Забавя ли се американската революция на електрическите автомобили

Шофьорите не са убедени в мощността на батерията - все още

Най-голямата спирачка на ентусиазма за електромобили в Америка е цената.
Най-голямата спирачка на ентусиазма за електромобили в Америка е цената.
Най-голямата спирачка на ентусиазма за електромобили в Америка е цената.    ©  Reuters
Най-голямата спирачка на ентусиазма за електромобили в Америка е цената.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Американците обичат автомобилите си. Стига, изглежда, да не се задвижват на батерии. Публикувано през юли проучване на Pew Research Centre установи, че по-малко от две пети от тях биха обмислили покупката на електромобил. Въпреки разширяващите се зарядни мрежи и по-големия брой електрически модели, от които могат да избират, този дял се е свил леко спрямо миналогодишния.

Тези резултати са подкрепени от относителното бездействие. През третото тримесечие на 2023 г. задвижваните от батерии автомобили представляваха 8% от всички продажби. Досега през тази година по-малко от 1 млн. електромобила (без да броим хибридите) са били продадени в Америка, малко повече от половината от броя им в по-малко лудата по автомобили Европа. Китайските шофьори са купили почти четири пъти повече. Между юли и септември General Motors (GM) пласира едва 20 хил. електромобила на американския пазар спрямо повече от 600 хил. автомобила, задвижвани с изкопаеми горива. Запаси от електромобили за цели 92 дни залежават на витрините на представителствата в сравнение с такъв за 54 дни при бензиновите автомобили. Извън Калифорния, Флорида и Тексас, които заедно представляват повече от половината от американските EV регистрации, електромобилите остават предимно куриоз.

Разочароващо търсене

Разочароващото търсене кара автопроизводителите да преразгледат някои от амбициозните си планове за електрификация. През октомври Ford заяви, че ще отложи EV инвестиции на стойност 12 млрд. долара. GM се отказа от някои цели в областта на електромобилите и отложи с една година проект за 4 млрд. долара за превръщане на съществуващ завод в такъв за електрически пикапи наред с други икономии, свързани с електромобилите. Вместо това през 2024 г. компанията ще плати рекордните 10 млрд. долара за обратно изкупуване на акции. Произвеждащите батерии партньори също са предпазливи. През септември SK Battery уволни повече от 100 служители и намали производството в завод в Джорджия. През ноември друга южнокорейска фирма LG Energy Solution заяви, че съкращава 170 работници в Мичиган.

Всичко това са препятствия по пътя към електрическото движение в Америка. Способността на автомобилната индустрия да го избегне ще определи съдбата на енергийния преход. И тъй като леките автомобили допринасят за една пета от общите въглеродни емисии в Америка, това ще се отрази и на усилията за декарбонизация на страната.

Най-голямата спирачка е цената

Най-голямата спирачка на ентусиазма за електромобили в Америка е цената. Средностатистическият електромобил се продава в страната за 52 хил. долара, смята консултантската компания Cox Automotive. Това не е много повече от 48-те хил. долара, които американците обикновено плащат за бензиново превозно средство. Но общите разходи за притежание, които включват продажната цена и разходите за експлоатация в продължение на пет години, варират в по-широки граници. При разходи за експлоатация на стойност 65 хил. долара притежанието на електромобил е с 9 хил. долара по-скъпо от това на бензинов автомобил (поради фактори като скъпи зарядни устройства за дома, по-скъпа застраховка и, сравнен с Европа и Китай, евтин бензин). По време на последната среща с инвеститорите за приходите на Ford ръководителите се оплакаха, че американците упорито "не желаят да плащат по-високи цени" за електромобили.

Нов данъчен кредит в размер на до 7500 долара за закупуване на електрически автомобил компенсира част от този ценови недостатък. Но той се прилага само за автомобили, отговарящи на строги правила за произход на компонентите. Освен това е тромав - купувачите трябва да подадат формуляр към декларацията си за федерален данък върху доходите. В същото време бавният темп на внедряване, относителната им новост и бързо променящите се технологии затрудняват купувачите да преценят колко бързо те губят стойността си, което може да откаже някои от тях от покупката. Други може да са обезкуражени от проблемите с качеството. През последните години електромобили са били изтеглени от пазара поради дефектни батерии. Седем от десет модела, които се сблъскват с най-базовите проблеми, като например с дръжките на вратите, са електромобили, показва проучване на изследователската фирма J.D. Power.

Евтините и приветливи електромобили обикновено предлагат по-добра стойност спрямо цената. Но в Америка е трудно да се намери електрически модел за по-малко от 30 хил. долара. Американските автопроизводители последваха Tesla, пионера при електромобилите, като се съсредоточиха първо върху луксозните модели с високи маржове, а не върху електромобилите за масите. GM и японският гигант Honda наскоро се отказаха от съвместния си план на стойност 5 млрд. долара за създаване на достъпен електромобил. Евтини и с прилично качество китайски електромобили на компании като BYD превърнаха Китай в най-големия пазар за електромобили в света и скоро могат да залеят Европа. Те обаче са почти изцяло недостъпни в Америка поради високите мита и други бариери.

Въртене в кръг

Всичко това кара американската автомобилна индустрия да се върти в кръг. Нежеланието на потребителите да плащат за скъпи електрически автомобили принуждава производителите да предлагат големи отстъпки, за да намалят наличностите си. Tesla намали цените си няколко пъти през последната година. Автомобилните производители предлагат средна отстъпка от близо 10% за техните електрически автомобили - повече от два пъти по-щедра от тази за бензинови коли. Това обаче затруднява още повече компаниите да изкарват пари от моделите на батерии. Електрическата дивизия на Ford губи около 62 хил. долара за всеки автомобил, който продава, за разлика от нетната печалба от 2500 долара за бензинов автомобил на компанията. Продължаващите загуби от своя страна могат да намалят желанието на автомобилните компании да инвестират в по-широко предлагане на електрически коли, които биха били привлекателни за купувачите.

Американските производители на автомобили все още се надяват, че ще успеят да излязат от този порочен кръг. Те по-скоро отлагат инвестициите си в американски електромобили, вместо да се отказват от тях. През следващите една или две години се очаква много компании да представят отделни електрифицирани "платформи", както се нарича структурният гръбнак на колата, вместо незадоволително да монтират батерии върху вече съществуващи бензинови шасита. Някои от проблемите с качеството на електромобилите са типични за всички нови модели, независимо дали са електрически или бензинови, които ще бъдат отстранени с развитието на поточните линии. И от януари данъчните кредити за електромобили ще бъдат достъпни и в момента на закупуване, което ще улесни купувачите да се възползват от тях.

Всичко това в крайна сметка може да подобри качеството, да разшири продуктовата гама, да понижи цените и ако има късмет, да генерира печалби за автомобилните компании. Това обаче може да се случи по-късно от очакваното.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uq avatar :-|
    uq
    • - 1

    Не

    Нередност?
  • 2
    imaligoogle_hr avatar :-?
    imaligoogle_hr

    До коментар [#1] от "uq":

    Шофьорите не са убедени в мощността на батерията...

    kато си сипя един резервоар, мога и след година да си го изхарча, нали?
    А като заредиш на скъпа ''бързо''зарядна, ще изкара ли зимата този заряд, за който си платил, колкото аз за гориво?

    Нередност?
Нов коментар