🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-накрая

Правителството предложи 60 антикризисни мерки за 1.6 млрд. лв. Добрата новина е, че поне засега ДДС няма да се пипа

Правителството успя да привлече работодатели и синдикати на своя страна.
Правителството успя да привлече работодатели и синдикати на своя страна.
Правителството успя да привлече работодатели и синдикати на своя страна.    ©  надежда чипева
Правителството успя да привлече работодатели и синдикати на своя страна.    ©  надежда чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След няколкоседмичен маратон в обсъждане на стотици антикризисни мерки правителството най-накрая се спря на пакет от 60 предложения. Те по думите на премиера Бойко Борисов бяха приети след 50 часа безплатна работа на синдикати и работодатели "на кафе и вода, които Дянков плаща от неговата заплата".

Извън безпрецедентното обединение на социалните партньори (по техните думи) добрата и сериозна новина е, че поне засега ДДС остава 20%. По същество мерките са насочени основно за запушване на дупката в бюджета. Очакваният ефект от всички тях е около 1.6 млрд. лв. или почти толкова, колкото обяви, че търси финансовият министър Симеон Дянков. Останалите са за изплащане на просрочените дългове на държавата към бизнеса и за няколко идеи за подкрепа на безработни и социално слаби.

Според всички участници в преговорите около изготвянето на 60-те финални антикризисни мерки негативите от икономическата криза се разпределят равномерно между държавата, работодателите и заетите в икономиката. Големи изненади в окончателния антикризисен план няма. Въпросът сега е той да бъде изпълнен бързо, а правителството да се възползва от "революционната обстановка" и да започне отлаганите вече осем месеца структурни реформи. За част от тях управляващите вече официално дадоха дума и на социалните партньори.

Не по-малко любопитен от самия пакет мерки е механизмът, по който те в крайна сметка бяха приети. За пръв път от години правителството прехвърли процеса по обсъжданията в Съвета за тристранно сътрудничество, чийто финален проект беше одобрен почти без изменения. Резултатите са два - предварително съгласие за приетите решения и споделяне на отговорността за резултатите от тях с работодателите и синдикатите. Спорно е обаче дали този механизъм може да замести политическото лидерство тогава, когато са нужни по-кардинални ходове и визия. 

За бюджета

Въпреки че постоянното се говори за мерки срещу кризата, основната част от тях всъщност са насочени към стабилизиране на бюджета. "Цялото това договаряне през последните три седмици се опира на философията, че бюджетът е продънен и трябва да му се сложи дъно. В такъв момент могат да се правят две неща – да се увеличават приходите или да се режат разходите", казва икономистът Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии (ЦЛС).

На пръв поглед задачата изглежда изпълнена. Общата сума, която правителството се надява да събере от одобрените мерки, е 1.6 млрд. лв., или около 2.5% от очаквания БВП за тази година. Най-вероятно целта на управляващите е да завършат бюджета с дефицит под 3% от БВП. Това е изискването на Пакта за стабилност и растеж, което се смята и за определящо при кандидатстването за еврозоната.

Трите мерки с най-голям финансов ефект са продажба на квоти въглероден диоксид по схемата за зелени инвестиции по Протокола от Киото (500 млн. лв.), орязване с 10% на текущите разходи на министерствата с изключение на тези, които са извършили планираните още миналата година съкращения (450 млн. лв.) и приватизация на миноритарни държавни дялове през борсата (250 млн). Според Георги Ганев повечето от мерките за увеличение на приходите или намаляване на разходите ще донесат очаквания ефект. Други по-дребни като данък лукс и концесии - по-скоро не.

Ганев има и друга теория - че кризата в държавния бюджет е различна от тази в реалната икономика. "През последните три месеца бюджетът влезе в криза, и то в момент, в който данните показват, че стопанската активност е стигнала дъното и леко започва да се покачва нагоре. Ако пробуждането в икономиката продължи, износът рано или късно ще генерира и съживяване в потреблението, а оттам и на вноса." Вносът генерира 17-18% от приходите от ДДС и там събираемостта е много висока. Оптимизъм за състоянието на реалната икономика неведнъж вече е споделял и министър Дянков.

"Много на количество и малко на качество." Така пък определя правителствените мерки Петър Ганев от Института за пазарна икономика. Според него доста от приходите, които се очакват от приватизация и от продажба на квоти въглероден диоксид, няма да бъдат набавени достатъчно бързо. Опасения, че 60-те мерки на правителството няма да са достатъчни за покриване на бюджетната дупка, неофициално споделят и някои депутати от ГЕРБ. Затова според тях нищо чудно до няколко месеца да се наложат нови мерки, включително увеличаване на ДДС.

За подобна възможност намекна и премиерът Борисов, но той изтъква други причини: "Ако не съумеем да развалим договорите на тройната коалиция за над 2 млрд. лв., които не са били финансово обезпечени, всички на тази маса (социалните партньори – бел. ред.) да са информирани, че няма и да ги питам - отиваме и вдигаме ДДС." (Освен натрупаните и неизплатени задължения по договори на предния кабинет преди дни правителството откри, че седи на още по-голяма "бомба", след като направи проверка и установи огромни обещани суми и с анекси към тези договори.)

Повечето от участниците в изработването на мерките обаче са видимо доволни от постигнатия резултат, защото разпределя равномерно тежестта на кризата между работещи, работодатели и държава. Според работодателските организации увеличението на приходите може да е дори по-голямо и скритите резерви са в приватизацията.

За фирмите

Ефектът от мерките явно е бил достатъчен като сума и затова управляващите са приели ДДС да остане на нивото, на което е в момента – 20%. Подобно решение среща и подкрепата на фирмите и синдикатите. При първите – защото увеличаването на който и да било данък по време на криза има по-скоро задържащ развитието на икономиката ефект, а вторите – защото "поскъпването на живота" засега се отлага. За бизнеса има още една добра новина – държавата се е ангажирала да плати на компаниите част от задълженията, които задържаше с идеята бюджетът за 2009 г. да завърши с малък дефицит. "Около 550 млн. лв., които бизнесът трябва да получи, максимум до 15 дни ще ги получи през държавната банка за развитие. Вече е разработена схемата, по която ще стане разплащането", каза премиерът Бойко Борисов.

Изготвянето на регистър със задълженията на държавата към компаниите и изплащането им най-късно до края на юни е и една от мерките в пакета. Изпълнението й е важно, защото ще отпуши кредитирането и ще повиши ликвидността на частния сектор. Веднъж признати и придружени със съответния сертификат, чрез който държавата се ангажира да изплати дължимото до определен срок, фирмите ще могат да търгуват своите вземания. Схемата, на която последно са се спрели управляващите, явно е задълженията на държавата към компаниите да бъдат поети от Българската банка за развитие (ББР). Вариантите са или банката да изкупи задълженията на държавата към фирмите ( т.нар. факторинг), или да им предостави кредити, обезпечени със залог на вземането от държавата. ББР на свой ред може да набере нужния за това ресурс на чуждите пазари.

Причината да се правят подобни счетоводни еквилибристики е стремежът на държавата да се разплати бързо с бизнеса, но и да задържи фискалния резерв над законовия минимум (6.3 млрд. лв.) и да не увеличава допълнително дефицита в бюджета на касова основа.  Вливането на над милиард (тези 550 млн. лв. плюс върнато ДДС и допълнителни плащания) свежи пари в икономиката ще увеличи паричната маса в обращение, което ще стимулира икономиката. Освен това ще намали междуфирмената задлъжнялост и в крайна сметка част от тези пари ще се върнат обратно в бюджета под формата на платени данъци.

Според правителствени източници засега финансовият министър се въздържа от емитирането на външен дълг. Ако все пак се привличат пари отвън, те ще са под формата на целеви заеми от финансови институции като Световната банка или Европейската банка за възстановяване и развитие. Т.е. засега не се предвиждат механизми за допълнително вкарване на капитали, които поне частично да компенсират отлива на чуждите инвестиции и банковото кредитиране.

За хората

Мерките с най-спорен ефект са тези за подкрепа на доходите и на пазара на труда. За реализирането им ще са нужни допълнителни 240 млн. лв. от бюджета за тази година. Най-голямото перо нови разходи - 142 млн. лв., е допълнителна субсидия за бюджета на социалното министерство. Това е знак, че правителството очаква по-нататъшен ръст на безработицата. Нормално предвид факта, че дори и икономиката да започне да се възстановява, увеличаването на заетостта следва тази тенденция с лаг от няколко месеца.

В контекста на мигащия на червено бюджет обаче някои идеи са спорни. Например решението да се отпуснат допълнителни 10 млн. лв. за програми за насърчаване на заетостта. Субсидираните работни места обаче изкривяват пазара на труда. 

Мярката за увеличаване на размера на обезщетенията пък противоречи на идеята да се режат разходи. По принцип подобно решение е справедливо, защото ще има единно правило за определяне на обезщетенията за безработица и всеки ще получава според сумата, върху която се е осигурявал. To oбаче ще натовари допълнително фонд "Безработица", който завърши миналата година с много голям дефицит и в момента продължава да трупа. По план разходите на фонда за 2009 г. трябваше да бъдат около 100 млн. лв., а реално бяха с 140 млн. лв. повече.

Спорен е и предложеният механизъм за увеличаване на минималната работна заплата от 1 юли 2010 г., който да включва както икономически, така и социални параметри. В момента ръстът на минималната заплата се определя въз основа на ръста на производителността на труда. Новата формулировка означава, че минималната заплата ще изпреварва този ръст. От социална гледна точка подобно решение може да звучи добре, но от икономическа  е абсурдно, тъй като държавата ще задължи работодателите да плащат заплати, които не са изработени. Това важи за тези сектори от икономиката, в които възнагражденията следват и се определят от движението в минималната работна заплата.

И за всички

Преговорите между работодатели, синдикати и правителство ще продължат и след великденските празници. Тогава в парламента трябва да бъдат внесени и законовите промени, които са нужни за реализацията на част от 60-те предложения. Повечето от тях са по-скоро краткосрочни с цел решаване на временния проблем с дупката в бюджета. Оттук нататък обаче управляващите трябва да започнат да играят за дългосрочните ефекти - да започнат незабавно обещаните структурни реформи и да формулират програма за устойчиво развитие на икономиката. В противен случай, дори да успеят да закърпят бюджета сега, управлението на ГЕРБ ще е провал.

С най-голям фискален ефект



  • Ускорена продажба на предписани емисионни единици до 50 млн. тона чрез националната система за зeлени инвестиции (500 млн. лв.)

     
  • Ограничаване с 10% на текущите разходи на министерства и ведомства (без делегираните дейности), (450 млн. лв.)

     
  • Приватизация на миноритарни остатъчни дялове чрез БФБ (250 лв.)

     
  • Предлагане на 900 хил. дка за авансово платена дългосрочна аренда и продажба на 100 хил. дка чрез публичен търг. (146 млн. лв.)

     
  • Отлагане увеличаването на добавките към вдовишките и пенсиите за старост (142 млн. лв.)

     


Най-дебатирани мерки



  • Промяна на начина на облагане на застрахователните премии – n.a.

     
  • Въвеждане на окончателен данък върху доходите от парични и предметни печалби, получени от участие в хазартни игри (80 млн. лв.)

     
  • Въвеждане на данък лукс върху скъпи жилища, коли, яхти и самолети (35 млн. лв.)

     
  • Усилия за временно ограничаване нарастването на държавно регулираните цени на стоки и услуги от обществен интерес.

     
  • Първите два дни от болничната ваканция на работниците да се плащат от работодателя

     


Мерки с най-спорен ефект



  • Допълнителна субсидия за социалното министерство за дейностите по социално подпомагане ( -142 млн. лв.)

     
  • Премахване тавана на обезщетенията за безработица от 1 юли 2010 г. и определяне нивото на обезщетение като 60% от осигурителния доход (-45 млн. лв. )

     
  • Допълнителни средства за субсидирана заетост към Националния план за заетостта (-10 млн. лв. )

     
  • Ограничаване на достъпа до пазара на труда на работници от трети страни

     
  • Използване правото на министъра на труда да разпростира действието на браншовите колективни трудови договори.

     


28 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bdavidkov avatar :-|
    Борислав
    • - 3
    • + 39

    Правителството зацикля на тема "пълнене на бюджета", а неглижира съкращаването на разходите си.
    Първата от мерките, които се очаква да донесе най-голям принос - 500 млн - е продажбата на въглеродни емисии. Чудно защо не се споменава, че тези средства няма да се реализират в рамките на годината, а и постъпленията няма да "влязат" в бюджета , а ще постъпят в извънбюджетна сметка единствено за екологични проекти.
    Приватизацита на миноритарните дялове, на която се разчита да налее в хазната 250 млн. също е със съмнителен ефект, защото тези пакети не осигуряват участие в управлението на дружествата на трети лица, а за притежателите на мажоритарния пакет в момент на криза е нелогично да наливат свежи пари за закупуването им.
    Така след няколко месеца, както спомена и премиерът, ставката на ДДС ще се увеличи като универсално средство за увеличаване на приходите може би и с повече от сега споменаваните 2 %. Тогава правителството ще има оправданието, че антикризисните марки, избабувани от никому неизвестни експерти от синдикати и работодателски организации, са се провалили и остава само едно и последно средство - изтупване на брашнения чувал...

    Нередност?
  • 2
    malkatapizza avatar :-|
    Малката Пица
    • - 30
    • + 31

    Най важната мярка - да се намери добър финансов министър.
    Дянков е една година вече в България и още не може да разбере какво става. Още се изненадва от някакви негови разкрития. Докато разбере какво е това фин. министър и ще му свърши мандата. Но ще си сложи в СВ-то печата.
    Какви бомби хвърляше лятото. За 2 месеца свързваме НАП и митници и ето ги 800 мнл. Нито едното , нито другото, и то за 8 месеца. ?Спираме контрабандата и приходите от мита се качват. Резултата - драстичен спад.
    За феодални старци, малоумници, хеликоптери за разходки, съсели, и останалото му публично говорене .....
    Пълна трагедия.

    Нередност?
  • 3
    malkatapizza avatar :-|
    Малката Пица
    • - 23
    • + 27

    Всъщност както се разбра той е по скоро микро икономист, правил е изследване за това как фирмите и индивидите се държат на пазара, "Правейки бизнес" май се казваше, в СБ. От финанси много хабер няма, а от валутен борд, още по-малко, както разбрахме есента.
    Каза си и как го харесал Борисов, на една среща в СВ за 15 мин!?

    Много често говори непроверени неща и понякога и послъгва.
    Беше обвинил Вълчев от Дарик, че не си плаща данъците, после ходи да му се извинява на крака. Не знаеше колко е доходността на фин. резерв в момент когато прави бюджет за 2010.

    Най-лошия фин. министър от последните 12 години, само може би Радев, Муравей го конкурира.

    Нередност?
  • 4
    huku avatar :-?
    Huku
    • - 3
    • + 11

    @Вера Денизова

    относно: "За фирмите"
    За да има "за бюджета" и "за хората" май първо трябва да се предприемат мерки за фирмите.
    От горния текст, освен "...ДДС да остане на нивото, на което е в момента – 20%..." май друго "подобрение" на бизнес климата не се вижда.
    :(
    ... та, като казах "за фирмите"... ето един въпрос с понижена трудност:
    На някой прави ли му впечатление, че чл. 6, ал. 2 от КСО* продължава да си е в сила???
    ... или и това да го броим като "антикризисна" мярка "за бизнеса"???
    ------------
    * чл. 6, ал. 2 от КСО:
    "... (Доп. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г., доп. - ДВ, бр. 99 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) Доходът, върху който се дължат осигурителни вноски, включва всички възнаграждения, включително начислените и неизплатени или НЕНАЧИСЛЕНИТЕ и други доходи от трудова дейност..."
    Докато е в сила този текст, с или без "указания", НАП е в правото си да търси осигуровки от управителите на дружества на повече от едно основание.

    Нередност?
  • 5
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫
    • - 1
    • + 21

    доколкото се информирах, продажбата на емисии не води до живи пари в бюджета, а трябва да се инвестира в зелени проекти. защо тогава тази мярка се води като пълнеща дупката на бюджета?

    Нередност?
  • 6
    kalva4 avatar :-|
    kalva4
    • + 12

    Напънала се планината та родила мишка.
    Дано поне радвижването в Европа доведе до раздвижване и в нашата икономика още през май.
    Но е твърде оптимистично, хеле па бюджета да го почувства още юни-юли.
    Така че,ако няма допълнително съкращение на държавните разходи - извън предвидените в "мерките"-нищо чудно август да гледаме втора серия на сапунката "Да напълним бюджета"

    Нередност?
  • 7
    agent007 avatar :-@
    Истината
    • - 4
    • + 19

    ПРИЗИВ: Да спасим Дянков от самия него и да му помогнем най-бързо да спре да унищожава нацията!!! Когато човек не знае и не може нещо, най-добре е да не го прави. Изплащането на каквито и да е "болнични" за друга сметка, освен за държавата, е юридически нонсенс: в осигур.плащания е включен фонд "Общо заболяване и майчинство". С настъпването на събитието /болестта на физ.лице/ се задейства и правото му да получи пари от фонда /ОЗМ/, където е плащано. Но, според "икономиста?!" СД не би - Първо- работодателят трябва да намери, незнайно от къде, пари за "обещетение по болест?!", да плати още веднъж фонд ОЗМ, въпреки че осигурителното събитие вече е настъпило. Става двойно плащане за едно и също нещо. Трети път, пак по "супер-финансиста" Дянков човек, берейки душа / в къщи, в болницата, практически НЕРАБОТОСПОСОБЕН!!! , трябва САМ на СЕБЕ си да плати 1 ден от какво бе, господине? И от къде да ги вземе тия пари, след като е болен и не работи, няма доход? Може би ще потекат от животоподдържащите ситсеми, към които е вързан болният? Че и да внесе осигуровки и данъци върху собствените си пари за болнични? Това, което набеденият за "фин.министър" иска да направи, е революция в стил - "от умрял писмо". Моля Ви, помогнете ни да спасим Дянков от самия него !!! И друго - съвсем реална масова ситуация: търг.обект, работник, разболява се. Затваря се обекта поради заболяването на персонала, не работи, но наемите и консумативит си вървят. От къде да дойдат 2-та дни "за сметка на работодателя", след като няма продажби и дейност??? Дори да се включат в крайната цена на стоката, услугата /което е икон.правилното действие/ пак няма от къде да дойдат, защото няма кой да я реализира. По този начин "икономистът" Дянков масово декапитализира предприятията, обричайки ги на фин.гибел поради неосъществени плащания - към персонал, бюджет и пр. Това с трите дни, което е замислено , е най-върховната глупост, еманация на икономическа импотентност и пазарно безхаберие на човек, непродал дори един молив ! Нека се обединим и да спрем да бъдем стадо и мърша, в каквото ни превръщат . Съгласим ли се и с това, значи сме против самите нас, против физ.ни оцеляваме и най-вече финансово заробване от страна на държавата в лицето на отклонения като СД- защото и ние някой ден ще се разболеем и ще трябва да си плащаме / от къде ли?/ за това, че сме болни. Поклон пред гениалността, открила финансовия терор и гибел на болния човек. Да се спасим от геноцида и да не позволим подобни глупости!

    Нередност?
  • 8
    monom avatar :-P
    monom
    • + 6

    Ускорена продажба на предписани емисионни единици до 50 млн. тона чрез националната система за зeлени инвестиции (500 млн.лв.) Няма да се получи очаквания ефект,защото България обръща процеса в нейна вреда.Една цена имат "емисии" които идват по молба на притисната страна от "протокола Киото" и България да бъде молена да продаде квота и друго е когато ние "вечно неуправените" се молим да продадем нещо за да закърпим Бюджета. Тези квоти емисии СО2 са определени за продажба като краен вариант и получените средства от продажбата да будат използвани и инвестирани в замърсяващи производсатва не директно в бюджета.Най-много 160-200 млн.лв. ще бъдат получени. Ограничаване с 10% на текущите разходи на министерства и ведомства (без делегираните дейности), (450 млн. лв.) Мисля че тука се пипа много предпазливо.!!!истина е че щатовете в мин. са много и ненужни.Пример: има мин.на икономиката ...какво направи по кризата ..нищо .Събраха профсъюзи,казиони като БСК,ТРЗ,КЙТ, организаций които никой не познава и които нямат икономисти политици,и които не носят никаква отговорност пред народа,но които се пъчат като спасители.Такова мин.кому е нужно освен на работещите в него.....има още 7- подобни примера ,за министерства които да бъдат превърнати в дирекций кум мин. на финансите и тогава финансовия ефект ще е 800-900 млн.лв. сигурни пари.Приватизация на миноритарни остатъчни дялове чрез БФБ (250 млн.лв.)това няма да се получи...има точно 8- компании които имат дялове които си заслужава да закупиш и то в перспектива,всички останали дялове ( без право на глас е налива не на пари в нещо)са направо безмислени и представляват интерес само за перачи на пари от офщорни зони. ..и след 4-5 месеца ще има пак протести и нови идеи за бюджет и пак ще стигнем до ДДС-то но този път ще е 26%...сори дупката ще е много голяма.......и тя край няма.бойко оди си не е срамно.

    Нередност?
  • 9
    dr_ivanov avatar :-|
    др. Иванов
    • - 5
    • + 18

    Дянков е основен проблем, но с него или без него е все едно - правителството е напълно неспособно да управлява. Не става въпрос дали управлява в криза или възход, то просто е некадърно поради главата си - Бойко Борисов. Има една стара поговорка "Армия от магарета водени от лъв може да победи, но армия от лъвове водени от магаре - никога". ББ е магаре попаднало не на място, не знам къде му е мястото, първо мислех, че е става за министър на МВР, но се сетих за пълната безпомощност на това министерство докато му беше гл. секретар. Просто трябва ново правителство, което няма как да стане, така че страната ще продължи свободното си падане.

    Нередност?
  • 10
    dr_ivanov avatar :-|
    др. Иванов
    • - 5
    • + 13


    Мерките са рядко глупави и до една недействащи краткосрочно, а след поне 2 г., когато България ще е в пълен колапс.

    Данъчната основа за 2 месеца се е свила с 4 млрд. и ако продължи така това ще е спад в БВП от около 35%, подобни има само при граждански войни.

    Събираемостта на данъците е минимална, защото бяха разгромени практически всички падразделения, занимаващи се с това. Уволнението дори на 10% от чиновниците и замяната им с нови води до разстройство на работата за дълги месеци, а в случая бяха подменени с пъти повече хора. На новите ще им трябва поне година за да влезнат в час и да се ориентират. Резултат - добре известен.

    Завъртя се колелото на безработицата, най-големият бич в социална страна. Сервират се малоумнщини да се съкрати с 10% бюдж. сфера, което ще доведе до пълна катастрофа, защото договорите на всички са обвързани с изплащане на обезщетения, което означава при освобождаването на 50 хил. парчета държавата да плати няколкостотин хиляди заплати, срещу 50 хил. спестени за първият месец. След това още 6-8 месеца да изплаща безработни, вкл. и здравни. колосални разходи които ще излезнат на нула най-рано след година. Отделно ще възникне проблем с банките, заради заемите.

    Нередност?
Нов коментар