DigitalK: Ако разбирате данните, разбирате бъдещето

Първото хибридно издание на 10-годишнината на конференцията представи десетки гости от цял свят

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Ако не разбирате данните и историите, трудно ще разберете какво предстои в бъдещето." С тези думи на Дженифър Хърш, футуролог от E&Y, започна тазгодишното издание на конференцията DIGITALK, организирана от "Капитал" и фонда LAUNCHub Ventures. За пръв път тя е във формат на хибридно събитие, което може да бъде гледано паралелно на живо и онлайн.

Основните теми тази година се фокусират върху бъдещето след коронавируса, настоящите тенденции в технологиите и как предприемачи и инвеститори се справят с пандемията. Сред гостите има засилено присъствие от сферата на рисковия капитал, включително и от фондове-гиганти като Sequoia Capital в Силициевата долина, както и предприемачи, експерти и консултанти.

По време на конференцията участниците участваха в няколко анкети. Първата от тях - дали коронавирусът се е отразил на бизнеса им - доведе до очаквани резултати: отражение има. Неочакваното е, че най-масовият отговор - сред 41% от запитаните, е, че пандемията се е отразила позитивно в бизнес отношение.

Какво очаква рисковият капитал

Първият панел за деня включваше представители на български фондове за рисков капитал: Макс Гурвиц от Vitosha Ventures, Елина Халачева от BrightCap Ventures и Тодор Брешков от LAUNNCHub Ventures. Тримата се съгласиха, че Източна Европа понастоящем е дигиталният еквивалент на "Дивия запад" и в добър смисъл в региона се случват неща, които няма как да се появят в САЩ или Западна Европа.

"Има достатъчно примери за успешни компании по време на пандемията в нашия регион", каза Тодор Брешков, партньор в LAUNCHub Ventures по време на панела на тема Следващите 10 години и как да ги дефинираме.

"От това, което виждаме за момента с Vitosha Ventures, в България има много нетехнологични интересни идеи - в сферата на храните например. Технологиите няма да си отидат и там винаги ще има интересни компании, но някои идеи вече излизат от чисто технологичния сектор", каза Макс Гурвиц.

"Една от големите тенденции, които виждаме, е хиперперсонализацията към потребителите - и тя далеч не свършва с персонализираните реклами или препоръки за статии във Facebook", допълни и Елина Халачева.

Все още искаме да сме свързани

"Започнахме годината с протестите в Хонконг, преминахме през пожарите в Австралия, светът бе затворен заради коронавируса, но едно нещо не се промени: нашето желание да бъдем свързани. Промениха се само начините, по които се свързваме един с друг", каза от сцената на DigitalK Гари Кроуфорд, директор технологии и трансформация в AKQA.

Интересна дискусия се разгърна и с излизането на първите физически гости на сцената: Татяна Миткова, изпълнителен директор на Claim Compass и Жанет Тодорова от Founder Institute. Към тях онлайн се включи и Саша Селестиал от платформата за споделяне на храна OLIO. Трите дискутираха промените, които са се случили в стартъп екосистемата и как клиентите им са реагирали, както и през какви промени са преминали самите бизнеси. Беше обявена и интересна и донякъде неочаквана статистика: броят на новооснованите стартъпи всъщност е нараснал през тази година.

След почивката дистанционно пред публиката се включи Дима Петева, маркетингов директор на българската хостинг компания SiteGround. Петева разказа как целият екип на фирмата от 600 души е напуснал четирите офиса в България и Испания, за да започне пълноценна работа от вкъщи - както и мерките, взети от ръководството на компанията с цел никой от служителите да не се чувства изолиран.

Мария Атанасова от Progress представи на живо концепцията си за "личен борд на директорите" - една от основните движещи сили зад нейната собствена кариера в технологичната индустрия. "Най-важната част от вашия личен борд на директорите са тези, които ви критикуват и предизвикват", каза Атанасова от сцената.

Охад Маймон от компанията MAX запозна онлайн и физическата публика с "невроикономиката" - бизнес подход, съчетаващ икономика, психология и неврология, който се интересува повече от това какво искат клиентите на подсъзнателно ниво.

И онлайн търговията

"Започнахме да показваме още по-емпатия", каза Андрей Попеску, мениджър на eMAG за България. "2020 г. може да се разглежда като старт на пост-ритейл ерата. Първият знак за нея е динамичността, втората - новите стратегии, а третата - отговорът на повишеното търсене чрез данни и сегментизация. Това, което ние предлагаме на потребителите си не е просто добра цена, но и удобство."

Една от звездите на DigitalK тази година е Брадфърд Шелхамър, вицепрезидент в eBay. "Много по-лесно е да започнеш нещо отначало, отколкото да промениш 25-годишен технологичен гигант. Въпросът е в самия мащаб", коментира на живо от САЩ Шелхамър. "Хората, които купуват от eBay често се питат дали това, което пазаруват, е истинско, дали е автентично. Затова ние вече дори правим проверки през трети хора, за да сме сигурни, че всеки получава това, което е поръчал." Той добави, че към момента eBay има 185 млн. клиенти по света, като целта в дългосрочен план е "всеки от тях да има различен тип преживяване в платформата".

Зимата, която не дойде

"Когато всичко това започна, бях сигурен, че идва зима за инвеститорите, че ще бъдем много по-консервативни, отколкото преди. Така че е странно, че в момента всъщност сме в добра позиция", каза Оливър Холи от Speedinvest в панел, в който Макс Гурвиц от Vitosha Ventures интервюира него и Максимилиян Шаусбергер от Elevator Ventures.

"Ако всички мислим позитивно - все пак има причина да мислим, че скоро ще има ваксина - трябва да започнем възстановяване в средата на другата година, което е добър знак за стартъпите", каза Шаусбергер.

Делян Аспарухов, който е част от Founders Fund на Питър Тийл, говори за позитивите за технологичните компании, които излизат на борсата. "Ако си публична компания с доверие, това значи, че на практика можеш да печаташ свои собствени пари, чрез издаването на нови емисии акции. В добавка, днес е много по-лесно и по-евтино да излезеш на борсата, отколкото преди пет години", каза Аспарухов чрез включване от Силициевата долина.

"Виждаме уникален преход от физическо преживяване към дигитално изживяване в маркетинга, заради коронавируса", каза на живо от Лондон Грейс Франсис, директор в дигиталната агенция Droga5. Тя наблегна на факта как индивидуалните емоции и изживявания малко по малко изграждат цялостната култура, която влияе на всички.

Адам Морган, креативен директор в Adobe, разказа в кратката си лекция за философията си, че всеки може да бъде креативен. "Един софтуерен инженер, който използва данни за нов алгоритъм, показва креативност. Един предприемач, който прави прехода към нов бизнес модел, също показва креативност." Той представи и информация от проучвания на Adobe, които показват, че за изпълнителните директори в 33 различни индустрии най-важна е именно креативността.

"Рисковият капитал много прилича на Холивуд. Има много прилики, но най-голямата за мен е, че ние продаваме мечти. Нашата работа е да мечтаем заедно с предприемачите", каза Богомил Балкански, партньор в Sequoia Capital, на живо от Силициевата долина, интервюиран от Любен Белов, управляващ партньор в LAUNCHub Ventures. Балкански говори за различния подход към кризата, който има Sequoia спрямо други фондове за рисков капитал и колко бързо компанията е успяла да се ориентира към работа от дистанция.

"Можете да ме наричате Zoom инвеститор. Досега съм одобрил три инвестиции в екипи на компании, които дори не съм виждал на живо", каза още Балкански. Освен инвестиции по време на коронавирус, той коментира и актуалната тема със събирането на лични данни от технологичните гиганти. "Мисля, че когато започваме да ползваме една услуга, ние правим сделка с дявола, като даваме личните си данни. Може би повечето от нас просто не са го осъзнавали."

Вторият ден на конференцията в петък ще е изцяло онлайн.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар