🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Хорърът на българския фолклор, или защо "Мамник" на Васил Попов успя

Демоните са по-интересни от самодивите и юнаците, смята 33-годишният писател

Васил Попов, авторът на "Мамник" и "Пермафрост"
Васил Попов, авторът на "Мамник" и "Пермафрост"
Васил Попов, авторът на "Мамник" и "Пермафрост"    ©  Личен архив
Васил Попов, авторът на "Мамник" и "Пермафрост"    ©  Личен архив
Темата накратко
  • Автентичен фолклор и демонични същества без кич зад успеха на аудиосериала и книга "Мамник" на Васил Попов.
  • Как се пише за травматични епизоди от българската история без да се залита по национализъм.
  • Премиерата на новия хорър аудиосериал "Пермафрост" на Попов е на 21-ви февруари.

"Псевдопатриотизмът и псевдофолклорът дотолкова са завладели всичко, че ме е срам да кажа, че се интересувам от народни песни и митични същества. Популистите ми откраднаха това, което обичам", казва писателят Васил Попов. Той успя да покаже, че може да се пише за травматични моменти от българската история и за българския фолклор по умен начин, с уважение към етнографията и историята като науки, без да се изпада в идеализиране или да се залита по кича. Това води до успеха на аудиосериала му "Мамник" в Storytel, който наскоро излезе и като книга (изд. "Ерове"). Хиляди слушатели и читатели се вълнуват от "Мамник", обсъждат го по читателските групи и чакат продължение.

На пръв поглед този успех може да изглежда изненадващ, особено ако разглеждате романа като жанрова литература. Хорър, трилър, фентъзи имат своите верни фенове в България, но те са малко и обединени в общество, по-скоро числящо се към субкултурите, затова не жанрът обяснява популярността на "Мамник" сред широкия кръг читатели. Успехът на 33-годишния писател Васил Попов вероятно се дължи и на това, че умело лавира между жанровете и не се вкопчва в нито един от тях. И все пак неговият аудиосериал напомня на Stranger Things или на някоя от книгите на Стивън Кинг. Заедно с това възроди любима, но забравена група като "Исихия".

Историята, която се развива в трънското село Вракола, подмамва слушатели и читатели да прекарат безсънни нощи в опит да разберат дали граничните полицаи Божана и Димитър ще разрешат заплетените случаи. Всичко започва с народна песен, която Васил Попов прочита в един от тринадесетте тома с фолклор на етнографа Михаил Арнаудов. "От една страна, се изненадах, че се пее за мъртвец, който излиза от гроба си, за да върне сестра си в родния дом, от друга страна, бях потресен, че той е проклет от собствената си майка", разказва Васил. Песента става гръбнак на сценария, с който печели конкурса на Storytel за аудиосериал, и така се появява "Мамник".

Васил споделя, че е силно повлиян от филма "Писмо до Америка" на Иглика Трифонова. В него главният герой Камен изпада в кома след катастрофа, а според древна легенда в неговото родното село има песен, която възкресява. Във филма се виждат баби от село Пирин, които пеят стари фолклорни песни. Васил отива в същото село и случайно попада на същите тези възрастни жени, които се събират до ден днешен да пеят в местното разпадащо се читалище.

"Много исках да вградя тази сцена на пеещите баби в книгата си, затова и написах, че припяват зловещата народна песен за плътеника (мъртвец/вампир)." В реалния живот бабата на Васил, която живее наистина в трънското село Филиповци, не се събира с нейни приятелки да пее народни песни, но всичко останало, от диалекта, който говорят местните, до обичаите и преданията им, е автентично.

Актьорът Владимир Пенев изиграва ролите в аудиосериала и местния говор на някои от героите впечатляващо. "Всъщност малко смекчих диалекта, иначе нямаше нищо да разберете", смее се Васил. Той прекарва много лета при баба си в този край, затова и му е лесно да пресъздаде ежедневието в селото, в което има и старчески дом.

Един от главните му герои - Емил Славов, е възрастен мъж от дома за стари хора. "Темата за идеализирането на възрастните хора на село ми е много болна, това е форма на предразсъдък - придаваме им някакви качества на мъдреци, а те са хора като нас", казва писателят. Именно затова той държи да постави дядото Емил и вражалицата Дана в позицията на главни действащи лица, но реалистични от психологическа гледна точка. Възрастните му читатели и слушатели оценяват това - "на панаира на книгата дойде една жена на над 80, която беше пътувала от Банкя за автограф, не очаквах, че хорър трилър би я привлякъл".

Васил Попов е чувал често в детството си, докато е бил в Трънско, за разделените села и семейства, за българските земи и за българите, откъснати от България по силата на Ньойския договор и станали част от Сърбия. "Тази история няма как да не присъства, ако се пише за този край, всеки помни, има роднини, има пострадали овчари, застреляни през онези години от сръбски граничари, защото са гонили овцете си например", обяснява Васил. Тук идва трудната задача да вплете реалните исторически събития в един хорър трилър. Истината е, че е успял, а за това се иска талант, не само познаване на историята и човешката психология.

"Не трябва да казваме, че само българи са били жертвите, има нюанси, българските революционери от "Въртоп" са правили и атентати, изнудвали са и българи от района за пари и оръжия, сложно е", признава писателят. През 1934 г. Вътрешна западнокрайска революционна организация "Въртоп" е забранена от новото правителство в България на деветнадесетомайци и повечето й членове са изпратени в трудови лагери, а по-късно, по времето на комунизма, някои от тях са и разстреляни, което Васил Попов описва в книгата. "Въпреки травмата гледах да уравновеся и информацията да не натежава на слушателите и най-вече да не заприличам на националист, който вижда черно-бяло, да не ме помислят хората за избирател на "Възраждане". Той допълва, че когато пише за една общност, човек може да едновременно да я критикува и да я обича - "пиша, че някои хора от Трънско са серт, така си е, няма какво да си кривим душата". Писателят е категоричен, че същото важи и за България - може да я критикува, да показва и добрите, и лошите моменти от историята и пак да я обича.

Докато разговаряме, не пропуска да погледне на ситуацията с хумор - "в Трънска Банкя границата минава през двора на една българка, чиято външна тоалетна остава в съседната държава и всеки ден буквално преминава така наложената граница за естествените си нужди". По принцип Митака е героят, който разведрява обстановката в "Мамник" и пуска всякакви шеги, дори когато е много страшно. А страшно наистина става, когато слушателите или читателите се запознаят с демонични същества от българския фолклор, за които едва ли са чували, като мамника (черна птица) или като плътеника (вампир). "Много ми се иска да опознаем народните ни поверия и предания - те са необятни, а понякога и мрачни и съдържат много по-интересни сюжети от идеализираните самодиви и юнаци", казва Васил. Другият важен урок, който според него можем да научим от народните песни, е изключително доброто разказване на история - "българските песни спират точно където трябва, краят често е загатнат". Като възпитаник на Немската гимназия в София той може да прави паралели между германския и българския фолклор.

Още като ученик Васил Попов печели литературен конкурс с разказ, написан на немски, и като награда заминава за Австрия, където участва в уъркшоп по творческо писане. Там се научава да не се плаши от конструктивна критика, да я приема като начин да подобри писането си, да не е докачлив. "Също така се старая да напиша роман, в който да има история и сюжет, читателите да могат да преразкажат събитията. И аз обичам висока литература, но това не означава, че трябва да е скучно", казва Васил Попов. Дебютът му е със сборника "Вълчи разкази", за които се е вдъхновил от Йордан Радичков, Петър Делчев. Той има отличие и от конкурса "Сборище на трубадури" на името на Агоп Мелконян.

С "Мамник" Попов печели конкурса на Storytel Studio за оригинален аудиосериал. "Много внимавах за тънкостите - например всеки епизод трябва да завършва с някоя кукичка, нещо любопитно, така наречените cliffhangers - кулминация, която обаче няма своята развръзка, за да продължат слушателите да слушат и следващия епизод", обяснява Васил. Според него в романите е по-лесно, защото няма нужда във всяка глава да има такива хватки. Другата трудност, с която се сблъсква, е, че не е хубаво да има бележки под линия, които разсейват много в една аудиокнига. Също така се опитва да придаде на всеки от главните си герои някоя езикова особеност, за да може лесно да се разпознава: дали ще е трънският диалект, разговорният съвременен език или повтарящите се реплики на Венци, който страда от деменция.

Въпреки страстта си към литературата Васил Попов завършва екология в СУ и като еколог участва в един проект на National Geographic, по който пътува из малко познати интересни места из България. Познанията си на учен влага в следващия аудиосериал "Пермафрост", който ще има своята премиера в Storytel на 21 февруари. Действието този път се развива на Антарктида, о. Ливингстън, и отново ще има хорър и трилър елементи. Пермафрост са вечно замръзналите почви, ще чуем за племена от Аржентина и Чили. На Попов му отнема 3-4 месеца да направи проучвания за живота на Антарктида.

Паралелно с това Васил Попов пише сценарий за сериал по БНТ, продуцент е Захари Бахаров, а режисьор ще е Валери Милев. Когато му остане време, се съсредоточва върху продължението на "Мамник", за което обаче не иска да ни сподели нищо предварително. Какво се случва с връзката на Божана и Лазар и дали той се връща в гроба ще разберем чак когато излезе новата част.

Все още няма коментари
Нов коментар