Продавачите на късо се борят за доходност въпреки лошата година за акциите

Защо шансовете се обърнаха срещу онези инвеститори, които залагат срещу пазара

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

За Наполеон те били "предателки"; за Том Фарли, бивш шеф на Нюйоркската фондова борса, "заядливи и неамерикански". Инвеститорите, които залагат срещу фондовия пазар чрез заемане на позиции на късо, винаги са били непопулярни и от съществено значение. Големите имена днес добиха своята слава именно като разобличаваха неправомерните корпоративни действия и изобилието от ирационални, следващи тренда инвестиции. Популярната история за глобалната финансова криза от 2007 - 2009 г. The Big Short на Майкъл Луис поставя в центъра на събитията "неподходящите, ренегатите и визионерите", които заложиха срещу надценените ипотечни облигации.

На пръв поглед тази година трябва да е славен период за продавачите на късо. Пазарите се сринаха заради опасенията от постоянна инфлация. Забавеният растеж прави по-вероятно цените на акциите да падат. По-високите лихвени проценти и по-строгите кредитни условия правят все по-трудно за слабо представящите се или откровено измамни фирми да останат на пазара, трупайки само дългове. Въпреки скорошния ръст индексът на големите американски компании S&P 500 е надолу с 12%. Но индексът на хедж фондовете, които се специализират в къси продажби, поддържан от консултантската компания HFR, не се е повишил достатъчно, за да компенсира годините на лошо представяне.

Продавачите на късо са разбираемо мрачни. Андрю Лефт, откровен техен активист, обяви през 2021 г., че компанията му ще спре да публикува "късите доклади" за компании, които смята за надценени, след като правеше това 20 години. Бил Акман от Pershing Square, който по време на финансовата криза заемаше позиции срещу Fannie Mae и Freddie Mac, две спонсорирани от американското правителство фирми за ипотечно кредитиране, обяви по-рано тази година, че неговият хедж фонд се отказва от бизнеса с къси продажби. През последните седмици Карсън Блок, който изгря на сцената през 2011 г. със залог срещу Sino-Forest, китайска фирма за дървесина, която беше съборена на фона на скандал за измами, публично се чудеше дали не е време да хвърли кърпата.

Какво обяснява безпокойството? Някои технологични промени трябваше да помогнат на продавачите на късо. Разпространението на алтернативни източници на данни и разузнаване с отворен код направи по-лесно от всякога разкриването на корпоративни злоупотреби. По-рано тази година разузнавателни агенции и медии използваха сателитни изображения, за да проследят струпването на руски войски по границите на Украйна. Същите методи могат да разкрият компании, които крият определени тайни операции, казва Дан Норд от Maxar Technologies, фирма, която използва сателити, за да снима 4 милиона квадратни километра от Земята всеки ден. Докато далечни вериги за доставки и затворени пристанища и други тайни някога биха били заличени в документите на компаниите и не биха се показали на бял свят, днес те могат да бъдат идентифицирани с все по-голяма точност и лекота.

Другите промени обаче направиха живота на късите продавачи по-труден. Тринадесет години на почти безмилостно оживени пазари на акции, напомпани от ниски лихвени проценти и поток от различни улеснения, оставиха тези, които залагат на падащите цени, дълбоко наранени. Между началото на 2009 г. и края на 2021 г. S&P 500 се повиши пет пъти, докато индексът на HFR спадна с 85%. Kynikos Capital (оттогава преименуван на Chanos & Co, след основателя му Джим, който предсказа краха на Enron) управлява 7 милиарда долара в своя пик през 2008 г.; днес тази сума е под 500 милиона долара. Muddy Waters, фондът на г-н Блок, има активи около 200 милиона долара.

Това в сравнение с десетките милиарди, управлявани от традиционните "дълги" фондове, остава и малко място за доход от такси. Дори ако залогът е успешен, потенциалната възвращаемост е ограничена, докато потенциалната загуба не е - цената на акцията не може да падне под нулата, но може да се повиши неограничено. "Мога да правя добри пари от нашите трейдове на късо, казва г-н Блок, но това едва ли са пари, които променят живота ни."

Последната, еуфорична фаза на неотдавнашния бичи пазар беше придружена от блъскане на инвеститори на дребно в "акции мемета", понякога мотивирани от желанието да се повиши цената и да се затворят позициите на късите продавачи. Въпреки че интересът към акциите на мемове спадна заедно с пазара тази година, тяхното покачване накара някои къси продавачи да решат, че "това никога няма да проработи отново", казва г-н Чанос.

В същото време регулаторните и правоприлагащите органи, които някога са използвали докладите за търсене на компании за скъсяване като отправна точка за криминални разследвания, все повече разследват самите къси продавачи. Доклад от 2016 г., обвиняващ Wirecard, германска финтех звезда, в измама и корупция, доведе до четиригодишно разследване от страна на баварските държавни прокурори и германския финансов регулатор срещу късите играчи, които бяха го написали. (Wirecard изпадна в неплатежоспособност през юни 2020 г.)

Скорошна вълна от призовки от Министерството на правосъдието на Америка до къси продавачи - включително фирмата на г-н Блок - накара мнозина да се чувстват така, сякаш те, а не компаниите измамници, които се опитват да разкрият, са врагът. Някои се опасяват, че късите продажби са просто фундаментално лош бизнес, в който много от участниците са мотивирани повече от тръпката от преследването и славата, отколкото от възможността за огромни печалби.

Когато публикувате ласкаво проучване за компании, казва един мениджър на хедж фондове, "като цяло хората ви харесват, защото обикновено хората са дълги. Всички те обаче мразят, когато си негативен и отправяш позиция за продажба". Тази враждебност се превръща в нежелание да се изслуша дори най-добре аргументираният случай, което затруднява реализирането на печалби от позицията.

Има и много по-тъмна страна. Г-н Лефт реши, че фирмата му ще спре да публикува докладите си, след като търговци на дребно в социалните медийни платформи споделиха личната му информация онлайн и изпратиха заплашителни текстове дори на децата му. Уорън Бъфет, ветеран от индустрията, е бил търговец на късо в началото на кариерата си. Нещо, за което той вече не говори.

Все още няма коментари
Нов коментар