🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пълен напред

Електрическите пикапи целят да убедят американските шофьори да се откажат от двигателите с вътрешно горене

За да се насочат американците към електрическите коли, ще са необходими моркови и тояги, които са накарали шофьорите в други части на света да изберат електромобилите.
За да се насочат американците към електрическите коли, ще са необходими моркови и тояги, които са накарали шофьорите в други части на света да изберат електромобилите.
За да се насочат американците към електрическите коли, ще са необходими моркови и тояги, които са накарали шофьорите в други части на света да изберат електромобилите.    ©  Courtesy of Ford Motor Company
За да се насочат американците към електрическите коли, ще са необходими моркови и тояги, които са накарали шофьорите в други части на света да изберат електромобилите.    ©  Courtesy of Ford Motor Company

САЩ с право се смятат за лидер в автомобилостроенето. Страната е родното място на масовото производство на автомобили с Ford Model T и е пионер във всичко - от паркоматите до мощните автомобили и строгите екологични правила на Калифорния, които някога определяха стандартите за останалия свят. Там се намира и Tesla, която определя темпото на революцията в областта на електрическите превозни средства и се превърна в най-високо оценения производител на автомобили в света. Ето защо е донякъде любопитно, че САЩ изостават, когато става въпрос за продажби на електромобили.

За да се насочат американците към електрическите коли, ще са необходими моркови и тояги, които са накарали шофьорите в други части на света да изберат електромобилите. Но друг начин за промяна на нагласите към акумулаторните батерии набира сила - електрифицирането на пикапа, практичното, сериозно превозно средство, което за много американци олицетворява издръжливостта.

През 2023 г. към F-150 Lightning на Ford и R1T на Rivian (стартъп, произвеждащ само електромобили) ще се присъедини флотилия от нови модели, включително електрическият Chevrolet Silverado и дълго отлаганият Cybertruck на Tesla. Ефектът от електрифицирането на най-продавания пикап F-150 на Ford (F-150 Lightning беше пуснат на пазара през април 2022 г.) вече се усеща. По данни на изследователската компания Canalys през първата половина на 2022 г. на електрическите автомобили се падат 6% от продажбите на леки автомобили, което е с 62% повече, отколкото през първите шест месеца на 2021 г. При пикапите ръстът е от нула до около 15% от продажбите на електрически превозни средства. Но САЩ все още имат да наваксват много. В Европа един на всеки пет продадени автомобила е електрически, а в Китай - един от всеки четири.

Какво следва? Скептиците по отношение на електрическите превозни средства са голяма група. Неотдавнашно проучване на консултантската компания Deloitte установи, че около седем от десет американски шофьори не искат да се занимават с електромобили. Но мненията се променят благодарение на F-150 Lightning. Изглежда, че Ford е уцелил с автомобила, което е необходимост за Детройт като цяло. Това е така, защото "трите големи" американски производителя на автомобили - Ford, General Motors и Chrysler (който трябва да започне да продава електрически пикап Ram през 2024 г.) - разчитат на пикапите за по-голямата част от печалбите си и се страхуват да отстъпят място на начинаещи конкуренти.

Представянето на Lightning е впечатляващо. Той може да се похвали с пробег 320 мили. Цената е конкурентна, въпреки че електрическият модел от среден клас струва с една трета повече от еквивалентната бензинова версия. Теглителната му сила може и да не е конкурентна с тази на бензинов модел, но способността му да ускорява от 0 до 60 мили/ч за 4 секунди е забележителна за пикап и превъзхожда всички освен най-скъпите суперавтомобили.

Освен това акумулаторът на автомобила може да се използва за зареждане на инструменти на работна площадка или като електрически грил за пикник, а просторният преден "багажник" може да се използва за съхранение на бормашини или лопати, или пък да се пълни с лед за охлаждане на напитки (има дори удобен отвор за източване). Посланието на Ford, което изтъква подобни приложения, е ясно: електрическите автомобили може да бъдат също толкова практични и здрави, колкото и автомобилите с бензинови двигатели.

Но за да бъдат изместени автомобилите с двигатели с вътрешно горене в САЩ, е необходимо нещо повече от елегантни пикапи. Новата система за субсидии за електрически превозни средства, макар и на пръв поглед щедра, е ограничена до превозни средства, в които батериите и суровините, необходими за производството им, се произвеждат в САЩ, което на практика засега почти не се случва. Неотдавнашното решение на Калифорния да забрани продажбата на бензинови автомобили от 2035 г. ще ускори преминаването към електрически коли, други щати също приемат подобни мерки. Но по-евтините горива и по-свободните правила за емисиите, отколкото в Европа, в съчетание с американската любов към двигателите с вътрешно горене, означават, че пътят към електрификацията ще бъде дълъг и криволичещ.

Ами ако

Западните тийнейджъри са залепени за TikTok. Притежаваното от Китай приложение за кратки видеоклипове носи радост на милиарди потребители и страх за западните конкуренти. То също поражда подозрения у политиците, които са загрижени, че Китай може да източва данни от западни потребители и неусетно да ги подлага на пропаганда. Ами ако правителството на САЩ забрани TikTok? Вместо да загуби пазара, компанията - майка на приложението, ByteDance може да го предаде в западни ръце. Китай няма да хареса това. И може да отмъсти, като забрани американски продукт. iPhone да внимава.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар