🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кино | "Чума" на Иван Владимиров и Боян Биолчев с мотиви от Йовков

Баладичен уестърн за силата на живота и обичта във време на изпитание

Сцена от "Чума"    ©  Miramar Films

"Чума"

Оценка: 3½ от 5

Режисьор: Иван Владимиров

Сценарист: Боян Биолчев

Със: Свежен Младенов, Евелина Бибова, Матей Мичев, Людмила Сланева, Велислав Павлов, Добрин Досев

Времетраене: 100 мин.

Още от същото: "Мъжки времена".

Далеч от читанките сме. Йовков и "През чумавото" от "Старопланински легенди" е само изходна точка. Сюжетът на Биолчев е променен и доизмислен в посока на видимото и една по-материалистична и светска логика. Исус не "вдига десницата" си накрая. Човеците сами трябва да се справят със светлото и тъмното в себе си. Чорбаджи Драган, игривата му щерка Тиха и чумавият й жених Величко на вдовицата Дочка са с различни имена и житейски роли. От литературата е останал призракът на чумата и пълзящият с нея страх, разяждащ човешкото.

Чорбаджията е Юрдан (Свежен Младенов в най-плътната си и драматична роля досега), щедър и благородно скроен, мъж с минало. Планираната му снаха Елица (откритието Евелина Бибова с чиста хубост по Йовков) е дъщеря на бивша негова изгора, сега вдовица (Людмила Сланева). Жених е чорбаджийският син Йоно (Матей Мичев, силен дебют) с буен нрав. Биолчев ни оставя да повярваме в любовта на младите задочно и преразказано, не виждаме проявленията й.

Баща и син се връщат от хаджилък на Божи гроб, въведени сме в среда на приключение с атрибути на уестърн. Крадат се коне, гърмят пищови, кервансараи крият тайни. У дома Елица и майка ѝ се суетят около червеното булчинско було. В кръчмата селяните одумват заграждащата ги напаст. Бабаит зложелател (Велислав Павлов) чака чорбаджи Юрдан за отмъщение. На помощ е побратим (Добрин Досев), Матей игумен, отглеждащ гълъби.

Иван Владимиров е работил с талант в рамките на поръчката. Средата (художници Владимир Шишков и Георги Димитров) и чувствата са автентични. Младите актьори горят в ролите си. Романтичното и трагедийното са в задоволителен ритъм (монтажът също е на Владимиров). Чумата е уловена в колективната психоза. Вплетените народни песни ("Чумица", "Ой, девойко") допринасят за атмосферата. На съда на зрителя е оставен внесеният "телесен" обрат "в името на живота". Той е срещу нравствения свят на Йовков и обслужва само конкретната трактовка.

Все още няма коментари
Нов коментар