Световните корабни компании продължават да спират доставките през Червено море

Атаките на хусите карат Maersk и Hapag-Lloyd да заобикалят Суецкия канал

Суецкият канал се използва от около една трета от световните контейнерни товари.
Суецкият канал се използва от около една трета от световните контейнерни товари.
Суецкият канал се използва от около една трета от световните контейнерни товари.    ©  Reuters
Суецкият канал се използва от около една трета от световните контейнерни товари.    ©  Reuters
Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Датската компания Maersk и германският й конкурент Hapag-Lloyd заявиха, че техните контейнеровози ще продължат да избягват маршрута през Червено море, който дава достъп до Суецкия канал, след нападението през уикенда срещу един от корабите на Maersk.

И двата гиганта в морския транспорт пренасочиха някои плавания през Южна Африка и нос Добра надежда, тъй като базираните в Йемен бойци хути атакуват товарни кораби в Червено море. Прекъсването заплашва да повиши разходите за доставка на стоки, което поражда опасения, че може да предизвика нов ръст на глобалната инфлация.

В неделя Maersk спря всички плавания в Червено море за 48 часа след опитите на базираните в Йемен хути да се качат на борда на кораба Maersk Hangzhou. Военни хеликоптери на САЩ отблъснаха нападението и убиха 10 от нападателите.

"Продължава разследването на инцидента и ние ще продължим да спираме всички товарни превози през района, докато оценяваме непрекъснато променящата се ситуация", се казва в изявление на Maersk, цитирано от Reuters. "В случаите, когато това е най-целесъобразно за нашите клиенти, корабите ще бъдат пренасочвани и ще продължат пътуването си около нос Добра надежда."

В понеделник Maersk получи информация, че повече от 30 контейнеровоза трябва да преминат през Суец през Червено море, а 17 други пътувания са спрени.

Hapag-Lloyd заяви, че корабите му ще продължат да се отклоняват от Червено море - вместо това ще плават през южния край на Африка - поне до 9 януари, когато ще реши дали да продължи да пренасочва корабите си.

Важен търговски път

Суецкият канал се използва от около една трета от световните контейнерни товари. Пренасочването на корабите около южния край на Африка се очаква да струва до 1 млн. долара допълнително за гориво за всяко пътуване в двете посоки между Азия и Северна Европа. Притесненията относно потенциалното прекъсване на доставките от Близкия изток след последното нападение в Червено море доведоха до повишаване на цените на петрола през първата търговска сесия за 2024 г. Очакванията, че по-дългите маршрути ще доведат до по-високи цени на превозите, повишиха акциите на корабните компании от началото на кризата.

Френската корабна група CMA CGM, която не е листната на борсата, ще увеличи тарифите си за превоз на контейнери от Азия до Средиземноморския регион с до 100% от 15 януари в сравнение с 1 януари, според съобщение на уебсайта си във вторник.

Maersk Hangzhou, който беше ударен от неизвестен обект по време на атаката през уикенда, успя да продължи пътя си, като данните на LSEG за корабоплаването показват, че във вторник корабът е бил близо до Суецкия канал.

Подкрепяните от Иран хути, които контролират части от Йемен след години на война, започнаха да атакуват международното корабоплаване през ноември в подкрепа на палестинската ислямистка групировка "Хамас" във войната ѝ с Израел в ивицата Газа.

Това накара големите корабни групи да спрат да използват маршрутите през Червено море, като вместо това предприемат по-дългото пътуване около нос Добра надежда. Но след разгръщането на водената от САЩ военна операция за защита на корабите на 24 декември Maersk заяви, че ще възобнови използването на Червено море. Според Maersk партньорът й в алианса Mediterranean Shipping Company (MSC) е продължил да пренасочва корабите си през нос Добра надежда.

Все още няма коментари
Нов коментар