🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Няма да се връщаме назад

Жанета Петрова, зам.-министър на правосъдието

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

През 1983 г. завършва право в СУ "Климент Охридски", след това работи като юрисконсулт, съдия-изпълнител, съдия (РС - Елин Пелин, и Софийския окръжен съд). От 1998 г. е съдия във Върховния административен съд. Минала е квалификационни курсове по конкурентно право и лицензионни режими в областта на радио- и телевизионната дейност в Холандия и САЩ.

Каква е вашата визия за реформа на Търговския регистър?

Самата си задавам въпросите защо е било необходимо да се прехвърли Търговският регистър от съда и да се създаде агенцията към министъра на правосъдието. Аз самата имам един положителен отговор – това, че съдът не би следвало да се занимава с неща, които могат да ги вършат и по-малко квалифицирани хора. За мен отрицателното е, че на практика натрупаният опит на съдиите е пренебрегнат и сега в момента с това се занимават хора, които нямат необходимата подготовка.

Въпросът обаче е какво иска държавата, дали иска да поддържа един регистър, който да е само в електронен вид. Сега се замислям защо да не е на хартиен носител.

Но така в главата ми е един модел само за информационния характер на регистрите в рамките на агенцията. Значи в момента законът гласи така: води и съхранява.

За мене частта води е под въпрос, защото първо не виждам адекватна реакция у хората, които управляват регистъра, а освен това той е замислен с много пари, разбирате ли? Сега в условията на криза това нещо не може да се случи, в един момент липсата например на хартиен носител на Търговския регистър става проблем. Освен това, ако регистърът е на хартиен носител, си мисля, че достъпът до него така от само себе си се ограничава, защото някой трябва да отиде да го представи. Но както и да е, информационните технологии вървят напред, ние назад няма да се връщаме.

Трябва ли да бъде публичен този регистър?

В пространството текат идеи да се ограничи достъпът до регистъра, но за мен той не може да бъде ограничен, защото предназначението на този регистър е оповестително, значи той трябва да бъде публичен. Всичките идеи да се спрат кражбите на фирмите, като се ограничи достъпът, за мен са несъстоятелни, защото на кражбата на фирми трябва да се противодейства по друг начин, а не със затварянето на регистъра.

Търговският регистър носи приходи на министерството, но разходите му се орязват. Защо не се спазва законът, който предвижда приходите да отиват за поддръжка?

Регистърът действително е вкарвал много пари. Всъщност този текст, който стои в Закона за Търговския регистър, се отнася и за Закона за кадастъра. Всъщност този текст не е бил изпълняван по сведения на настоящия ръководител. На агенцията до този момент не са били задържани тези 25%. За мен проблемът е, че този закон не може да бъде изпълнен от нито един финансов министър, понеже противоречи на закона за бюджета. Подобен запис облагодетелства агенцията, тя по закон има един специален статут, проблемът е обаче дали агенцията наистина може да задържи тези пари. И когато е замислено, защото нейната издръжка се осъществява с 25% задържане от таксите, това всъщност стимулира правенето на пари в агенцията - дали трябва да правим само пари, или трябва и да помислим за услугите, които дава тази агенция.

Пред вас стои проблемът със служебната ликвидация в края на годината. Имате ли решение?

На министър Маргарита Попова бе възложено ръководството на тази група, която в момента е сформирана; има представители от нас, от банките, от съда, от други институции, в момента не мога да се сетя, както и да е. Но проблем има, наистина е сериозен. Държавата трябва да похарчи много пари, за да извърши тази ликвидация. На мен ми подадоха числа като 50 милиона, не знам дали е точно, но звучи много страшно.

Ами делата, които се водят, и тези лица, като бъдат ликвидирани, какво става... дали пък не е бил търсен ефект. Обаче виждам и липса на готовност на институциите. Аз миналия път попитах банките у нас - имате ли текущи данни, актуални данни за това колко от вашите длъжници, големи длъжници, не са се пререгистрирали, защото това поведение е подозрително. Държавата трябва да похарчи много пари, за да проведе този процес, и пак казвам, за мене такава пирова победа накрая ще има. Много е сложен въпросът, защото засегнати са лицата на няколко нива. И не съм сигурна, че сме измислили все още най-добрите решения, но при всички положения се ориентираме към диференциран контрол.

Как ще коментирате факта, че се удължават сроковете за произнасяне?

Тук е малко по-особено, действително има финансови затруднения, трудно им е на хората. Виждате, че в условията на криза и нашият регистър не би следвало да бави запитвания. Но Търговският регистър още не е показал проблеми, не е влязал на червено, но това ще се случи с подаването на финансовите отчети.

В същото време се съкращават служители?

Моите указания бяха да не се пипат служителите и длъжностните лица, а да се съкрати общата администрация – там има едни излишни хора за мен, има едни отдели, значи не са засегнати длъжностите, които на практика регистрират.

Преосмисляте ли намаляването на таксите, щом падна бюджетът на агенцията?

Таксите трябва да са равни на стойността на услугата. Такъв анализ, като не е правен, някои такси ми се струват много ниски. Същевременно виждам аз самата някакви такси за достъп до регистъра, който пък трябва да е публичен. И тези такси според мен трябва да отпаднат, защото противоречат на закона.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alexander5000dm avatar :-?
    Arexander
    • + 20

    Тази дама говори с много вътрешни противоречия....нищо не разбрах: хем са големи приходите, хем били ниски таксите, хем трябвало да са равни на стойността на услугите, което пък противоречало на Закона за бюджета, който пък явно противоречи на закона за търговския регистър, койтобил създавал привилегировано положение на Агенцията. Какви хора ни управляват, чудя се?!?!

    Нередност?
  • 2
    herrny avatar :-|
    HerrNY
    • + 20

    Тая леля ли отговаря за агенцията по вписванията? Ясно. Любимото ми е за визията й за ТР и как в главата й имало един модел, ама как й се искало да е на хартиен носител, ама нямало да се връща назад, при все, че "в условията на криза ... в един момент липсата например на хартиен носител на Търговския регистър става проблем". WTF

    Нередност?
  • 3
    inn avatar :-|
    inn
    • + 13

    Жанета Петрова е бивш съдия от Върховен административен съд. Не зная колко се е поддържала във форма по регистърните производства, но по много от зададените й въпроси журналистът изглежда по-подготвен от самия заместник-министър.

    Хартиеният носител със сигурност би бил В ПЪТИ ПО-СКЪП от електронния вариант на регистъра. Тази жена живее в миналия век.

    Най-голямата простотия ще е сега, след като е направена огромната инвестиция и тя вече се връща десетократно в полза на обществото, да последва някакъв кардинален завой. Към едни времена, когато фирмите губеха време и пари на поразия по регистрациите си.

    Нередност?
Нов коментар