Мода | Изкуство на витрината

PR или инвестиция в бъдещето са партньорствата на големите модни марки със съвременни артисти

Визия от първата колаборация на Кусама с Louis Vuitton през 2012 г.
Визия от първата колаборация на Кусама с Louis Vuitton през 2012 г.
Визия от първата колаборация на Кусама с Louis Vuitton през 2012 г.
Визия от първата колаборация на Кусама с Louis Vuitton през 2012 г.

Дори да не сте от хората, които се интересуват от мода, сигурно сте забелязали снимките на гигантската фигура на японската художничка Яйои Кусама, надвесена над осеяния с разноцветни точки бутик на Louis Vuitton в сърцето на Париж. Втората колаборация на модния бранд с 93-годишната Кусама (темата е "Да преоткрием точките") идва 11 години след първата покана към Кусама да стане гост-дизайнер, когато артистичен директор на марката е Марк Джейкъбс. Тогава емблематичните чанти на LV се повяват с принт на Кусама, познат от една от нейните най-прочути работи - тиква, оцветена в жълто и черно.

Създадена в тираж от 62 тикви през 1982 година, част от серията участва в много изложби през годините, а през 2012 г. влезе и в гардероба на много жени, които са били готови да платят 2300 долара, за да притежават екземпляр от лимитираната колекция.

Вторият съвместен проект на Кусама и Louis Vuitton моментално превзе страниците на модните списания и преобрази витрините на двата най-големи магазина на бранда в Париж и Ню Йорк, където по традиция опашките са дълги.

Реакциите по повод инсталирането на гигантската фигура на Кусама на последния етаж на корпоративната сграда на парижкия булевард "Шан-з-Елизе", където се намират бутикът и офисите на марката, варират от бурен възторг до тотално отхвърляне. Въпреки че концепцията на инсталацията очевидно не е била да се търси буквална прилика с Яйои Кусама, някои от френските медии намериха куклата за бутафорно и карикатурно изображение и посочиха като по-сполучливи витрините на LV в Токио, които залагат на по-деликатно представяне на творбите на Кусама.

За една голяма част от специалистите в рекламната и модната индустрия директното поставяне на японската художничка в центъра на кампанията не е изненада. Собственикът на LV, част от "империята на лукса" LVMH, Бернар Арно (който неотдавна беше обявен от Forbes за най-богатия човек в света със състояние, изчислявано на 169.8 мрлд. евро - бел. ред.) от години се стреми да наложи връзката мода - изкуство.

За разлика от LV и Кусама ефекта, който предизвиква смесени чувства, в Париж за поредна година аплодират инициативата на водещия търговски център Le Bon Marché, отворил врати в средата на XIX век. Преживял множество трансформации, през 1984 г. универсалният магазин също става собственост на Бернар Арно, който заедно с екипа си започва плавно да променя както търговската стратегия на магазина, така и възможността витрината му и основните пространства в сградата да бъдат използвани като изложбена площ.

От 2019 г. досега на витрината и в пространствата на "Бон Марше" са показани инсталации и концептуални проекти на някои от най-известните артисти в световен мащаб. Сред тях са аржентинецът Леандро Ерлих, китаецът Ай Уейуей, португалката Жоана Вашконселош, японското студио Nendo, френските артисти Прун Нури и Филип Катерин, а до края на февруари "Бон Марше" се превръща в елемент от предизвикателната инсталация на индийския художник Субод Гупта - Sangam. С тази дума на санскрит се обозначава митологичното сливане на Ганг, Ямуна и Сарасвати. "Така както трите свещени реки се сливат на място, наречено Сангам, където се стичат милиони хора, за да се пречистят, исках да създам каскада от огледала и скулптури, направени от предмети, които ползваме в ежедневието си. С тази инсталация задавам въпроса, който според мен тревожи всеки осъзнат човек - какво е моето място като човешко същество в общество, движено от консуматорството", коментира авторът пред медиите на официалната пресконференция в Париж.

Миналата година Гупта участва с инсталацията си "Да сготвиш света" на 59-ото издание на Венецианското биенале за изкуство. Категоричен е, че поканата да покаже авторски проект в "Бон Марше" го е провокирала на много нива, защото публиката е много различна от тази на галериите и музеите. "Привлече ме идеята за публиката в "Бон Марше", която дори да не ходи в галерии и музеи, ще погледне инсталацията и неминуемо ще реагира. И така вече ще промени както себе си, така и работата ми."

И докато за френския ЦУМ изкуството е провокация на ежедневието, която не задължава клиентите с интерактивност, централният бутик на парфюмерийния гигант Guerlain, разположен също на "Шан-з-Елизе", разчита и търси точно тази комуникация с почитателите на марката. Изкуството присъства на витрините на магазина в сграда, проектирана от френския архитект и дизайнер Шарл Мюве (1858 - 1914), не от вчера и това не изненадва тези, които знаят, че собственик отново е Бернар Арно, който купува компанията през 1994 г. На витрината на Guerlain са били излагани произведения на японската артистка Чихару Шиота, канадката Кристин Ким и французойката Марис Дюгоа.

В края на миналата година Guerlain представи серията "Активистките" на витрините и в основните пространства на бутика, което даде възможност на клиентите да видят творби на Луиз Буржоа, Кики Смит, Ники дьо Сен Фал.

"Една от невидимите нишки в концепцията на този проект беше желанието на екипа ни да комбинираме творбите и имената на световноизвестни артисти и такива, които прохождат сега, защото това е част от креативното ДНК на Guerlain като компания - да съчетава традициите с младостта", коментира Ан-Каролин Празан, директор културно наследство и традиции в Guerlain. Тя напомня, че между изкуството и света на ароматите има дълга, почти романтична история, която оцелява във времето и устоява на промените във вкусовете. "Понякога инициираме тези артистични партньорства, а понякога сме само домакини на вече готови изложби, които привличат не само клиенти, но и много туристи и хора, които нямат отношение към парфюмите и козметиката на Guerlain. Така инвестираме в култивирането на вкус и отношение към живота и неговото най-духовно творение - изкуството", допълва Празан.

Тази година компанията отправя предизвикателство към фотографите по целия свят с организирането на конкурс за артистично интерпретиране на бутилката на един от най-продаваните аромати на компанията - Eau de Cologne Impériale, създаден през 1853 година за императрицата на Франция и съпруга на Наполеон III - Южени де Монтихо, родена в Испания. В края на годината ще се организира изложба с най-интересните снимки, които поставят на фокус бутилката на парфюма, но и наследството на Guerlain: "Фотографите от цял свят могат да интерпретират тази бутилка както си поискат, да я счупят, да я боядисат, да й дадат нов живот. Ние уважаваме артистите и защитаваме тяхната независимост и свобода."

"Достъпен" и "лукс" са думи, които не могат да стоят една до друга", казва в едно интервю Бернар Арно. Но мода и изкуство, изглежда, са печеливша комбинация.

Все още няма коментари
Нов коментар