Юлиан Дайнов, който предсказва модата

За професията тренд скаут разказва маркетинг консултант и дизайнер, работил за BMW, Birkenstock, Rolls-Royce, Amazon

Предвид многообразните му интереси и фокусът върху красивото, работата на Юлиан точно в модната индустрия до голяма степен е предопределена
Предвид многообразните му интереси и фокусът върху красивото, работата на Юлиан точно в модната индустрия до голяма степен е предопределена
Предвид многообразните му интереси и фокусът върху красивото, работата на Юлиан точно в модната индустрия до голяма степен е предопределена    ©  Цветелина Белутова
Предвид многообразните му интереси и фокусът върху красивото, работата на Юлиан точно в модната индустрия до голяма степен е предопределена    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Юлиан Дайнов работи като тренд скаут и маркетинг консултант за Rimowa, BMW, Birkenstock, Rolls-Royce, Amazon и др.
  • През септември лансира първата си съвместна унисекс колекция с германския моден бранд Studio Seidensticker.
  • Дайнов управлява собствена агенция, като екипът му наброява седем души, но за някои по-големи проекти често достигат и 30.

Софийската индустриална зона между квартал "Хаджи Димитър" и Драз махала е шарено и еклектично място. В лабиринта от стари и модерни сгради се наслояват аромати на подправки и машинно масло, гледки на лека строителна техника и наскоро поставени зарядни станции за електрически автомобили. Тази среда, огряна от есенното обедно слънце, неочаквано се преобразява в идеален декор за модна фотосесия.

Не е случайно, че точно това е мястото на срещата ни със също толкова шарения и еклектичен Юлиан Дайнов, който по документи може да бъде наречен маркетинг специалисти и тренд скаут. Но първото впечатление не лъже - той е космополитна и експресивна личност, която говори еднакво разпалено както за дънките на новия дизайнер на Gucci Сабато де Сано, така и за новия "Ролс-Ройс".

Юлиан живее в Берлин, тези дни е за кратко в София, а след това тръгва на дълго пътешествие из Европа и Азия. Тук той работи по един от следващите му големи проекти, който скоро ще бъде обявен публично. Дайнов ще бъде куратор на германския панел в Pitti Immagine Uomo, вероятно най-важното мъжко изложение, платформа за нови и утвърдени таланти и ежегоден моден показалец за това накъде ще гледа индустрията. Събитието ще се състои през януари във Флоренция, а той е първият чужденец, който ще избере германските брандове за мода, аксесоари, интериорен дизайн, козметика и изкуство, които да се представят пред света. Целта му е да разчупи клишетата и да представи нестандартни творци. Затова и концепцията му за изложението е "новата Германия".

Слънчевата светлина огрява новосъздадено фотографско студио, а Дайнов, ръкомахащ и заразяващ с енергията си на фона на енергична музика, организира своя фотосесия, която от Pitti Immagine Uomo ще използват при представянето му като куратор. Целта му е фотографиите да бъдат контрапункт на германската сериозност - Юлиан търси раздвижени кадри и екстравагантен външен вид.

Това съвсем не е изненада. Експресивността е характерна и в работата му като маркетинг консултант и тренд скаут. Юлиан Дайнов предизвиква себе си и клиентите си непрекъснато, като разчупва и модернизира брандове с дълга история, представяйки ги в нова светлина пред потребителите. Идеите му очевидно са приети добре, тъй като досега в списъка с компании, доверили се на разбиранията му, са Rimowa, Scholl Shoes, BMW, Birkenstock, Rolls-Royce, Douglas, Delivery Hero. Дайнов не спира дотук. Когато вникне по-дълбоко в ДНК-то на брандовете, той продължава да работи с тях и по други проекти. Подобен пример е представената през септември унисекс колекция с германския бранд Studio Seidensticker, която вече е почти разпродадена.

Първи модни спомени

Роден в Поморие, още като дете Юлиан Дайнов проявява интерес към модата и дизайна. Родителите и семейните им приятели са първото му вдъхновение. Юлиан обръща внимание на модерните дрехи, съчетани с интересни аксесоари, които те носят. Ленената дамска чанта на Chanel, с която майка му го изпраща на първия учебен ден, се откроява сред модните му детски спомени: "Разбира се, в тийнейджърските си години разбрах, че не е истинска. В постсоциалистическа София Chanel определено не беше бранд, който семейството ми познаваше или можеше да си позволи."

Носталгичната емоция обаче го връща към друг скъп за него аксесоар, устоял на времето - златният пръстен с детелина на баба му. "Тя го носи от 19-годишна и помня, че привличаше вниманието ми още когато бях бебе. Преди пет години за първи път го свали и ми го подари. Нищо друго не е толкова ценно за мен, колкото този пръстен", разказва Юлиан.

Популярните личности, които са достатъчно смели да изразяват себе си и възприятията си за света чрез модата, съвсем логично влияят през годините и на личния стил на Юлиан. Сред тях са Шер, Дейвид Боуи, Принс. "Не ме впечатляват знаменитости, при които всеки детайл от дизайнерския им външен вид, е подбран от някой друг. Обичам да ги наблюдавам в моментите извън червения килим", казва Дайнов.

Това се потвърждава и по време на фотосесията му в София. Дайнов е дързък, непредсказуем и перфекционист, а стилът му представя изцяло разбиранията му за унисекс мода.

Дългосрочна модна прогноза

Предвид многообразните му интереси и фокуса върху красивото, работата на Юлиан точно в модната индустрия до голяма степен е предопределена. "Красивият дизайн винаги ме е очаровал, но избрах модата, защото се променя бързо и носи радост и свежест на хората." След като завършва немска гимназия, заминава да учи висше образование в Бремен. Професионалният му път го отвежда още в Лондон, Цюрих, Ню Йорк, Копенхаген и сега обратно в Берлин. Избира специализация в областта на маркетинга, за да преплита визионерските си идеи и разказването на истории с конкретни бизнес резултати за брандовете. "Модата се случва по изцяло нов начин. Затова е важно да знаеш какво да се включи в колекцията и какво ще се продава. Това е новата мерна единица за успех в модата, а не само изключителният дизайн."

Точно това са и основните характеристики на работата на един успешен тренд скаут - да предвиди модните тенденции няколко сезона напред, а от там и интересите, желанията и нагласите на потребителите. "Задачата ми е да дам първоначалния импулс, когато става въпрос за започване на нови продуктови линии. Важно е да бъдеш първи на масовия пазар, този, който създава тенденцията още преди конкурентите да са сетили за нея, като все пак преценяваш дали разходите по създаването й си струват последващите резултати", обяснява той.

През 2010 г. Юлиан Дайнов започва работа в германската компанията Liganova с фокус маркетинг и ритейл стратегии. Именно това определя като първата си голяма крачка в света на модата и високия клас брандове, сред които Chanel, Hermes, Hugo Boss, Karl Lagerfeld. Дайнов работи активно за превръщането на статичните витрини на физическите им магазини в дигитална сцена, която не само привлича вниманието на клиентите към бранда, но и ги предизвика да пазаруват. "Витрините на магазините са първо впечатление и важна визуална комуникация. Те са "корицата" на списание и ако тя не е привлекателна, никой няма да посегне да купи новото издание", казва Дайнов. Кариерата му продължава, оглавявайки модните звена на някои от най-популярните ритейл центрове - Barney's, Saks Fifth Avenue и Harrod's.

Новите дрехи на стария бранд

Натрупаният опит в работата с големи брандове му дава увереност да основе собствена агенция и директно да консултира компаниите не просто за присъствието им във физическите обекти, а за цялостния им имидж в публичното пространство и постигането на конкретни бизнес цели. "Работим заедно от ниво разпознаване на марка, през увеличаване на продажбите, медийно отразява и дори привличане на потенциални инвеститори в бизнеса", уточнява Юлиан Дайнов. Клиентите му вече са далеч отвъд модната сфера. Сред тях са автомобилни брандове като BMW, MINI, Rolls-Royce, технологичните компании Amazon и Netflix, както и козметичните Byredo и Douglas.

Сред любимите му предизвикателства са препозиционирането и модернизирането на дадена компания. Точно такъв е проектът му с Rolls-Royce, британската автомобилна компания, който цели да направи автомобилите атрактивни за по-широк кръг потребители. За целта Дайнов организира събития на нетрадиционни места като бохемска вила в Италия, съпроводени от непретенциозни вечери и нестандартен подбор на гости. Сред тях няма автомобилни журналисти, а инфлуенсъри, популярни лица от телевизионни предавания и редактори на лайфстайл издания, всички облечени в лежерни ленени дрехи, в контраст на иначе строгия имидж на класическата марка, основана през 1904 г. "Обичам да надграждам първоначалната солидна основа и да поставям бранда в контекста на съвременното възприятие на потребителите", уточнява Дайнов.

Тези промени не са лесна стъпка за големи компании с история. Затова по пътя към трансформацията им Юлиан Дайнов работи рамо до рамо с мениджърските екипи. "Невинаги имам свободата да правя каквото искам, но определено имам свободата да предлагам нетрадиционни решения, които вътрешните екипи не биха видели или никога не биха посмели да предложат, тъй като моите често надхвърлят зоната на комфорт и мързеливата ежедневна работа."

Копилот в дизайн кабината

Към момента екипът на агенцията му наброява седем души, но за някои по-големи проекти често достигат и 30. Несъмнено обаче Юлиан Дайнов освен основател е и атрактивното лице на бизнеса. Самият той често влиза в ролята на инфлуенсър, рекламно лице и дори дизайнер. По този начин започва работа като консултант на германските модни брандове Rossi и Studio Seidensticker и стига до съвместни колекции с тях.

"С Rossi Fashion, които са специализирани в производството на панталони, идеята ми беше да създам изцяло нова линия на марката и да я посветя на унисекс модата. Казва се само ROSSI и направих всички дизайни в качеството ми на техен творчески директор. След два сезона марката е вече в над 60 магазина в Германия, Австрия и Швейцария и навлиза на пазарите във Великобритания и Скандинавия този сезон."

През септември Дайнов лансира първата си унисекс колекция съвместно със Studio Seidensticker. Популярни със своите ризи и над 100-годишна история, те започват да си партнират първо с цел прогнозиране на тенденциите в дизайна, материите и желанията на потребителите. Успешната им работа и постигнатите бизнес резултати ги отвеждат и до създаването на съвместна колекция. "Тя постигна голям успях и вече е почти разпродадена. В момента работим по лансирането на трета линия с моето име."

Паралелно с това Юлиан работи по два проекта за ребрандиране, откриването на нов хотел на голяма гръцка верига и хъб за млади дизайнери към верига магазини в Азия.

Часове след фотосесията в индустриалната зона се засичаме случайно в столично заведение в центъра, където Дайнов отмята няколко бизнес разговора и подрежда програмата си. В краткосрочен план ще изпие един безалкохолен коктейл. В дългосрочен Дайнов продължава да мисли за онези тенденции, които ще продължават да възхваляват красивото и вдъхновяват него самия. Личните му цели са свързани с разумно разрастване на агенцията му, така че да запази ролята си на творчески двигател в нея. Признава също, че неведнъж е получавал предложения за управленски позиции в големи брандове, но на този етап отказва всички. "След години може и да се посветя само на една корпоративна идея, но на този етап все още се забавлявам да играя с много деца на площадката и да определям правилата на общите ни игри." А обикновено екипните игри носят и най-добрите резултати.

Лайфстайл съвети

Винаги

  • Имайте в гардероба си бяла риза и тъмносини дънки. В офиса винаги държа излязъл от химическо чистене комплект, защото никога не се знае на каква среща може да ви поканят.
  • Инвестирайте в добри обувки. Ще ви дадат много повече от удобство на краката.
  • Мъжете трябва редовно да си подстригват врата. Нищо не изглежда по-стряскащо от окосмен врат, когато седите зад някого на конференция.
  • Не се страхувайте да бъдете "твърде официално" облечени на събитие. Винаги е по-добре да бъдете запомнени с това, че изглеждате елегантно, отколкото с това, че изглеждате глупаво.
  • Не се страхувайте да смесвате метални цветове: жълто злато, розово злато, сребро, платина - просто заложете на блясъка, който харесвате, и се уверете, че вашето настроение надхвърля блясъка на металите.
  • Опитайте да разиграете визии с широки панталони. Те допълват външния вид и помагат за формите на тялото.
  • Винаги инвестирайте една допълнителна минута за проверка на правописа на имейла си или за да звучи по-добронамерено написаното.


Никога

  • Не носете фалшификати, особено при бизнес среща на високо ниво. По-добре изобщо не носете часовник или си сложете ретро Casio, но не и фалшивия Rolex, който сте си купили при последното пътуване до Халкидики.
  • Не опитвайте всяка модна тенденция, която видите. Имайте собствен филтър - нарича се "здрав разум".


4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    harribbo avatar :-|
    harribbo
    • + 1

    За щастие тренда е такива тренд скаути да се разкарат от картинката защото предвиждат трендове които им се иска а не трендове които се случват

    Справка:
    Анализ на ърнинг колс за Q2/23 показва че компаниите фокусирани върху ESG са 25% надолу
    ВикторияСикрет връща the iconic sexy look и дичва дебелите мацки и транссексуалните
    Английско-холандския конгломерат Юниливър дичва продуктовите послания свързани със устойчивост

    и тн. и тн.

    Нередност?
Нов коментар