🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдещето на електрическите автомобили е в малките батерии

Бързото зареждане и неголемият капацитет са ключовите характеристики на задвижващите елементи от бъдещето

Компанията на Жан де ла Верпилиер - Echion Technologies, е една от обещаващите опции за развитие на малки батерии за електрически автомобили, които се зареждат за минути
Компанията на Жан де ла Верпилиер - Echion Technologies, е една от обещаващите опции за развитие на малки батерии за електрически автомобили, които се зареждат за минути
Компанията на Жан де ла Верпилиер - Echion Technologies, е една от обещаващите опции за развитие на малки батерии за електрически автомобили, които се зареждат за минути    ©  Reuters
Компанията на Жан де ла Верпилиер - Echion Technologies, е една от обещаващите опции за развитие на малки батерии за електрически автомобили, които се зареждат за минути    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Изграждането на мрежа от станции за зареждане ще премахне нуждата от голям капацитет на батериите.
  • Бързото им зареждане ще се превърне в ключова характеристика.
  • Химичните елементи, които ще съставят този тип задвижващи единици, са въглерод, волфрам и ниобий.

Секторът на електрическите автомобили (EV) е един от най-бързо развиващите се в световната икономика. До момента главната цел пред производителите е да постигнат максимален пробег на колата с едно зареждане на електрическата й батерия. В бъдеще обаче това надали ще е така.

Причината в момента за постигането на максимална дистанция между зареждания е липсата на развита инфраструктура за зареждане на автомобилите. Според експерти това е и една от главните причини за по-бавното от очакваното налагане на EV, като изграждането им по начин, по които възможно най-големият пробег да не е важен въпрос, е въпрос на време.

В момента производителите на автомобили преследват лидера на пазара Tesla, стремейки се да създават автомобили, които могат да изминат около 482 км или повече между зареждания. Стартъпите, които специализират в разработката на батерии, очакват обхватът да има по-малко значение. Това е и причината те да експериментират с материали като силициев въглерод, волфрам и ниобий.

Батерията е най-скъпата част на EV, така че истинското бързо зареждане, съчетано с широко достъпни зарядни устройства, ще позволи на автомобилните производители да произвеждат автомобили с по-малки батерии на по-достъпни цени. Освен това този ход би им позволил да увеличат печалбите си, защото базата от потенциални клиенти би се разширила значително.

"Ранните потребители в по-високия клас на пазара искаха по-големи пакети батерии и по-дълъг обхват, защото можеха да си го позволят", смята Сай Шивареди, главен изпълнителен директор на Nyobolt - стартираща компания, която разработва анодни материали от ниобиев оксид за батерии, които могат да се зареждат за минути. "За по-чувствително възприемане на цените имате нужда от по-малки пакети батерии... но със същия опит като днес (с коли с изкопаеми горива), където можете да заредите за 5 минути", добави той пред Reuters.

Според платформата за данни за стартъпи PitchBook инвестициите в технологии за батерии за електрически автомобили са скочили повече от шест пъти до 9.4 млрд. долара през 2021 г. от 1.5 млрд. през 2020 г. Според компанията причината за това е осъзнаването на нуждата от иновации, които биха променили сцената на EV в бъдеще. "Ние сме в ларвен етап на развитие на батерията", каза пред Reuters Линкълн Мерихю, вицепрезидент на фирмата за анализ на данни Pulse Labs.

Плюсовете на малките батерии

Преминаването към малки задвижващи единици също така най-вероятно ще облекчи задаващите се затруднения в набавянето на материалите за батерии, тъй като търсенето на електромобили расте, като същевременно се използват по-малко кобалт и никел, където Китай доминира в рафинирането и преработката.

Друго предимство е, че производителите на автомобили могат да претендират за постижения в сферата на устойчивостта, като използват по-малко вредни материали в електромобилите и отделят по-малко CO2 при производството им. "Репроектирането на превозното средство за минимизиране на размера на батериите, тъй като това е толкова скъпо, ще промени правилата", заявява главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли на конференция през юни. Американският производител на автомобили, добави той, иска "най-малката възможна батерия за конкурентната гама" в следващото си поколение електромобили, което се очаква да бъде представено през 2026 г.

Друг съществен плюс на батериите от следващо поколение е по-ниската цена за крайния потребител. "По-малките батерии означават по-ниски цени и следователно повече хора могат да си позволят електромобили", смята главният изпълнителен директор на Echion Жан де ла Верпилиер. Echion разработва батерии на ниобиева основа, които биха направили зареждането много по-бързо. Освен бързината те имат и още едно предимство - тези батерии са със значително по-продължителен живот, което е и една от главните пречки за усвояването на бързозареждащи се батерии в днешните EV.