Renault Group си тръгва от България, заместници ще са швейцарски гигант и израелска компания

От декември вносът и дистрибуцията на Renault и Dacia ще преминават през Emil Frey Group

79-годишният Валтер Фрей е най-голям акционер и син на основателя на компанията. Тримата му синове са в борда на директорите
79-годишният Валтер Фрей е най-голям акционер и син на основателя на компанията. Тримата му синове са в борда на директорите
79-годишният Валтер Фрей е най-голям акционер и син на основателя на компанията. Тримата му синове са в борда на директорите    ©  Emil Frey Group
79-годишният Валтер Фрей е най-голям акционер и син на основателя на компанията. Тримата му синове са в борда на директорите    ©  Emil Frey Group
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е публикувана на 4 ноември и допълнена на 15 ноември с искането за разрешение от КЗК.
Темата накратко
  • От декември вносът и дистрибуцията на Renault и Dacia ще преминават през Emil Frey Group.
  • Швейцарската компания е най-големият автодилър в Европа с приходи 13.5 млрд. евро и 620 хил. продадени коли за миналата година.
  • Основаната от предприемача Авраам Ливнат израелска група Taavura Holdings ще поеме Nissan.

Българският автопазар е пред една от най-големите си промени - изтегля се собственикът на лидера сред вносителите на нови автомобили "Рено Нисан България", а в подготовка са още сделки. Като този път купувач не е местен бизнесмен, а тук влиза най-големият дилър на коли в Европа - швейцарската Emil Frey Group, която поема вноса и дистрибуцията на марките Renault и Dacia. Отделно се очаква израелската Taavura Holdings да поеме и бизнеса на Nissan в страната. Слухове има и около евентуалната продажба на друг голям играч.

Швейцария на Балканите

От Renault Group съобщиха, че Emil Frey поема вноса и дистрибуцията на марките Renault и Dacia, като придобиват местното дружество. Сделката сега (считано от 15 ноември) е внесена за одобрение от Комисията за защита на конкуренцията, която има пет седмици да се произнесе. Очакванията са до края на декември новият собственик да поеме дейността. От съобщението на регулатора става ясно, че "Емил Фрей аутомобил холдинг София" ще придобие изцяло "Рено Нисан България". Преди да се случи това, трябва да се отдели бизнесът на Nissan, който досега беше част от "Рено Нисан България" (виж карето).

С изтеглянето на Renault Group единствено BMW остава с директно представителство в България - останалите марки се внасят от български или европейски партньори на автопроизводителите. Френският гигант променя бизнеса си под плана Renaulution, като се фокусира върху инвестиции в нови технологии, бизнес модели и канали на продажби. Основното в него "не е обемът на продажбите, а създаването на стойност".

С навлизането на Emil Frey Group поне на първо време не се очакват някакви особени промени за крайните клиенти. Основаната през 1924 г. семейна група е най-големият автодилър в Европа с приходи 13.5 млрд. евро за миналата година, 620 000 продадени коли от над 40 бранда и над 800 дилърства в 18 държави. Компанията ще продължи да работи с действащите 21 дилърства и сервизни центрове на Renault и Dacia в страната. Две компании - "Омникар ауто" и "Еспас ауто", са най-големите продавачи на марките с приходи от съответно 122 и 95 млн. лв. за миналата година. Все още не е ясно дали швейцарците ще искат да се включват и в директната продажба на Renault и Dacia, или ще останат основно вносител (в някои държави те са и двете, в други развиват само едната дейност). От централата на групата в Цюрих не пожелаха да коментират плановете си за България, преди сделката да бъде одобрена от КЗК, като заявиха, че ще разкрият повече "след средата на декември", т.е. тогава се очаква официално да поемат бизнеса. Според източници на "Капитал" вече е избран български мениджър с опит, който ще управлява бизнеса. Самата Emil Frey има регистрирано българско дружество от януари 2022 г. - "Емил Фрей аутомобил холдинг София".

Един факт е безспорен - Emil Frey Group разполага с почти неограничени ресурси да развива бизнеса. Само през тази година групата придоби дейността на Mercedes Benz в Гърция, на FIAT Chrysler в Чехия, Словакия и Унгария, дистрибуцията на Renault и Dacia в Сърбия (където вече имаше дилърства на Mercedes), както и продажбени и сервизни центрове във Франция и Германия. Всяка година приходите й растат, а около 25% от 620 000 продадени коли са употребявани, което я прави вторият най-голям играч в Европа в този сегмент. В момента най-големият акционер е синът на основателя на компанията - 79-годишният Валтер Фрей, а тримата му синове са в борда на директорите.

Според източници от бранша една от възможните промени с навлизането на групи като Emil Frey е и евентуалното леко повишение на цените, които поне при новите коли в България са по-ниски от други региони на Европа, както и подобряване на ефективността. В продължение на години Renault Group залагаше на обем и пазарен дял, докато за независим играч като швейцарците печалбата е на първо място. Също така може да се очаква по-широк фокус върху сравнително новите употребявани коли, където маржовете са по-добри от тези при чисто новите автомобили. Emil Frey има огромна мрежа от компании в Европа, които търгуват с върнати от лизинг коли.

И Nissan с нов стопанин...

Подобна стратегия може да следва и новият собственик на бизнеса на Nissan в България, който трябва скоро да бъде обявен. Основаната от предприемача Авраам Ливнат израелска група Taavura Holdings, която се занимава с транспорт и логистика, ще управлява дейността тук през дъщерното си дружество Grand Automotive. То вече има опит с вноса и дистрибуцията на марката Nissan в Унгария, Чехия и Словакия, както други марки в страни от Западните Балкани. Приходите само в Унгария са около 125 млн. евро през 2020 г. От компанията не отговориха на въпросите на "Капитал" за българските планове.

Двете сделки са поредното разместване в автосектора през последните няколко години. Първо японската Sumitomo Corporation придоби "Мото-Пфое", която продава Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover. После една от най-дългогодишно опериращите компании в сектора - "София Франс ауто", добави и марките Citroen и Opel към Peugeot. "Стар моторс", вносител на Mazda за България и Северна Македония, също получи нов собственик, след като беше продадено от "Авто юнион" на "М тракс България", който внася камионите MAN. "Авто юнион" продаде и един от най-големите дилъри на Renault и Dacia ("Еспас ауто"), както и този на Nissan - "Н ауто", на "Булфарма", компанията на собственика на болници "Софиямед" Михаил Тиков. Очакват се и още сделки в бранша, като в сектора се споменава възможно оттегляне и на вносителя на Toyota и Lexus в България - британската Inchcape Europe, макар от компанията да отхвърлят подобен ход.

Стратегия за електрическо бъдеще

Промените сред вносители и дилъри далеч не са само в България и са сигнал за опитите на автопроизводители и партньорите им да отговорят на задаващите се предизвикателства в сектора. Само в Европа броят на автодилърствата е намалял с 16% през последните над 10 години до около 52 000. Консолидацията започна заради натиска върху маржовете, но продължава заради задаващия се преход към дигитализация на продажбите и желанието на автогигантите да държат директния контакт с клиента, а дилърите да изпълняват поддържаща функция. Продажбите на нови коли са най-слабо рентабилният сегмент за сметка на втората ръка и сервизната дейност. Все повече се говори за въвеждане на омниканален модел на агенти при продажбите, при който купувачът ще избира колата си онлайн директно от производителя, а ще има физически контакт с дилъра. Тоест ще получава колата си от него при продажба или тест, без да има търговски връзки. Така от дилърството не се изисква да подържа коли на склад и да има много служители. Отделно на пазара ще навлязат още нови играчи в сферата на автоабонаментите, споделяне на коли и т.н. Тези тенденции ще се увеличават все повече с нарастващите продажби на електромобили. Естествено в България този преход може да отнеме и малко повече време.

Лидер на пазара

"Рено Нисан България" е на българския пазар от 2005 г. и е най-големият вносител на автомобили с приходи почти 300 млн. лв. за миналата година. През 2021 г. водещите две марки на българския пазар за нови автомобили бяха Dacia и Renault, които тогава доставиха съответно 4004 и 3258 леки автомобила, както и още над 1500 от Nissan.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    angelvidov avatar :-|
    Ангел Видов

    Това на снимката е емблемата на Peugeot, но може би няма нужда да има връзка едното с другото. Все френски марки са :)

    Нередност?
Нов коментар