🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

DHL инвестира 7 млрд. евро за намаляване на въглеродния си отпечатък до 2030 г.

Основно предизвикателство остава намаляване на емисиите на въздушния транспорт

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Греманският куриер DHL планира да инвестира 7 млрд. евро до 2030 г., за да намали въглеродния си отпечатък. Инвестициите ще бъдат насочени към алтернативните горива, разширяването на автомобилния парк с нулеви емисии и в неутрални по отношение на климата сгради.

Това съобщиха от компанията преди началото на първата глобална конференция на индустрията под надслов "Ера на устойчивата логистика" 2023 г., на която домакин беше Deutsche Post DHL Group (DPDHL Group).

По-подробна разбивка по инвестиции по пера към момента няма, като най-проблематична остава сферата на авиацията, където технологиите все още са в по-тестова фаза.

Къде е сега компанията

DHL e част от Deutsche Post DHL Group. Приходите на групата за 2021 г. сa над 81 млрд. евро. През 2017 г. куриерът дава старт на Мисия 2050, имаща за цел компанията да постигне нулеви емисии до 2050 г. Емисиите на групата през 2022 г. са 36.48 млн. тона. Те идват по линия на сградния фонд, морския транспорт, въздушната флотилия на компанията, камионите за превози на дълги растояния, доставките до адрес с бусове.

Към днешния момент сградният фонд на компанията е от 35.8 млн. квадратни метра, или 23 900 сгради. През морски транспорт на година се превозват 3.4 млн. контейнера. Флотилията от 300 самолета има по 2400 полета на денонощие. Камионите на година са 65 хил., а бусовете - 118 500.

Разборът на генерираните емисии показва, че над половината идват по линия на авиацията (69%), а на второ място се нарежда сухопътният транспорт на дълги и къси разстояния (около 20%). Морските превози генерират 8-10%.

Планът до 2050

В по-краткосрочно бъдеще емисиите въглероден диоксид на групата трябва да бъдат намалени от 39 Mt през 2021 г. до под 29 Mt до 2030 г. За постигането на тази цел ще бъдат инвестирани 7 млрд. евро в различни направления, обясни Йин Зоу, ръководител корпоративно развитие в Deutsche Post DHL Group.

Най-трудна остава декарбонизацията в сферата на авиацията, като технологията на устойчиво гориво все още се разработва. През изминалата година DPDHL използва и над 830 млн. литра устойчиво авиационно гориво (SAF), като целта е през 2030 г. SAF да е 30%.

По линия на електрификацията на сухопътния транспорт на този етап вече са внедрени над 30 000 превозни средства. Целта към 2030 г. е 60% превозите до крайните точки на доставка да са с електромобили.

В авиацията този процес е малко по-труден. Поръчани са 12 изцяло електрически карго самолета. Самолетите Alice са производство на стартъпа Eviation, като изначалната идея е 9-местният пътнически самолет да извършва полети на къси разстояния. DHL Express решава да пробва самолета по карго линии в САЩ и тези линии да захранват с товари по-големите линии на компанията. Основно предизвикателство обаче остава това, че батериите са твърде тежки, а радиусът малък - 350 километра.

По отношение на трансформацията на сградния фонд, на този етап повече от половината сгради и съоръжения на компанията (52.1%) са въглеродно неутрални, съобщават от компанията, като в това число 76 нови сгради, проектирани и изградени в съответствие с всички препоръки за екологичност.

Позеленяване на клиентите

По линия на клиентите DPDHL Group започна да предлага услугите GoGreen plus, като компанията стимулира своите клиенти да намалят въглеродния отпечатък от своите пратки посредством GoGreen Dashboard.

Посредством платформата клиентите могат да проследят въглеродните емисии, които са генерирали при използването на услуги от всички дивизии на логистичната група, както и персонално да определят обема на CO2, чието генериране да предотвратят, и количеството SAF, което да използват.

Инструментът първоначално ще бъде предоставен за ползване на 100 клиента, ползващи няколко подразделения на компанията, с намерението значително да разшири своя обхват до края на годината.

От дружеството съобщават, че много международни компании са заявили намеренията и конкретните си цели - (повече от 2500) за декарбонизацията си, сред които и много от клиентите на DHL.