🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Недостигът на части за двигатели пречи на възстановяването на авиацията

Липсата на работна ръка в тези компании е една от основните причини за проблемите

Мениджърите на Boeing заявиха пред инвеститори, че недостигът на двигатели е основната пречка компанията да доставя повече от 20 самолета 737 Max месечно
Мениджърите на Boeing заявиха пред инвеститори, че недостигът на двигатели е основната пречка компанията да доставя повече от 20 самолета 737 Max месечно
Мениджърите на Boeing заявиха пред инвеститори, че недостигът на двигатели е основната пречка компанията да доставя повече от 20 самолета 737 Max месечно    ©  Reuters
Мениджърите на Boeing заявиха пред инвеститори, че недостигът на двигатели е основната пречка компанията да доставя повече от 20 самолета 737 Max месечно    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Недостиг на двигатели и частите за тях възпрепятства възстановяването на авиационна индустрия в момент, когато пътниците се връщат към въздушния транспорт. Недостигът на работна ръка сред производителите на двигатели, предизвикан от пандемията, е един от факторите, водещи до недостига, пише Financial Times.

В началото на ноември ръководителите на Boeing заявиха пред инвеститори, че недостигът на двигатели е основната пречка компанията да доставя повече от 20 самолета 737 Max месечно. Компанията съобщи още, че производството ще се ускори в края на следващата година. "Убеден съм, че индустрията ще се активизира", смята изпълнителният директор Дейвид Калхун. "Но това ще отнеме повече време, отколкото вероятно съм се надявал."

Ситуацията в Airbus се е подобрила от лятото насам, когато изпълнителният директор Гийом Фори заяви, че компанията все още разполага с 26 "планера" - новопостроени самолети без двигатели. Сега броят им е по-малко от 10. Но Фори уточни, че очаква затрудненията във веригата за доставки, които принудиха Airbus да намали плановете си за увеличаване на производството на самолетите от серията A320, да продължат и през следващата година.

Доставките на двигатели Leap, произведени от CFM International, съвместно предприятие между френската Safran и американската GE Aviation, все още изостават от графика, заявиха ръководителите миналия месец. Двигателят задвижва самолета 737 Max на Boeing и също така е опция за самолетите A320neo на Airbus. През третото тримесечие доставките са нараснали с 54% в сравнение с предходния период, но все още е по-малко от първоначално планираното. CFM все още не е наваксала закъсненията и продължава да "изпитва затруднения с отливките, особено в САЩ", заяви изпълнителният директор на Safran Оливие Андрис.

Липса на работна ръка

Отливките се правят чрез наливане на разтопен метал в калъпи и така се оформят частите, като например лопатките на двигателя. Процесът е труден за овладяване и дори опитни работници могат да правят по 5% брак, а при по-новите продукти този дял може да достигне половината. Инди Ратту, вицепрезидент за европейските операции на британската Doncasters, която произвежда лопатки и структурни отливки за производителите на двигатели, заяви, че високите нива на квалификация и сертифициране в индустрията са предизвикателство.

Според Ратту някои от техните доставчици или не са оцелели след пандемията, или изпитват затруднения да се снабдят с материали и части. Въпреки че броят на закритите доставчици е сравнително малък, "много от тях са квалифицирани за много специфични продукти, така че когато те изчезнат... това прави работата по намирането на алтернатива изключително трудна", добавя той.

По време на представянето на резултатите Грег Хейс, изпълнителен директор на Raytheon, която притежава производителя на двигатели Pratt & Whitney, заяви, че липсата на отливки се дължи на недостиг на работна ръка.

"Авиационната индустрия има средна по възраст работна сила. Ако сте ускорили пенсионирането си заради ковид, много от тези хора просто са си отишли. И това е висококвалифицирана работна ръка. Не можете просто да вземете някого от улицата и да го накарате да прави това", заяви Рон Епщайн, анализатор от Bank of America. Компаниите също така не са склонни да започнат да произвеждат отливки, защото списъкът с потенциални клиенти е ограничен за разлика например от автомобилната индустрия, допълва той.