🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Toyota обяви пробив при батериите, който може да ускори производството на електроколи

Японската компания твърди, че технологията може да намали наполовина цената и размера на батериите

Най-големият производител на автомобили в света по продажби изненада инвеститорите с плановете си да пусне на пазара своята технология за батерии с твърди тела в електромобил най-рано през 2027 г.
Най-големият производител на автомобили в света по продажби изненада инвеститорите с плановете си да пусне на пазара своята технология за батерии с твърди тела в електромобил най-рано през 2027 г.
Най-големият производител на автомобили в света по продажби изненада инвеститорите с плановете си да пусне на пазара своята технология за батерии с твърди тела в електромобил най-рано през 2027 г.    ©  Reuters
Най-големият производител на автомобили в света по продажби изненада инвеститорите с плановете си да пусне на пазара своята технология за батерии с твърди тела в електромобил най-рано през 2027 г.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Toyota разкри амбициите си да намали наполовина размера, цената и теглото на батериите за своите електромобили след пробив в технологията си за батерии с твърди тела. Топ експертът по батерии на японския автомобилен гигант заяви, че опростяването на производствения процес на материалите за батерии ще намали цената на дългоочакваната технология от следващо поколение, съобщава Financial Times.

"Както за нашите течни, така и за батериите с твърди тела, ние се стремим да променим драстично ситуацията, при която настоящите батерии са твърде големи, тежки и скъпи", заяви Кейджи Кайта, президент на изследователския и развоен център за въглеродна неутралност на Toyota. "По отношение на потенциала ще се стремим да намалим наполовина всички тези фактори."

Коментарите идват, след като най-големият производител на автомобили в света по продажби изненада инвеститорите миналия месец с плановете си да пусне на пазара своята технология за батерии с твърди тела в електромобил най-рано през 2027 г. Toyota също така работи по технологията с Panasonic чрез съвместното им предприятие за батерии.

Технологията

Батериите с твърди тела отдавна са обявени от експертите в бранша за най-обещаващата технология за решаване на проблемите с батериите за електрически превозни средства, като например времето за зареждане, капацитета и риска от запалване. Те заменят течния електролит с твърд и използват литиев метал в анода вместо графит - сегашния стандарт при литиево-йонните батерии.

Но технологията остава скъпа и трудна за производство, което принуждава производителите на автомобили да отложат пускането ѝ на пазара и да съсредоточат усилията си върху разработването на литиево-йонни батерии на течна основа.

Първоначално Toyota заяви, че иска да започне да продава хибридни, но не и електрически автомобили с твърдотелни батерии преди 2025 г.

Но във вторник Кайта заяви, че компанията е открила начини за справяне с проблемите с издръжливостта отпреди около три години и вече има достатъчно увереност, за да започне масово производство на батерии с твърди тела в електромобили до 2027 или 2028 г.

Toyota твърди, че е направила "технологичен пробив" за решаване на проблемите с издръжливостта и "решение за материалите", което ще позволи на електромобил, задвижван от твърдотелна батерия, да има пробег 1200 км и време за зареждане 10 минути или по-малко.

"Всички наши членове са силно мотивирани и работят с намерението определено да пуснат" технологията в обещаните срокове, каза Кайта.

Чрез намаляване на броя на процесите, необходими за производството на материали за батерии, цената на твърдотелните батерии може да бъде намалена до нива, подобни или по-евтини от тези на литиево-йонните батерии на течна основа, добави той.

Анализаторите твърдят, че за Toyota, която по-внимателно навлиза на пазара на електрически превозни средства, батериите с твърди тела могат да бъдат "промяна в играта", за да се намали разликата с Tesla. Акциите на Toyota се повишиха с 13%, откакто компанията обяви плана си за твърдотелни батерии миналия месец. Но Хироки Накаджима, главен технологичен директор на компанията, предупреди, че компанията не вижда непременно технологията като "окончателно решение" за предизвикателствата пред батериите.

"Има място за подобрения и при батериите на течна основа", каза Накаджима. "Същността на конкуренцията в областта на батериите за електромобили в крайна сметка ще бъде добавената стойност на автомобила като продукт и доколко можем да контролираме общия обем на батериите и колко ефективно можем да ги използваме."