🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Инвестиции в спорт - има ли смисъл

Опциите за дребните инвеститори са малко, доходността също не е впечатляваща

Повечето спортни клубове и организации са частни дружества, но има и някои публични компании.
Повечето спортни клубове и организации са частни дружества, но има и някои публични компании.
Повечето спортни клубове и организации са частни дружества, но има и някои публични компании.    ©  Капитал
Повечето спортни клубове и организации са частни дружества, но има и някои публични компании.    ©  Капитал
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Любителите на спорта са милиарди. По данни на OBS (Olympic broadcasting systems) над 3 млрд. души гледат Олимпийските игри. В същото време опциите за инвестиции в спорт са доста ограничени за дребния инвеститор. Въпреки че някои по-големи клубове са публични дружества и търгуват част от скъпоценните си книжа на финансовите борси, липсват взаимни и борсово търгувани фондове, които се фокусират върху сектора.

"Идеята да инвестирате в това, което знаете и обичате, съществува отдавна", споделя Мат Хуган, главен изпълнителен директор на Inside ETFs, пред WSJ . "Но по-голямата част от това, което свързваме с икономическата стойност на спорта - собствеността на отборите и договорите с играчи - се осъществява в частни сделки", допълва той.

С други думи, активите, свързани със спорта на пазара, са малко поради ред причини. От една страна, най-ценният актив на спортните клубове или компании са атлетите, които ги представляват, както и самата им марка. От друга, въпреки че спортът е бизнес от десетилетия, все още е изключително непредвидим, тъй като приходите зависят до огромна степен от представянето на отбора (или спорта) в различните сезони.

Ударени от кризата

През пролетта на миналата година, в разгара на пандемията, почти всички спортни събития бяха отменени. През лятото на 2020 г. спортните организации постепенно възобновиха събитията без присъствието на феновете, докато големите международни форуми като Европейското първенство по футбол и олимпиадата бяха отложени за 2021 г.

Редица спортни клубове и организации бяха на ръба на фалит поради драстичния спад на приходите, причинен от липсата на публика на мероприятията. Дори най-големите клубове в света като "Барселона" и "Реал" (Мадрид) изпаднаха в затруднение, след като се оказаха с краткосрочни задължения от над 800 и 400 млн. евро респективно.

Проблемите от миналата година доказват колко непредсказуема може да бъде спортната индустрия. Именно поради трудностите около изплащането на дълговете си двата испански клуба и италианският "Ювентус" все още не са се отказали официално от неуспешния проект за Европейска Суперлига от преди няколко месеца.

Възможности за инвестиция

Въпреки проблемите около организирането на Олимпийските игри без публика, повечето спортни асоциации очакват феновете да се завърнат по стадионите до края на годината. Английската футболна асоциация (FA) вече обяви, че очаква стадионите да бъдат с по-голям запълнен капацитет (между 50 и 90%) от началото на следващия сезон (следващия месец). Испанската футболна федерация също обяви намеренията си да върне хората от началото на сезона.

С отварянето на вратите за посещения на спортни събития клубовете се очаква да постепенно да стабилизират паричните си потоци. Инвестициите в отделните клубове изглеждат оправдани на фона на подобряващите се възгледи в сектора. Проблемът е, че не всеки се търгува публично, напротив, спортните тимове на борсата са по-скоро изключение.

На борсите в САЩ се търгуват футболния "Манчестър юнайтед", баскетболният "НЮ никс" и хокейният тим "Рейнджърс" (и двата са част от Madison Square Garden). В Италия на местните борси се търгуват ценните книжа на футболните клубове "Рома", "Лацио", "Ювентус" (тимът от Торино дори се е листнал на борсата в Прага). На борсите в Германия може да се инвестира в "Борусия" (Дортмунд).

А защо не в цялaта лига

Инвестицията в отделен спортен клуб е подходяща за феновете, които могат да се похвалят, че притежават част от любимия си тим. И все пак отборите, които търгуват книжата си на борсата, са малко. Освен че опциите са ограничени, доходността също не е впечатляваща (отчасти поради непредсказуемостта на бизнеса). Затова някои инвеститори предпочитат да инвестират директно в организацията, която стои зад спорта.

През 2017 г. американската компания Liberty Media закупува правата за Формула 1 от CVC (компанията, която закупи миналата година правата за редица международни турнири по ръгби) за 4.4 млрд. долара. Впоследствие Liberty Media листна на NASDAQ акции на Формула 1, които продължават да се търгуват и до днес под тикъра FWONK.

Компанията, която притежава правата за предаване на бойните спортове от серията UFC, също е публична компания. Endevaur, която освен UFC притежава и правата за Евролигата (Европейската баскетболна лига), се листна на New York Stock Exchange през април тази година, като успя да набере над 0.5 млрд. от инвеститорите, с което оценката на дружеството надхвърли 10 млрд. долара

Рядка порода ETF

Борсово търгуваните и взаимните фондове по принцип избягват инвестиции в спортния сектор поради ниската ликвидност в сектора, голямата непредсказуемост и малкото налични активи за инвестиция. Въпреки това историята познава няколко примера. През 2016 г. възниква един от първите борсово търгувани фондове, които се съсредоточават върху спорните инвестиции - ProSports Investors (FANZ ETF). Ниската активност, слабото търсене, огромните разходи за управление и ниската доходност обаче решават съдбата на фонда, който е закрит само няколко месеца по-късно (през 2019 г.).

В началото на годината на инвестиционния хоризонт се появи нов борсово търгуван фонд от Roundhill Capital, който се съсредоточава изрично в инвестиции в професионалния спорт. Според Roundhill фондът (Roundhill Pro, Sports, Media & Apparel ETF - тикер MVP) е създаден, за да предложи на инвеститорите шанс за инвестиции в света на професионалния спорт. Фондът се състои от компании от цял свят, сред които спортни клубове, франчайзи, професионални спортни лиги, спортни медии и фирми за спортно облекло. Сред тях са Liberty Media, "Манчестър юнайтед", "Ювентус", "Ню Йорк никс", "Ню Йорк рейнджърс" и други. От листването му на 17 март до сега обаче доходността на борсовия фонд е надолу с над 6%, измерени през цената му.

"Професионалните спортни клубове и лиги са първокласни, оскъдни активи, които в историята са повишили значително стойността си", споделя Джо Помплиано, партньор на MVP ETF и основател на спортната бизнес медийна марка Huddle Up, пред CNBC.

В действителност очакванията са, че глобалният спортен пазар ще е с обем 626 млрд. долара до 2023 г. - с 33% повече от 471 млрд. долара през 2018 г. според данни на NPD Group. Секторът обаче все още не се е отърсил напълно от кризата и ще отнеме време, докато стадионите бъдат отново пълни до краен предел. Което поставя под въпрос и бъдещата доходност.

Все още няма коментари
Нов коментар