🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Добре дошли в ерата на AI национализма

Световните сили се надпреварват да контролират технологичните си съдби

Най-популярната технология на 2023 г. изживя натоварени последни седмици от годината. На 28 ноември Абу Даби създаде нова, подкрепяна от държавата фирма за изкуствен интелект - AI71, която ще комерсиализира водещия им "голям езиков модел" (LLM) Falcon. На 11 декември Mistral, френска фирма на 7 месеца, която създава модели, обяви грандиозен кръг на финансиране в размер на 400 млн. долара, който според вътрешни източници ще оцени фирмата на над 2 млрд. долара. Четири дни по-късно Krutrim, нов индийски стартъп, представи първия индийски многоезичен LLM, едва седмица след като Sarvam, стартъп на 5 месеца, набра 41 млн. долара за създаване на подобни езикови модели на индийски.

Откакто американската компания OpenAI пусна ChatGPT, своя наподобяващ човек събеседник, през ноември 2022 г., почти всеки месец се чуват подобни новини. На този фон последните три съобщения може да не изглеждат необичайни. Вгледайте се по-внимателно обаче и ще видите, че те подсказват нещо по-значимо. Трите компании се борят по свой начин да станат национални шампиони в изкуствения интелект. "Искаме AI71 да се конкурира в световен мащаб с компании като OpenAI", казва Файсал ал Банай от Advanced Technology Research Council на Абу Даби, държавната агенция, стояща зад емиратския стартъп. "Браво на Mistral, това е френският гений", възкликна неотдавна президентът на Франция Еманюел Макрон. ChatGPT и други англоезични LLM "не могат да уловят нашите култура, език и етнос", обяви Бхавиш Агарвал, основател на Krutrim. Sarvam започна с индийските езици, тъй като по думите на съоснователя ѝ Вивек Рагаван "ние изграждаме индийска компания".

AI в центъра на конкуренцията

Изкуственият интелект вече се намира в центъра на засилващото се технологично съревнование между САЩ и Китай. През последната година те са заделили по 40 - 50 млрд. долара за AI инвестиции. Другите страни не искат да изостанат - или да се окажат зависими от чуждестранна технология от решаващо значение, върху която имат малък контрол. През последната година още шест особено амбициозни в сферата на AI правителства около света - Великобритания, Франция, Германия, Индия, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ) - обещаха да финансират AI с обща сума от около 40 млрд. долара. По-голямата част от тях ще отиде за покупката на графични процесори (GPU - видът чипове, който прави AI интелигентен) и фабрики за производството на подобни чипове, както и в по-малка степен към подкрепата на AI фирми. Характерът и степента на държавно участие варират при различните претенденти за AI суперсила. Все още е рано, но контурите на новите индустриални комплекси за изкуствен интелект се очертават.

Да започнем с Америка, чиито технологични фирми предизвикват AI завист при всички останали. Жизненият ѝ частен сектор прави важни иновации без директната подкрепа на Чичо Сам. Вместо това федералното правителство ще вложи около 50 млрд. долара за пет години, за да увеличи капацитета за производство на чипове в страната. Идеята е да се намали американската зависимост от тайванските производители на полупроводници като TSMC, най-голямата и усъвършенствана подобна компания в света. Експерти по сигурността във Вашингтон се притесняват, че доставките от Тайван могат да бъдат застрашени, ако Китай реши да нахлуе на острова, който смята за част от своята територия.

Друг начин, по който Америка възнамерява да остане начело, е, като попречи на съперниците си. Администрацията на президента Джо Байдън въведе брутален контрол на износа, който забрани продажбата на модерни технологии за AI, включително чипове и оборудване за тяхното производство, на противници като Китай и Русия. Тя също така е забранила на американци да споделят своя опит в областта на изкуствения интелект с тези държави.

В момента тя притиска геополитическите партньори да се съобразят с нея. През октомври американското правителство започна да изисква от компании от трети страни, включително Саудитска Арабия и ОАЕ, да си подсигурят лиценз, за да могат да купуват AI чипове от Nvidia, американска компания, продаваща по-голямата част от тях. Правилата имат "презумпция за одобрение". Това означава, че правителството "вероятно ще разреши" продажбата на подобни фирми, казва Грегъри Алън, който е работил по AI политиката в Министерството на отбраната - стига те да нямат тесни връзки с Китай. На 6 декември Пенг Сяо, който ръководи подкрепяния от държавата AI стартъп в Абу Даби G42, обяви, че компанията ще прекъсне връзките си с китайски доставчици на хардуер като Huawei, китайска компания за електроника. "Не можем да работим и с двете страни", каза той пред Financial Times.

Отговорът на Китай

Китайската AI стратегия до голяма степен е отговор на американското технологично ограничение. По данни на изследователската фирма FW Insights между 2021 и 2022 г. китайската държава е похарчила близо 300 млрд. долара, за да създаде веригата за доставки на чипове (за AI и други полупроводници) у дома, където ще е защитена от западните санкции. Много от тези пари вероятно са пропилени. Но почти е сигурно, че те са помогнали на Huawei и SMIC, най-големия китайски производител на чипове, да проектират и произведат изненадващо комплексен графичен процесор миналата година.

Централните и местните власти също така насочват капитал към AI фирми чрез подкрепяни от държавата "фондове за ориентиране", от които близо 2000 в цялата страна инвестират във всякакви технологии, считани за стратегически важни. Комунистическата партия също така насочва и частни средства към технологичните си приоритети. Често постига това, като затяга контрола върху определи сектори - последно през декември върху видеоигрите - като същевременно прави сериозни намеци относно това кои индустрии трябва да бъдат наблюдавани от инвеститорите на тяхно място. Правителството също така насърчава обмена на данни, при който бизнесите могат да търгуват с търговски данни за всичко - от продажби до производство, позволявайки на малките фирми с AI амбиции да се конкурират там, където преди това са могли да се конкурират само големите и богати на данни фирми. В момента в Китай има 50 подобни борси.

Подходът на Залива

Елементи на този ръководен от държавата подход вече се имитират и в други части на света, най-вече в петролните държави на Персийския залив. Тъй като са автокрации, Саудитска Арабия и ОАЕ могат да действат по-бързо от демократичните правителства, които трябва да се съобразяват с опасенията на гласоподавателите относно въздействието на AI върху неща като поверителността и работните места. Тъй като са богати, те могат да купят както необходимите графични процесори (за които двете държави досега са похарчили общо около 500 млн. долара), така и електроенергията, необходима за работата на гладните за енергия чипове.

Те също така могат да влагат средства и в развитието на човешкия капитал. Техните добре субсидирани университети се изкачват бързо в световните класации. AI програмите в Университета за наука и технологии "Крал Абдула" от Саудитска Арабия и Университета за изкуствен интелект "Мохамед бин Зайед" (MBZUAI) в Абу Даби, първото учебно заведение в света, фокусирано върху AI, привлякоха водещи професори от престижни институции като Калифорнийския университет - "Бъркли", и университета "Карнеги Мелън" в Питсбърг. И почти всички възпитаници на MBZUAI, наброяващи няколкостотин души, остават в региона, за да работят в местни фирми и лаборатории, казва ректорът Тимъти Болдуин (самият той привлечен в Близкия изток от Университета в Мелбърн).

Подходът на Залива дава резултати. Възможностите на модела Falcon, първоначално създаден от екип от около 20 инженери, се конкурират с тези на Llama 2 - най-широко използвания модел с отворен код, разработен от американския технологичен гигант Meta. AI71 планира да усъвършенства своите модели с отворен код, използвайки националните набори от данни от сектори, включително здравеопазването, образованието и може би някой ден, петрола. "През последните 50 години петролът движеше страната, днес данните са новият петрол", казва г-н Ал Банай.

Версията на ЕС

Трета група правителства комбинира елементи от американския подход с тези на Китай и емирствата. ЕС има своя версия на американските стимули за местно производство на чипове. Както и някои от страните членки: Германия поема една трета от сметката за 30 млрд. евро за нова фабрика за чипове, която ще бъде изградена в страната от американската Intel. Извън блока Великобритания е обещала да насочи 1 млрд. паунда за пет години за изкуствен интелект и суперкомпютри (въпреки че не е дала подробности как точно ще бъдат изразходвани средствата). Индийското правителство насърчава производството, включително на полупроводници, с щедри "стимули, свързани с производството", насърчавайки големи доставчици на облачни изчисления да създадат повече индийски центрове за данни, където AI модели да бъдат обучавани, и обмисля да закупи графични процесори на стойност 1.2 млрд. долара.

Подобно на Китай и Залива, но за разлика от Америка, където федералното и щатските правителства не желаят да се разделят с публичните данни, Индия и някои европейски страни са по-склонни да предоставят тези данни на компаниите. Френското правителство "е било много благосклонно" в това отношение, казва Артър Менш, шефът на Mistral. Великобритания обмисля да позволи на фирмите достъп до богатите данни на Националната здравна служба. Индийското правителство разполага с огромни количества данни от своя набор от цифрови обществени служби, известни като India Stack. Източници очакват, че в крайна сметка то ще интегрира индийските AI модели в тези цифрови услуги.

За разлика от Китай, който прилага строги регулации за потребителски насочения AI, поне засега Великобритания, Франция, Германия и Индия предпочитат леки правила за AI, а в индийския случай - никакви. Френското и германското правителство се противопоставиха на европейския Закон за AI, чиито последни детайли в момента се обсъждат усилено в Брюксел - без съмнение защото той може да навреди на Mistral и Aleph Alpha - най-успешния германски създател на модели, който набра 460 млн. долара през ноември.

Естествено е държавите да искат известен контрол върху нещо, което може да се окаже революционна технология. Особено в чувствителни и силно регулирани сектори като отбраната, банковото дело и здравеопазването, много правителства биха предпочели да не разчитат на внесен изкуствен интелект. И все пак всеки вид AI национализъм носи и рискове.

Рисковете

Подходът на Америка, който може да навреди на нейните съседи, вероятно ще разгневи не само нейните противници, но и някои от съюзниците ѝ. Строгите китайски регулации могат да противодействат на някои от потенциалните ползи от големите му разходи. Създаването на модели на местни езици, както планират да направят индийските Krutrim и Sarvam, може да се окаже безполезно, ако чуждестранните модели продължат да подобряват многоезичните си възможности.

Залогът на Персийския залив на моделите с отворен код може да се окаже неуспешен, ако други правителства ограничат тяхната употреба, както намекна Байдън в скорошна изпълнителна заповед, а ЕС би могъл да направи същото чрез своя Закон за AI от страх, че отворените LLM могат прекалено лесно да попаднат в ръцете на злосторници. Саудитски и емиратски институции може да се затруднят да задържат таланти; разработчик, работил по Falcon, признава, че моделът е спечелил много от партньорство с френски екип от инженери, които след това са били привлечени от Hugging Face, бързо развиващ се AI стартъп в Силициевата долина. Както отбелязва един скептичен инвеститор, все още не е ясно колко обширни и полезни са публичните данни на емирствата.

Предоставянето на чувствителни данни на компании за неща като здравето на гражданите може да предизвика обществен отпор дори в автократични държави, да не говорим за Великобритания, Франция или Германия. Що се отнася до индустриалната политика, тя има лоши резултати в насърчаването на иновациите и икономическия растеж, когато въпросната индустрия е напреднала, а изкуственият интелект не е. Избирането на победители в бързо променящ се сектор граничи с глупост.

Както обобщава Нейтън Бенайх от Air Street Capital, компания за рисков капитал, повечето усилия за създаване на национални модели "вероятно са загуба на пари". Това предупреждение няма да разубеди любопитните към изкуствения интелект правителства, които са наясно с наградите в случай на успех, да се намесват. Макрон няма да е единственият лидер, който ще го посрещне с галско свиване на рамене.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved