения и по-малките бизнеси, които печелят клиенти чрез реклами в мрежата.

В момента потребителите имат възможност сами да се откажат от това да бъдат следени действията им в интернет. Въпросът е в това дали те заявяват желанието си да не бъдат следени, или това са фабричните настройки (opt-out срещу opt-in). Същият спор се води и от различни правителства по света, които смятат, че най-лесното и морално разрешение на тези проблеми е именно да се премине към система на събиране на лични данни само според изричното желание на потребителите.

Опитахме всичко

В сряда Facebook обяви в официално съобщение, че промените в iOS ще доведат до проблеми за публикуващите реклами в платформите на компанията, както и в разработчиците на приложения, които използват рекламни системи, като Audience Network. "Въпреки всичките ни опити обновленията на Apple може да направят Audience Network толкова неефективна като система на iOS 14, че за нас може да няма смисъл въобще да я предлагаме за iOS 14", пише в блога на Facebook.

Audience Network е популярен начин за производителите на приложения да се рекламират в други приложения и по този начин да генерират тегления. Този тип реклами са сред най-успешните мобилни формати на Facebook. Според тестовете на компанията директно засегнатите от новия ъпдейт ще доведат до над 50% спад в приходите за разработчиците на приложения.

Операционната система iOS 14 трябва да се появи на пазара през септември. Apple продължава да бъде единственият технологичен гигант, който не събира масово лични данни и използва тази си политика като основен стълб на бизнеса си.