Потребителите срещу Apple заради политиките й за ремонт

Съоснователят на компанията Стив Возняк подкрепи исканията на клиентите сами да ремонтират устройствата си, вместо да ги подменят с нови

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Името на Apple започна да се свързва с некоректните практики, които компанията прилага спрямо своите потребители. Фирмата отказва да ремонтира продуктите си или цената на ремонта възлиза на стойността на ново устройство, съобщава BBC. Това не остана незабелязано от потребители на продуктите на Apple, които отправиха множество критики към ръководството и политиките на компанията.

Луис Росман е добре известен в интернет пространството, като в канала си в YouTube той показва на своите 1.59 млн. абонати как сами да ремонтират компютрите си. Известен е и с това, че от дълго време води борба с Apple и техните политики, които принуждават хората да си купуват нови устройства, вместо да отстранят проблемите по тях за много по-малко пари. Той показва как продуктите на Apple са със специални винтчета, които не могат да бъдат развити от обикновена отвертка.

Росман е и част от движението Right to Repair (Право на ремонт), което се бори за въвеждането на закон в САЩ, който да задължава всички компании да предоставят информация за ремонт на своите продукти, включително схеми и упътвания. От движението искат продуктите, които компаниите произвеждат, да могат да бъдат ремонтирани, както и да има резервни части, които хората да могат да подменят.

Луис Росман често демонстрира негативното си мнение по политиките на Apple. През 2018 г. Росман e свидетел по дело на компанията срещу Хенрик Хюсеби, собственик на сервиз за смартфони в Норвегия, който ремонтирал продукти на Apple. Норвежкият съд първоначално застава на страната на Хюсеби, но се произнася в полза на Apple през 2019 г., след като изслушване по жалба показа, че Хюсеби е използвал фалшиви части.

Създателят на Apple подкрепя исканията на хората

Съоснователят на Apple Стив Возняк говори по въпроса Right to Repair на неотдавнашната си поява в социалните мрежи. В отговор на запитване от Луис Росман, Возняк каза, че "напълно подкрепя" каузата за правото на ремонт и донякъде "емоционално" е свързан с нея. Съоснователят на Apple отговори, че е много зает и не се е занимавал много по въпросите на движението, но че стои зад него.

В 9-минутното си видео Возняк казва още: "Нямаше да имаме Apple, ако не бях израснал в отворен технологичен свят. Тогава, когато купувахме електронни неща като телевизори и радиостанции, всяка част от схемите и дизайна бяха включени в упътването. Изцяло отворен код."

Той говори за началото на Apple, когато не е имал възможността да си позволи телетайп, нещо като пишеща машина, и благодарение на уменията си е успял сам да си направи. "Всичко това идва от възможността да ремонтирате нещата, да ги модифицирате и да ги докоснете сами", казва още Возняк.

Продължавайки със собствения си опит, той попита: "Защо да спрем хората да ремонтират? Погледнете Apple II. Той се доставяше с пълните схеми и беше единственият източник на печалба за Apple през първите десет години." През живота на Apple II са продадени около 6 млн. бройки.

Законови промени

След отговора на Возняк, Росман публикува видеоклип в YouTube, в който той обявява началото на инициатива за приемането на закон, който да уреди правото на потрбителите да ремонтират своите устройства. Той помоли за парична помощ, с която да популяризира идеите си и добави: "Силно препоръчвам да гледате видеото на Стив Возняк, в което той споделя много страхотни лични истории."

Напоследък движението набира все повече популярност. В Обединеното кралство бяха въведени нови мерки, които изискват от производителите на телевизори, перални машини и хладилници да предоставят резервни части на потребителите. В САЩ най-малко 27 щата обмислят да въведат законодателство, което да урежда въпроса, съобщава CNN.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents
    • + 6

    Следващата стъпка е освен продуктите да се направят ремонтируеми, те да бъдат и трайни. Вярно е, че това ще оскъпи продукта, но не чак толкова като се има предвид, че вместо 2 години, ще може да се ползва поне 10.

    Това разбира се е приложимо много повече към нетехнологичните уреди, но въпреки това е възможно. Ако се замислим един офис компютър от преди 10 години, спокойно може да извършва същата работа и днес, та дори и без подмяна на някои части (памет, диск и пр.).

    В началото на 20-ти век нещата са се правили, за да издържат, а сега за да се подменят. Чиста разсипия на ресурси.

    Нередност?
  • 2
    ishamael avatar :-|
    Elan Morin
    • + 2

    До коментар [#1] от "MyTwoCents":

    Наистина е доста контраинтуитивно точно най-сложните машини да могат да бъдат ползвани толкова дълго, но да трябва да се изхвърли една обикновена пералня, понеже се е повредила някаква платка.

    Нередност?
Нов коментар