🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Моментът на истината" за чуждите производители на автомобили в Китай

Доминирането на китайските компании във веригата за доставки на електрически превозни средства тревожи западните мениджъри и правителства

Производителите на електромобили в Китай разширяват местната си доминация и ще започнат да се борят с американските и европейските компании на родна земя
Производителите на електромобили в Китай разширяват местната си доминация и ще започнат да се борят с американските и европейските компании на родна земя
Производителите на електромобили в Китай разширяват местната си доминация и ще започнат да се борят с американските и европейските компании на родна земя    ©  Reuters
Производителите на електромобили в Китай разширяват местната си доминация и ще започнат да се борят с американските и европейските компании на родна земя    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Китай, който вече е най-големият пазар на електромобили в света, ще измести Япония от първото място по обем на световния износ тази година.
  • Делът на продажбите на автомобили само с батерия и хибридните в Китай скочи до повече от една четвърт през миналата година.
  • Ценовата война, предизвикана от Tesla на Илън Мъск в края на 2022 г., също усложнява перспективите пред чуждестранните и местните компании.

Големият брой чуждестранни мениджъри, които се завърнаха на автомобилното изложение в Шанхай след три години на ограничения, наложени от Covid-19, бяха изненадани от бързия напредък, постигнат от китайските производители на автомобили през този период. На изложението бяха представени десетки нови модели китайски електромобили и технологии за производство на батерии, а мащабът на предизвикателството пред утвърдените играчи беше видим за всички.

Световните производители на автомобили сега са изправени пред "момента на истината", каза Фабиан Брандт, германски консултант в областта на промишлеността, който не е бил в Китай от края на 2019 г. Производителите на електромобили в страната разширяват местната си доминация и ще започнат да се борят с американските и европейските компании на родна земя.

Китай, който вече е най-големият пазар на електромобили в света, ще измести Япония от първото място по обем на световния износ на автомобили тази година, след като изпревари Германия през 2022 г.

Посочвайки напредъка на Китай в областта на т.нар. информационно-развлекателни функции, експерименталните концепции за интериора и използването на множество външни камери и сензори в очакване на автономното шофиране, Брандт, който ръководи глобалния автомобилен екип в консултантската компания Oliver Wyman, заяви пред Financial Times, че китайските играчи могат да "застрашат сегашните много добри финансови резултати на много утвърдени играчи".

"Що се отнася до разходите, ефектът на мащаба, произтичащ от бързото навлизане на електрическата мобилност в комбинация с иновациите в областта на технологиите за батерии на световно ниво, води до висококонкурентни китайски модели автомобили, които ще окажат значителен натиск върху разходите на утвърдените производители", обяснява той.

Делът на автомобилите само с батерия и хибридните автомобили с възможност за включване към електрическата мрежа в Китай скочи до повече от една четвърт от продажбите, или близо 7 млн. автомобила, през миналата година от по-малко от 5%, или 1.2 млн. броя, през 2019 г.

Китайска доминация във веригите на доставки

Доминирането на китайските компании във веригата за доставки на електрически превозни средства също разтревожи западните мениджъри и правителства. При много от ключовите материали, използвани за производството на батерии за електромобили - най-скъпата част от автомобилите - Китай има над 80% пазарен дял.

През 2019 г. китайски компании като Xpeng и Nio бяха все още малко известни стартиращи предприятия, едва на пет години и незастрашаващи утвърдени гиганти като германския Volkswagen, японската Toyota и американските групи Ford и GM. Досега през тази година китайските производители на автомобили, водени от подкрепяната от Уорън Бъфет BYD, са произвели осем от 10-те най-продавани модела в сегмента на електрическите превозни средства в Китай.

Като призна предизвикателството, отправено от китайските конкуренти, ръководството на Volkswagen използва събитието в Шанхай, за да обяви инвестиция от 1 млрд. евро в нов иновационен център в Хефей, Източен Китай. За германския концерн, който разчита на китайските потребители за поне половината от годишната си нетна печалба, центърът в Хефей е ключова част от плана за намаляване на времето, необходимо за разработване на нови продукти и технологии за Китай, с около 30% през следващите години.

Въпреки това Кристоф Вебер, генерален мениджър на швейцарска компания за инженерен софтуер в Шанхай, заяви, че чуждестранните автомобилни групи трябва да станат по-гъвкави и да прилагат "истински стратегии за локализация", за да се конкурират с бързо развиващите се нови китайски автомобилни производители.

Докато някои чуждестранни ръководители може би са започнали да оценяват екзистенциалната заплаха, пред която са изправени в Китай, Вебер заяви, че компаниите се борят да преодолеят корпоративните структури и не могат да изпълняват достатъчно бързо целите, въпреки тектоничните промени, пред които е изправена индустрията.

"Те разработват някои модели за местния пазар, но все още са доста сходни с глобалното продуктово портфолио, казва Вебер. Всеки продукт трябва да бъде одобрен от централата. Ако живеете в Шанхай или Пекин, виждате скоростта, колко бързо се случват нещата, как има наистина секси нови автомобили, като Nio и Xiaopeng."

Ценова война

Ценовата война, предизвикана от Tesla на Илън Мъск в края на 2022 г., също усложнява перспективите пред чуждестранните и местните компании. Мъск заяви, че е готов да пожертва печалбите на Tesla в краткосрочен план и да продава автомобила на по-ниски цени в агресивен натиск за пазарен дял. Въпреки че Tesla не е увеличила пазарния си дял в Китай тази година, анализаторите прогнозират консолидиране на по-слабите марки при електрическите превозни средства и тези с вътрешно горене.

Служител на компания за автомобилна логистика в провинция Дзянсу, северно от Шанхай, заяви, че според него много чуждестранни групи ще трябва да пренасочат усилията си към алтернативни развиващи се пазари, след като са загубили толкова много позиции на китайския пазар на електрически автомобили.

Според него ценовата война бързо достига критична точка за някои компании, като чуждестранните и местните производители на автомобили изпитват затруднения. Като пример може да се посочи, че продажбите на батерии и хибридни автомобили с възможност за включване към електрическата мрежа на подкрепяната от държавата компания Chery са спаднали с близо 70% на годишна база през първото тримесечие.

"Много компании се борят за оцеляване. Много от тях скоро ще умрат."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 2

    Пропагандното прикриване на историческите и причинно-следствените връзки и представянето на съвременни факти като едва ли не самопроизвели се снощи, създава превратни представи у по-семплите читатели и ги превръща в нискочело стадо.

    Всъщност САЩ и целокупния Запад вече половин век помпат мощта на Китай.

    През 1972 г. САЩ, подкрепени от сателитите си ОК и Франция, преодоляват съпротивата на СССР в СС на ООН и отстраняват от световната обганизация Тайван, заменяйки го с КНР.
    Година по-късно същите правят КНР постоянен член на СС на ООН

    Целта на тандема Никсън-Кисинджър е да се вбие клин между комунистическите колоси СССР и КНР и по-дивият да се привърже към колесницата на Запада и да им свърши мръсната работа спрямо Москва.

    Проблемът е, че западното мислене няма нищо общо с източното. Нищо общо! Дън Сяопин, Чжоу Енлай и последващите китайски лидери демонстрираха усмихната подкрепа за САЩ и Со, но в същото време попиваха колосални западни инвестиции, върхови технологии и производствени възможности, за да постигнат това, което е Китай днес.
    Западът с огромно старание (и изненадващо глупава недалновидност) създаде своя гробокопач.

    Та това с е-автомобилите е просто щрих към абсурдната зависимост от Китай, в която неизтребимото неоколониално мислене на Запада вкара само себе си.

    Напред ще е още по-зле, защото Си и другари много добре знаят какви лостово държат в ръцете си.
    Затова Западът ще спретне на Пекин една прокси в Тайван с украински привкус. Което ще е поредната им абсурдна грешка, защото в определени термални състояния операциите просто активират процесите.

    Западът от зверска алчност и непростима глупост направи Китай световен лидер. Това е истината.

    Нередност?
  • 2
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев
    • + 1

    И как реши че Китай е световен лидер? Все още има БВП, по-малък от този на САЩ... при 4 пъти повече население! За да бъде Китай наистина световен лидер и за да могат китайците да кажат че имат система, по-добра от западната, трябва да имат БВП, поне 4 пъти по-голям от този на САЩ. Сам разбираш че това едва ли ще се случи в следващите 200 години. А и Дън Сяопин заложи демографска бомба с малоумната си политика - едно семейство, едно дете. В крайна сметка тя ще доведе до икономическа имплозия и тотален колапс на Китай. Само след 10 - 12 години тези процеси ще започнат. Знам че много те е яд на САЩ и си мечтаеш някоя дива авторитарна държава да стане световен лидер, но реалността е доста по-различна от мечтите ти. Да знаеш.

    Нередност?
Нов коментар