Всички познаваме "Режимът"

В новия сериал по HBO Кейт Уинслет е авторитарен лидер на измислена централноевропейска държава. От продуцентите на Succession

"Добро утро. Може ли да кажа нещо, преди да започнем. Нямам нужда от смълчаните ви лица. Всички трябва да се стараете повече да се държите нормално. Когато не сте нормални, сякаш ми казвате, че аз не съм нормална, което е лош аромат за залата. Аромат на неудачници и не ми харесва. Кара ме да ви нямам доверие и да искам всички да умрете. Така че просто старайте се повече да сте нормални. Да започваме." Този монолог на Кейт Уинслет, която говори, потопена във вана с лед на спускащ се бавно дисплей, обърнат към съветниците на героинята ѝ, добре описва какво ни очаква в най-новия лимитиран сериал с нейно участие. Абсурдната ситуация, в която на равни дози прозират смях и страх, е една от многото в "Режимът" по HBO Max.

Продуцент на сериала е Уил Трейси, който стои зад друга култова телевизионна поредица - "Наследници" (Succession). Режисьори са Стивън Фриърс ("Кралицата", "Опасни връзки") и Джесика Хобс ("Короната"), разделили си по три епизода, а актьорският състав включва Кейт Уинслет, Матиас Шьонертс, Гийом Галиен, Андреа Райзбъро, Марта Плимптън, Хю Грант и други.

Точно шест епизода държат зрителите пред телевизионния екран от началото на март до първата половина на април (последната серия излиза на 8 април). Сериалът е политическа сатира и залага на пародията, комедията и фарса, за да разкаже една история, която ние твърде добре познаваме.

"Режимът" проследява една година от управлението на канцлер Елена Върнам (в ролята Кейт Уинслет) - параноиден авторитарен лидер на измислена централноевропейска държава. В сериала можем да разпознаем много исторически цитати: Елена Чаушеску, Орбан, Путин, Тръмп, естетиката на фашизма, националистическата пропаганда и т.н.

Основно вдъхновение за създателя на "Режимът" Уил Трейси е книгата The Emperor: Fall of an Autocrat от 1978 г. на полския журналист Ришард Капушчински, посветена на последния етиопски император Хайле Селасие (виж на български "Императорът/Шахиншахът" - издание, което включва историите му за диктатори от близкото минало - Селасие и шахът на Иран Мохамад Реза Пахлави).

Книгата, която Трейси прочита, описва цялата картина на падането на една империя - параноята, изчезващите хора и купищата слуги с измислени професии около Селасие - телохранители, готвачи, приносители на възглавници, на портмонета, камериери, пазители на кучета, носачи на трона, лакеи и прислужници.

Може би точно заради тази книга не е случайно, че първата среща на зрителя с Върнам е през очите на Зубак, който ще е герой временно със странна професия. Ние сме въведени в света на канцлера от човек от народа, който е не по-малко сбъркан от самата Елена. Зубак (в ролята Матиас Шьонертс) е войник с проблеми с гнева, потушавал протест с такава жестокост, че си е спечелил прякора Касапина. Точно заради тази лоялност обаче той е извикан от Върнам, за да стане новия ѝ служител - онзи, който ще замерва влажността във въздуха за плесени и мухъл. Срещата им е среща на две деца, за които понятията добро и зло са абсолютно размити. Елена е убедена за Зубак, че "вътре има добър човек, който заслужава любов". Оттук нататък и през точно тези отношения "Режимът" ще разгърне политическите процеси и токсичната връзка, която Елена и Хърбърт създават и в която невинаги се знае кой кого манипулира, но е пределно ясно, че има култ към личността на канцлера.

"Режимът" има най-голяма сила и въздействие в личните истории, в арката на героите. Виждаме, че Елена има травматично минало. Това става ясно от коментари в сериала, но най-вече от това, че продължава да държи трупа на мъртвия си баща в саркофаг в импровизиран модерен мавзолей някъде из двореца. За ролята си Уинслет работи с невролог и психолог, опитвайки да изследва връзката на героинята с баща ѝ. Травматичните отношения са изговорени и анализирани така, че актрисата да вникне в образа максимално достоверно психологически и физически. Какво се случва с едно травмирано дете и как то създава собствената си реалност?

Сериалът показва възможен отговор на този въпрос. Уинслет прави блестяща роля, изграждайки непостоянната персона на Върнам, която понякога е нестабилна и нерешителна, а друг път студена и съзнателна. Във всички действия на Елена личи дете, което постоянно се нуждае от валидация и насоки. И точно това я свързва със Зубак. Децата обаче не могат и не трябва да управляват.

Върнам не познава или има безкрайно изкривена представа за любовта. Това е показано по възможно най-добрия начин с това, че думата любов се използва много често от канцлера. Когато се обръща към своите граждани, тя не звучи като политик, а като майка и любовница. "Любими мо - казва с романтичен тон, но безапелационно тя - благославям всички ви и благославям нашата любов. Винаги." Върнам е надхвърлила ролята на държавен глава и се е превърнала в споделена фантазия. Канцлерът настоява на това, че връзката ѝ с хората е по-интимна, затова и при всеки насилствен конфликт вярва, че "любовта" ѝ с народа ще излекува всичко. С това сериалът нагледно показва как авторитарните лидери запазват властта си, размивайки границите на нормалността: "Бий ме, обичам те."

Отвъд буквалното, "Режимът" измества фокуса от материалните артефакти на авторитаризма към неговите психологически аспекти. В някакъв смисъл всички отношения в сериала са между насилник и жертва. Било между хората с власт и тези без власт (дори между Елена и Зубак, който, бидейки човек от народа, е жертва на режима) или геополитически - между големите световни сили и малките държави. Погледнат през тази призма, "Режимът" надскача рамката на политическата сатира и се превръща във фина психологическа демонстрация, която дава плътност и цвят дори и на епизодичните образи, като този на Хю Грант (бившият канцлер) или на Марта Плимптън (американски сенатор). Жертва на режима е и друг интересен герой с повече екранно време - асистентката Агнес (Андреа Райзбъро), която се движи като тревожен призрак между стаите на двореца на канцлера. Тя е невидим свидетел, но и безсилен участник в напълно изкривения свят на Върнам, която дори възприема сина на Агнес като свой собствен и подхранва от време на време фантазиите си на майка.

Друга силна страна на "Режимът" е, че показва едновременно автокрацията и национализма през личността на Върнам, но и коментира американската външна политика, която следва единствено собствения си интерес. Вижда се как при необходимост големите суперсили използват по-малки и слаби държави, поддържайки режимите им.

Сериалът изключително добре илюстрира и най-силното оръжие на всяка автокрация - контролът над наратива. Изкривената реалност на Върнам се налага на всички - от хората около нея в двореца до народа, който управлява. Чрез пропагандни клипове и напълно зависими медии Елена кара всеки да живее в нейния сбъркан свят и така запазва властта си. В сериала това е показано през сатирата и абсурда. Като източноевропейци обаче ние добре разпознаваме този абсурден за другите наратив, който ни кара да се смеем през сълзи, докато гледаме "Режимът".

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    marlowed avatar :-|
    marlowed
    • - 1
    • + 1

    Браво, Вера! Янко Т.

    Нередност?
  • 4
    ju avatar :-|
    ju
    • - 2
    • + 1

    Сигурно тази статия е написана, преди да видите края на сериала? 😂

    Нередност?
  • 5
    ju avatar :-|
    ju
    • + 2

    Или пък аз не съм прочел статията до край преди да изгледам сериала. Обаче ми прави лошо впечатление, че не мога да си изстият коментара, не мога да го upvote-на, но мога да го downvoat-на, че и да го репортна 🤔

    Нередност?
  • 6
    ju avatar :-(
    ju
    • + 2

    Няма и edit, epic

    Нередност?
  • 7
    tyc16215409341055258 avatar :-@
    Maria Simova
    • + 1

    Този сайт и форум е УЖАСЕН, най обикновените форуми имат редакция и др. екстри, а тук няма!

    Нередност?
Нов коментар