Фалшивото обещание за търговия с приятелски вериги на доставки

Америка, Китай и Европа, изглежда, търгуват по-малко със своите геополитически съперници

Европейските страни търгуват предимно помежду си. В резултат на това тяхната търговия в по-голямата си част се насочва към техните приятели и съседи
Европейските страни търгуват предимно помежду си. В резултат на това тяхната търговия в по-голямата си част се насочва към техните приятели и съседи
Европейските страни търгуват предимно помежду си. В резултат на това тяхната търговия в по-голямата си част се насочва към техните приятели и съседи    ©  Reuters
Европейските страни търгуват предимно помежду си. В резултат на това тяхната търговия в по-голямата си част се насочва към техните приятели и съседи    ©  Reuters

Всяка година 193-те държави - членки на Общото събрание на Обединените нации, гласуват десетки резолюции, които сериозно подобряват света. Миналия месец например те гласуваха в подкрепа на намаляването на космическите заплахи, изкореняването на бедността в селските райони и борбата с прашните бури, наред с други неща. Гласовете се броят малко. Решенията на събранието нямат правно обвързваща сила. Бюджетните му правомощия са малки. И има толкова военни подразделения, колкото папата.

Но за учените по международните отношения тези гласове отдавна предоставят удобна количествена мярка за геополитическото подравняване между страните. В последно време към тях се обърнаха и икономисти. Благодарение на търговската война между Америка и Китай, нахлуването на Русия в Украйна, конфликта в Газа и скорошните блокади в Червено море, геополитиката стана невъзможна за игнориране от страна на мрачните учени. Въпреки че техните модели на търговия и инвестиции обикновено отдават предимство на икономическия размер на държавите и географското разстояние между тях, сега те обмислят и "геополитическото разстояние".

Последното подобно проучване беше публикувано този месец от McKinsey Global Institute, мозъчен тръст, свързан с едноименната консултантска компания. Анализирайки гласовете на държавите по 201 от най-важните резолюции между 2005 г. и 2022 г., McKinsey успя да начертае геополитическите позиции на страните по скала от нула до десет. Америка стои в единия край на спектъра, обозначена като нула. На другия край е Иран на десет. Между тях са страни като Великобритания с 0.3, Бразилия с 5 и Китай с 9.6.

Търговски отношения

Авторите използват тази мярка, за да предоставят нова гледна точка на търговията на всяка страна. Освен че измерват средното географско разстояние, което търговията на една страна трябва да измине, те също така изчисляват геополитическото разстояние, което трябва да измине. В един хипотетичен свят, в който половината от търговията на Иран е с Америка и половината с Бразилия, търговията му ще покрива геополитическо разстояние от 7.5.

Техните резултати са забележителни. Европейските страни търгуват предимно помежду си. В резултат на това тяхната търговия в по-голямата си част се насочва към техните приятели и съседи. Нещата обаче са доста по-малко удобни за Австралия. Тя трябва да търгува със страни, които са както геополитически, така и географски отдалечени.

Америка е някъде по средата. Отчасти благодарение на континенталния си размер, страната има малко проспериращи съседи. По-малко от 5% от световния БВП се генерира от страни в рамките на 5000 км от Америка, както посочва McKinsey. Нейната търговия изминава почти 7200 км средно в сравнение с 6600 км за търговията на Китай и глобална средна стойност от по-малко от 5200 км. И все пак в дипломатическата сфера светът не е толкова далеч.

Геополитическото разстояние, което търговията на Америка трябва да измине, е само малко над средното за света. То е много по-кратко от дипломатическите разстояния, преодолени от Китай. Всъщност търговията на Китай покрива по-голяма геополитическа пропаст от тази на която и да е от останалите 150 страни в данните на McKinsey, с изключение на Никарагуа, която има разногласия с Америка, но е обречена да прави бизнес с нея.

Проучването открива някои ранни доказателства за "приятелство". От 2017 г. насам Америка успя да съкрати геополитическото разстояние, покрито от нейната търговия, с 10% по скалата на McKinsey. Тя например рязко ограничи вноса от Китай, въпреки че някои от стоките, които сега купува от други страни, като Виетнам, са пълни с китайски части и компоненти. Китай също намали геополитическото разстояние на търговията си с 4%, въпреки че това принуди Пекин да търгува със страни, които са по-отдалечени географски.

Ограничения

И все пак докладът идентифицира няколко ограничения на тази тенденция. Голяма част от търговията, която страните извършват с идеологически съперници, е търговия по необходимост: алтернативни доставчици не се намират лесно. McKinsey разглежда това, което нарича "концентрирани" продукти, където три или по-малко държави представляват лъвския дял от световния износ. Този вид продукти представляват непропорционален дял от търговията, която обхваща големи геополитически разстояния. Австралия, например, доминира износа на желязна руда за Китай. По същия начин Китай доминира износа на батерии, направени от неодим, "редкоземен" метал.

Опитът да се намалят геополитическите опасности може също да увеличи други рискове по веригата на доставки. Friendshoring ще даде на страните по-тесен кръг от търговски партньори, задължавайки ги да поставят яйцата си в по-малко кошници. McKinsey изчислява, че ако тарифите и другите бариери намалят геополитическото разстояние на глобалната търговия с около една четвърт, концентрацията на внос ще се увеличи средно с 13%.

За страни в средата на геополитическия спектър поддържането на приятели не е особено привлекателно. Те не могат да си позволят да ограничат търговията си до други пазари, защото общото им икономическо влияние е все още твърде малко. Държавите, които имат резултат между 2.5 и 7.5 по скалата на McKinsey - списък, който включва нарастващи икономики като Бразилия, Индия и Мексико, представляват само една пета от световната търговия. За да избегнат падането от два стола на земята, те трябва да се стремят да търгуват в целия геополитически спектър, точно както правят сега.

Friendshoring има ограничения и за Китай. В нейната геополитическа орбита просто няма достатъчно големи икономики, които да компенсират намалената търговия с недружелюбни западни търговски партньори. Следователно за Китай поддържането на приятели е повече за замяна на съперници и антагонисти с по-неутрални страни сред необвързания свят, като например в Централна Азия и Близкия изток.

Шахмат

Проучвайки как търговията може да се изкриви по геополитически линии, изследването на McKinsey приема, че самите линии остават фиксирани. Но както се признава в доклада, това може да не е така. Нахлуването в Украйна и конфликтът между Израел и Газа вече предизвикват нови разделения и вярност. Възможно е необвързаните страни да се доближат политически до Китай, тъй като Китай ги "прегръща" икономически. Разбира се, отхвърляйки китайската търговия и инвестиции, Западът ще даде допълнителен стимул на Китай да се приспособи към останалия свят. В края на краищата има два начина да се скъси геополитическото разстояние на търговията: търгувайте повече с приятели или създавайте повече приятели, с които да търгувате.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар