Мода | Изкуство на витрината
PR или инвестиция в бъдещето са партньорствата на големите модни марки със съвременни артисти
Краси Генова
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Дори да не сте от хората, които се интересуват от мода, сигурно сте забелязали снимките на гигантската фигура на японската художничка Яйои Кусама, надвесена над осеяния с разноцветни точки бутик на Louis Vuitton в сърцето на Париж. Втората колаборация на модния бранд с 93-годишната Кусама (темата е "Да преоткрием точките") идва 11 години след първата покана към Кусама да стане гост-дизайнер, когато артистичен директор на марката е Марк Джейкъбс. Тогава емблематичните чанти на LV се повяват с принт на Кусама, познат от една от нейните най-прочути работи - тиква, оцветена в жълто и черно.
Създадена в тираж от 62 тикви през 1982 година, част от серията участва в много изложби през годините, а през 2012 г. влезе и в гардероба на много жени, които са били готови да платят 2300 долара, за да притежават екземпляр от лимитираната колекция.
Вторият съвместен проект на Кусама и Louis Vuitton моментално превзе страниците на модните списания и преобрази витрините на двата най-големи магазина на бранда в Париж и Ню Йорк, където по традиция опашките са дълги.
Реакциите по повод инсталирането на гигантската фигура на Кусама на последния етаж на корпоративната сграда на парижкия булевард "Шан-з-Елизе", където се намират бутикът и офисите на марката, варират от бурен възторг до тотално отхвърляне. Въпреки че концепцията на инсталацията очевидно не е била да се търси буквална прилика с Яйои Кусама, някои от френските медии намериха куклата за бутафорно и карикатурно изображение и посочиха като по-сполучливи витрините на LV в Токио, които залагат на по-деликатно представяне на творбите на Кусама.За една голяма част от специалистите в рекламната и модната индустрия директното поставяне на японската художничка в центъра на кампанията не е изненада. Собственикът на LV, част от "империята на лукса" LVMH, Бернар Арно (който неотдавна беше обявен от Forbes за най-богатия човек в света със състояние, изчислявано на 169.8 мрлд. евро - бел. ред.) от години се стреми да наложи връзката мода - изкуство.
За разлика от LV и Кусама ефекта, който предизвиква смесени чувства, в Париж за поредна година аплодират инициативата на водещия търговски център Le Bon Marché, отворил врати в средата на XIX век. Преживял множество трансформации, през 1984 г. универсалният магазин също става собственост на Бернар Арно, който заедно с екипа си започва плавно да променя както търговската стратегия на магазина, така и възможността витрината му и основните пространства в сградата да бъдат използвани като изложбена площ.
От 2019 г. досега на витрината и в пространствата на "Бон Марше" са показани инсталации и концептуални проекти на някои от най-известните артисти в световен мащаб. Сред тях са аржентинецът Леандро Ерлих, китаецът Ай Уейуей, португалката Жоана Вашконселош, японското студио Nendo, френските артисти Прун Нури и Филип Катерин, а до края на февруари "Бон Марше" се превръща в елемент от предизвикателната инсталация на индийския художник Субод Гупта - Sangam. С тази дума на санскрит се обозначава митологичното сливане на Ганг, Ямуна и Сарасвати. "Така както трите свещени реки се сливат на място, наречено Сангам, където се стичат милиони хора, за да се пречистят, исках да създам каскада от огледала и скулптури, направени от предмети, които ползваме в ежедневието си. С тази инсталация задавам въпроса, който според мен тревожи всеки осъзнат човек - какво е моето място като човешко същество в общество, движено от консуматорството", коментира авторът пред медиите на официалната пресконференция в Париж.
Миналата година Гупта участва с инсталацията си "Да сготвиш света" на 59-ото издание на Венецианското биенале за изкуство. Категоричен е, че поканата да покаже авторски проект в "Бон Марше" го е провокирала на много нива, защото публиката е много различна от тази на галериите и музеите. "Привлече ме идеята за публиката в "Бон Марше", която дори да не ходи в галерии и музеи, ще погледне инсталацията и неминуемо ще реагира. И така вече ще промени както себе си, така и работата ми."
И докато за френския ЦУМ изкуството е провокация на ежедневието, която не задължава клиентите с интерактивност, централният бутик на парфюмерийния гигант Guerlain, разположен също на "Шан-з-Елизе", разчита и търси точно тази комуникация с почитателите на марката. Изкуството присъства на витрините на магазина в сграда, проектирана от френския архитект и дизайнер Шарл Мюве (1858 - 1914), не от вчера и това не изненадва тези, които знаят, че собственик отново е Бернар Арно, който купува компанията през 1994 г. На витрината на Guerlain са били излагани произведения на японската артистка Чихару Шиота, канадката Кристин Ким и французойката Марис Дюгоа.
В края на миналата година Guerlain представи серията "Активистките" на витрините и в основните пространства на бутика, което даде възможност на клиентите да видят творби на Луиз Буржоа, Кики Смит, Ники дьо Сен Фал.
"Една от невидимите нишки в концепцията на този проект беше желанието на екипа ни да комбинираме творбите и имената на световноизвестни артисти и такива, които прохождат сега, защото това е част от креативното ДНК на Guerlain като компания - да съчетава традициите с младостта", коментира Ан-Каролин Празан, директор културно наследство и традиции в Guerlain. Тя напомня, че между изкуството и света на ароматите има дълга, почти романтична история, която оцелява във времето и устоява на промените във вкусовете. "Понякога инициираме тези артистични партньорства, а понякога сме само домакини на вече готови изложби, които привличат не само клиенти, но и много туристи и хора, които нямат отношение към парфюмите и козметиката на Guerlain. Така инвестираме в култивирането на вкус и отношение към живота и неговото най-духовно творение - изкуството", допълва Празан.
Тази година компанията отправя предизвикателство към фотографите по целия свят с организирането на конкурс за артистично интерпретиране на бутилката на един от най-продаваните аромати на компанията - Eau de Cologne Impériale, създаден през 1853 година за императрицата на Франция и съпруга на Наполеон III - Южени де Монтихо, родена в Испания. В края на годината ще се организира изложба с най-интересните снимки, които поставят на фокус бутилката на парфюма, но и наследството на Guerlain: "Фотографите от цял свят могат да интерпретират тази бутилка както си поискат, да я счупят, да я боядисат, да й дадат нов живот. Ние уважаваме артистите и защитаваме тяхната независимост и свобода."
"Достъпен" и "лукс" са думи, които не могат да стоят една до друга", казва в едно интервю Бернар Арно. Но мода и изкуство, изглежда, са печеливша комбинация.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.