🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новата поръчка за самолетни билети на властта: да летиш за 5 лв. до Белград

Централизираният търг на финансовото министерство за 37 млн. лв. предизвиква съмнения за разчистване на конкуренцията

В предишния търг за самолетни билети бяха избрани обединения около "България ер", които са класирани и сега за двете позиции
В предишния търг за самолетни билети бяха избрани обединения около "България ер", които са класирани и сега за двете позиции
В предишния търг за самолетни билети бяха избрани обединения около "България ер", които са класирани и сега за двете позиции    ©  Надежда Чипева
В предишния търг за самолетни билети бяха избрани обединения около "България ер", които са класирани и сега за двете позиции    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Министерството на финансите обяви поредния централизиран търг за самолетни билети за държавната администрация, този път за 37 млн. лв.
  • На финала отново са обединения начело с "България ер", предложили цени от 5 лв. за директен полет или съвпадащи с предложения на други кандидати.
  • Това предизвиква обичайните съмнения за разчистване на конкуренцията в подобни поръчки, като ведомството се готви и за резервен вариант при жалби.

Служителите във всички министерства пътуват в командировки - дали за международни преговори, дали за да договарят междуправителствени спогодби, или за да работят по различни други дейности. За това обаче трябват самолетни билети, които държавата (разбирай данъкоплатецът) плаща. През няколко години финансовото министерство пуска търгове, с които избира компании, предлагащи най-изгодни оферти до определени дестинации. Преди месец излезе и последната такава поръчка с прогнозна стойност 37 млн. лв. без ДДС за срок две години.

За да се "застрахова" да не остане без договор за самолетни билети (сегашният изтича този ноември), финансовото министерство пусна и друга поръчка само за ведомството на стойност 1.3 млн. лв. без ДДС. Причината - на повечето подобни търгове се сблъскват две основни действащи лица, а процедурите почти неизменно стигат до жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и съдебни дела. Сега за пореден път се стига до същото развитие. Кандидатът, който печели двете позиции, е "България ер", като се явява в обединения с туристически агенти. Компанията спечели и миналия подобен търг, като после договорът ѝ беше удължен с допълнително споразумение.

Впечатление правят предложените сега цени: по 5 лв. за директен полет по определени дестинации и съвпадения с разлики от стотинки с други участници. Това води до два въпроса. Първо, подобни цени не се срещат на пазара - не само, че вие нямате възможност за такъв евтин билет в търговската мрежа, но и като цяло такава цена е нереалистична, което изисква обосновка. И второ, поставя въпроса за конкуренцията в сектора.

Билет, по-евтин от кутия цигари

Поръчката е разделена на две позиции - една за директни полети (без прекачване) и втора, с прекачване. За първата с директни полети наддават обединение "България ер - Посока", с участници едноименната авиокомпания и туристическата агенция "Посока ком", както и "Юнайтед травел ейджънси", около която имаше скандал с друга поръчка за самолетни билети за министерство на земеделието (виж карето).

"България ер" предлага 5 лв. за билет без прекачване до няколко дестинации като Белград, Загреб, Стокхолм, Будапеща, Женева, Варшава, Копенхаген. Логичният въпрос е как е възможна (а и приета) цената от 5 лв. за полетите. Оказва се, че отговор няма - финансовото министерство и оценителната комисияне са изискали от двата кандидата за директни полети икономически обосновки за ценовите им предложения.

На въпрос на "Капитал" как са приети тези оферти от там отговориха, че "тъй като по обособена позиция 1 са подадени само две оферти, не са изисквани обосновки на цената поради липсата на законови предпоставки по чл. 72, ал. 1 от ЗОП". Такава е изискана само по втората обособена позиция, защото кандидатите са повече (виж по-надолу).

Друго, което прави впечатление в конкуренцията между "България ер" и "Юнайтед", са съвпадащите на 100% предложени цени по 18 дестинации. Така например и двата играча дават цени до Лондон съответно от 250 лв. за полет без багаж, 340 лв. с багаж и 640 лв. за бизнес класа.

При други дестинации разликата е в стотинки - в 33 случая тя варира между 0.01 стотинка до 5 лв., а в други 32 започва от 2 лв. и стига до 12 лв. Например за Атина за икономична класа с ръчен багаж цената, предложена от "България ер - Посока", е 577.30 лв. За същата дестинация "Юнайтед груп" предлага 577.31 лв. Иначе общата стойност по формулата за ценово предложение е 68 736.53 лв. на "Юнайтед" и 65 047.45 лв. на "България ер - Посока", заради което имено печели и втората.

От "България ер" не предоставиха икономическата обосновка за цената от 5 лв. и коментираха за "Капитал", че за тях е "въпрос на престиж, но и отговорност да предоставят възможно най-високото ниво на услуги по осигуряване на самолетни билети на възможно най-добра цена на служителите от държавната администрация". От там посочват, че при сравнението на цените на кандидатите трябва да се гледат общите такива, тъй като "не е коректно да се сравняват цени по определени дестинации".

"Сравняването следва да бъде на база общ сбор от всички дестинации, който реално е и предмет на оценка и класиране. Всеки участник при изготвяне на ценовите предложения се ръководи от търговската си политика и опит, спецификата на обществената поръчка и заложените от Възложителя условия в документацията", казват те в отговори до медиата.

Асоциацията на българските туроператори (АБТТА) обаче явно е гледала и единичните цени за определени дестинации. Според председателя ѝ Димитрина Горанова е "абсолютно невъзможно в цена от 2 или 5 лв. да влиза самолетен билет, багаж и летищни такси" и е странно да има толкова ниски цени и съвпадения между офертите. Това казва тя в коментар до TravelNews.

Втори рунд - да играем повече

За втората позиция - полети с прекачване, спечелена пак от обединение с "България ер", битката е значително по-оспорвана. Участват шест кандидата: "Калисто турс", "Империал травел", "Аргус травел интернешънъл", "Атлас травелс", "Аеротур ММ" и обединение "България Ер - Посока - Кети". И тук се забелязват доста ниски цени при консорциума "България Еър - Посока - Кети". Тя дава цена от 2 лева за самолетен билет по отсечките София - Лука - София. И тук някои цени на обединението съвпадат с тези на други кандидати - в случая "Атлас" и "Аеротур". Пълно такова например има в предложенията им за Баку, а със съвпадения до втори знак (т.е. до стотинка) са Брюксел и Варшава. За други дестинации разликата е в рамките на 20-ина стотинки.

Това според източници от бранша е трудно постижимо: цените в резервационната система са заложени от всички авиокомпании и по една дестинация има 15 или 20 цени в различни резервационни класи. Когато се предлага конкретна цена, и то една по определена дестинация, обикновено се дава осреднена стойност от няколко тарифи, защото по време на изпълнение на договора не може да се оферира стойност над предложената.

От "България ер" обясниха за "Капитал", че цените не могат да се класифицират като едни и същи или еднакви с тези на други кандидати, а сравняването според компанията следва да бъде "на база общ сбор от всички дестинации, който реално е и предмет на оценка и класиране". "Класираните на първите три места участници са с ценови оферти в рамките на 6-10%. Разликата между класираните на първо и второ място оферти е 6%, а разликата между класираната на трето място оферта, на участник "Аргус травел интернешънъл" ЕООД, която не е цитирана във вашето запитване, спрямо офертата, класирана на първо място, е 9.5%", казват от там. При останалите два участника разликата обаче е значително по-голяма. Офертите на "Империал" и "Калисто" са за средно 190 хил. лв., а на първите три кандидата са за 94.3, 99 и 99.8.хил. лв. Същите те имат съвпадения до стотинки в предложенията за отделни дестинации, което именно буди подозрение за някакви предварителни договорки. От финансовото министерство обясниха, че петте участника в поръчката са подкрепили офертите си с доказателства и подробна аргументация: "Представените обосновки са разгледани от оценителната комисия съгласно чл. 72, ал. 2 от ЗОП", отговориха от там за "Капитал".

Има и друг момент - в условията на обществената поръчка се казва, че един кандидат може да участва само в една от двете обособени позиции. "България ер" обаче наддава и за двете, но в обединения. Този формат явно е удобното изключение, което позволява условието за един кандидат на позиция да бъде заобиколено.

"Обединенията на физически и юридически лица съгласно ЗОП са самостоятелни участници в процедурите. Няма пречка едно и също (юридическо) лице да участва в две различни обединения, които подават самостоятелни оферти за различните обособени позиции, доколкото тези две различни обединения се явяват различни участници в обществената поръчка. Последното е потвърдено и с изрично становище на Агенцията по обществени поръчки, както и с практиката на Върховния административен съд", казват в отговори до "Капитал" от Министерството на финансите.

След всеки опит - скандал

Освен голямата поръчка за 37 млн. лв., включваща самолетни билети за цялата държавна администрация, на 2 август министерството обяви още една поръчка за самолетни билети, но само за ведомството. Сумата е 1.3 млн. лв., а оферти се приемат до 30 август.

От финансовото министерство вероятно искат да си подсигурят полетите, предвиждайки, че големият търг може отново да се забави заради жалби в КЗК и после евентуално в съда. На 28 август в комисията е била подадена жалба от "Аргус травел интернешънъл", които изискват обосновка за цените от класирания на първо място изпълнител.

"Към настоящия момент МФ има сключен договор за осигуряване на самолетни билети, чийто срок изтича през ноември 2023 г. Доколкото новата поръчка на Централния орган за поръчки все още не е приключила с Рамково споразумение, с оглед гарантиране на нуждите от самолетни билети за служебните пътувания на служителите и ръководството на МФ министерството е открило своя процедура по реда на ЗОП", коментираха от там за "Капитал".

"Застраховането" в случая е резонно, ако гледаме развитието по миналите подобни търгове. Всички досега са минали под знака на съмнения за разчистване на конкуренцията и дори публични скандали. Първата поръчка от 2012 г. например е спряна от Комисията за защита на конкуренцията, като на три кандидата е наложена глоба за картелно споразумение в опит да манипулират процедурата за възлагане на централизирана обществена поръчка (т.нар. ЦОП). Това са "Хорнит", "ВИП травъл" и "Астрал холидейз".

Следват поръчки през 2016-а, 2017 г., които са спирани заради жалби и спорове по вече известен сюжет между "България ер" и туристическия агент "Аргус травел интернешънъл". И двете компании са редовни кандидати в процедурата за осигуряване на билети и участват и в сегашната такава. Всяко кандидатстване и класиране на втората компания обаче традиционно се е обжалвало досега от националния авиопревозвач. Изтъкнатата причина беше, че "Аргус" няма оторизация за продажба на билети на "България ер", защото авиокомпанията отказва да й издаде такава и така според агента спира конкуренцията.

Липсата на подобна оторизация обаче не означава, че туристическият агент не може да продава билети на дадена авиокомпания, а че това става по по-неудобен начин през сайта на авиокомпанията с кредитни карти, като така например не могат да се държат валидни резервации няколко дни. Туристическите агенти обаче имат и други варианти - например да извършват продажби през IATA номер на друг туристически агент, който има въпросната оторизация от "България ер".

Авиокомпанията е финалист и в последния търг на Министерството на финансите от 2018 г., като поръчката тогава е за 34 млн. лв. без ДДС за срок от 2 години. Тогава тя пак участва в обединение с "Посока ком". През 2020 г. споразумението им е удължено с още две години и изтича този ноември. Все още обаче няма информация за това колко средства са изплатени досега по действащия договор - тя ще е налична в регистрите чак след изтичането им. Причината е, че министерствата, изпълнителните агенции и други ведомства сключват договори на база потребностите си и сами заплащат използваните от тях самолетни билети, обясниха от финансовото министерството. Обяснението за по-високата сега цена от 37 млн. лв. пък е, че "за периода от 2018-а до 2023 г. са повишени цените на редица стоки, включително горива, както и на услугите, което се отразява и на ценообразуването на самолетните билети".

Предстои да разберем обаче дали такива ще бъдат раздадени централизирано, или ще се случи обичайното буксуване, което да доведе до план Б за всички администрации по веригата.

Кой притежава "България ер"

Печелещата в обединения последните търгове за самолетни билети на властта "България ер" е национален авиопревозвач. Собствеността ѝ е разделена между "Бългериан еъруейз груп" (представители Христо Тодоров и Любомир Чакъров) и "Химимпорт" (с представители Иво Георгиев и Марин Митев). За "Химимпорт" е известно, че от началото на века е под контрола от варненската групировка ТИМ, която чрез нея контролира множество бизнес сектори чрез свързани компании.

Скандалът с "Юнайтед"

Предложилата близки цени до "България ер" в първата позиция - "Юнайтед груп", се прочу през 2016 г. Тогава Министерството на външните работи не обяви обществена поръчка за самолетни билетни, а вместо това сключи споразумение с Министерството на земеделието и храните (МЗХ), за да ползва услугите на туроператорската фирма "Юнайтед травъл ейджънси", с която редовен договор имало само МЗХ. Външно министерство тогава изплати на фирмата близо 500 хил. лв., без да получи дължимите отстъпки от цената на билетите. След това фирмата върна парите, но тезата на прокуратурата беше, че престъпление има, защото случаят е като кражба на портмоне, след която извършителят е заловен и е върнал парите.

Прокуратурата търсеше отговорност от бившия външен министър Даниел Митов и заместника му във втория кабинет на Бойко Борисов Христо Ангеличин, но през 2020 г. оттегли обвиненията си. Така двамата бяха оправдани по делото за необявената обществена поръчка за самолетни билети на министерството.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zztop11 avatar :-|
    Здравко Здравков

    Не е толкова странно цена от 5 лв до Белград, особено "на едро" и когато това е само едно перо от цялата поръчка. От хора, работили съпорт за нискотарифки, знам, че дори при полет по диагонал на Европа за 9,99 има печалба, какво остава за София-Белград - 30 минути сигурно - при това когато се опитваш да спечелиш търг... Това, че не е за всеки тази цена, е отделен въпрос ;)

    Нередност?
Нов коментар