🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Уолстрийт вдига летвата за сезона на отчетите

Отчетите са важни, тъй като ще дадат посока за пазарите, в които инвестират много фондове, включително и от България

Очакванията за резултатите от второто тримесечие на 2020 г. са завишени
Очакванията за резултатите от второто тримесечие на 2020 г. са завишени
Очакванията за резултатите от второто тримесечие на 2020 г. са завишени    ©  Reuters
Очакванията за резултатите от второто тримесечие на 2020 г. са завишени    ©  Reuters
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Уолстрийт се подготвя за сезона на отчетите през следващите няколко седмици, когато американските компании ще публикуват резултатите си за второто тримесечие на годината. Завишените очаквания на анализаторите отразяват подобряването на икономиката през тази година в сравнение със същия период през 2020 г., когато първата вълна на пандемията удари повечето държави.

Водени от потребителските, финансовите и комуникационните сектори, печалбите на S&P 500 надминаха очакванията през първото тримесечие на 2021 г. и се очаква да го направят през второто тримесечие, което накара анализаторите да повишат прогнозите си, според Yardeni Research. Корпоративният сезон е важен, тъй като ще даде посока за пазарите на акции, в които инвестират и все повече дребни инвеститори, както и фондове от България. Отчетите ще са още по-любопитни и на фона на историческите рекорди на индекси и много акции. Още повече че мненията за прегряване на пазара се увеличават. Някои дори говорят и за опасно надут балон.

През първото тримесечие компаниите в индекса S&P 500, който се повиши с над 16% от началото на годината, отчитат ръст на приходите от 12% в сравнение със същия период на миналата година. Повишението на общата нетна печалба бе дори по-голямо - близо 50% в сравнение с предходната година, надхвърляйки очакванията от 25%.

И все пак растежът е различен за отделните индустрии: секторът с потребителските продукти оглави класациите, надминавайки очакванията с 66%, последван от финансовия (+59%) и комуникационните услуги (+40%), докато здравеопазването изостава, като дори не успя да достигне очакванията от 7.4% ръст, показват данните на Yardeni Research.

Възстановяването продължава

Очаква се растежът на корпоративните резултати да продължи и през второто тримесечие на 2021 г. Анализаторите увеличиха своите прогнози драстично след доброто начало на годината. Прогнозите за печалбите в индустриалния сектор са за ръст от над 500% през второто тримесечие в сравнение със същия период на миналата година. За разлика от индустриалния сектор, потребителските продукти и здравеопазването остават относително непроменени, като ръстът на тримесечните приходи в сравнение с предходната година се очаква да се увеличат с едва 8% и 11% съответно.

Средно печалбите през второто тримесечие на компаниите S&P 500 се очаква да нараснат с над 60% спрямо година по-рано, според данни на FactSet. Ако очакванията се оправдаят, това ще бъде най-високият годишен темп на растеж от четвъртото тримесечие на 2009 г., когато печалбите на компаниите скочиха с над 100%.

Ръстът на приходите на компаниите в S&P 500 за второто тримесечие се очаква да бъде около 20% спрямо година по-рано, най-големият годишен ръст от 2008 г. насам според FactSet. "Числата ще бъдат големи и изкривени, защото второто тримесечие на миналата година беше ужасно за много компании", споделя Уили Делуич, инвестиционен стратег в All Star Charts пред AP.

Твърде ниска летва за прескачане

Дори и при рязкото нарастване на очакванията, анализаторът на швейцарската банка UBS Кийт Паркър все още вярва, че летвата за печалбите през второто тримесечие е твърде ниска. Той очаква, че компаниите S&P 500 ще надхвърлят прогнозите с над 15% през второто тримесечие на 2021 г., което ще доведе индекса S&P до нови върхове. Kомпаниите, които вече са отчели печалбите си през второто тримесечие, са надвишили очакванията средно с 18%.

Според анализаторите на UBS технологичните компании са повишили най-драстично очакванията си за тримесечието, докато телекомуникациите и комуналните услуги са имали най-слабите ревизии на прогнозите си. Очаква се и финансовият сектор, както и този на суровините също да отчетат силен ръст на печалбите.

Анализаторите също така отбелязват, че може да има голям скок в изплащанията към акционерите, след като по време на пандемията много компании бяха принудени да намалят разходите. Дивидентите и обратното изкупуване на акции като процент от печалбата сега са едва 12%, под средното ниво за последните 10 години.

Не всичко е розово

Сам Стовал, главен инвестиционен стратег в CFRA, смята, че "има потенциал за разочарование" по време на предстоящия сезон на отчетите, тъй като очакванията са твърде големи. В писмо до клиентите, цитирано от AP, Стовал споделя, че "летвата е твърде висока за някои компании". В резултат цените на отделните акциите вероятно ще реагират по-снизходително, когато дадена компания надхвърли прогнозите на анализаторите, отколкото ако не успее да достигне очакванията.

UBS пък очаква маржовете на печалба да се свият през второто тримесечие след нарастване им през първото, като някои индустрии ще бъдат особено засегнати. Според Паркър автомобилните, финансовите, медийните и развлекателните компании ще представляват по-голямата част компаниите, където ще има свиване в маржа. Подобно свиване може просто да бъде корекция, като се има предвид, че финансовият сектор допринесе до голяма степен за добрия сезон на отчетите през първото тримесечие.

Така или иначе, ако анализаторите са прави, инвеститорите могат да очакват добър сезон за отчетите и значителен ръст в приходите и печалбите през следващото тримесечие.

Сезонът на отчетите е с голямо значение

Резултатите на американските компании са важни не само за САЩ, но и за целия свят. От една страна, потреблението в северноамериканската страна е показателно за настроенията на потребителите глобално, тъй като с едва 4% от световното население САЩ отговарят за над 16% от световния БВП според данни на Bank of America.

От друга страна, САЩ продължават да бъдат глобална производствена суперсила. Според последните данни на ООН от 22 производствени категории, САЩ е на първо място по общ дял на производството в 12 от тях. Най-високо е класирането на страната в производството на широк обхват от материали - от хартиени продукти до моторни превозни средства и самолети. Страната се класира в 6 други категории, подчертавайки значението на американското производство за света.

И не на последно място, САЩ остават сред най-големите износители на стоки и услуги в света - през април те достигат 205 млрд. долара, число, до което се приближава само Китай. Независимо дали става въпрос за соя или космически кораби, пропан или пластмаси, счетоводни услуги или автомобили, широчината на американския износ е практически несравнима. Поради тези причини (и много други), когато компании в САЩ публикуват резултатите си, инвеститорите по цял свят следят развитието им.