🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Правим огромни инвестиции в градския транспорт

Любомир Христов, заместник-кмет на София

Любомир Христов, заместник кмет на София
Любомир Христов, заместник кмет на София
Любомир Христов, заместник кмет на София    ©  Цветелина Белутова
Любомир Христов, заместник кмет на София    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ще се увеличат или ще се намалят местата за паркиране в центъра?

По-скоро ще се запазят, защото ще се забрани паркирането от двете страни по част от улиците. Пример е "Солунска" - преди време се паркираше от двете страни, а сега се паркира само от едната. Ако има увеличение, ще е под 5000 места. Още повече, че не се увеличава зоната. Външният обхват като цяло се запазва. с едно мъничко отклонение около Централна гара. И досега булевардите "Христо Ботев" и  "Мария Луиза" бяха в зоната, но съседните улички, които са около Централна гара бяха обект на сериозен натиск в търсене на места за паркиране. Сега ще бъдат направени "синя зона". Това е съвсем малко каренце, иначе се запазва изцяло външният периметър на сега съществуващата зона. Просто я разделяме на две подзони.

Големият въпрос е дали първо трябва да има стимули за хората да не ползват коли? Или първо трябва да има санкции за шофьорите?

Трябва да се правят паралелни решения. И ние това и правим. Фактът, че се запазва външният периметър на зоната, че въвеждаме втори периметър в историческия център на града. Паралелно с това се правят огромни инвестиции в подобряване на обществения транспорт. Оставям настрана инвестициите в метрото, които са очевидни за всички. През миналата година са инвестирани 18 млн. евро в нови тролеи, купени са 15 нови трамвая, 20 милиона лева са инвестирани във влакове за сегашния метро диаметър. Отделно от това, със строителството на метрото, финансираме изграждането на паркинги, които не са в центъра. И може би това е и доброто, че не са в центъра на града, защото колите за да паркират в тези паркинги, трябва да дойдат в центъра. Което не е крайната цел.

Тези инвестиции обаче не водят до намаляване на трафика? Това ли е причината да прибягнете до икономически санкции?

Казвам че са паралелни. От едната страна тези инвестиции са направени. В момента подготвяме проект, буквално този месец ще го внесем в Министерството на регионалното развитие, който е насочен към развитие на електротранспорта в размер на 120 млн. лева. Това е за рехабилитация на трамвайното трасе по бул. "България", което ще даде удвояване на капацитета за превоз на пътници по булеварда. Освен това е за изграждане на ново трамвайно трасе до кв. Дървеница, за закупуване на поне 50 нови тролея, за изграждане на интелигентни електронни системи по 20 от най-натоварените кръстовища. Всичко това на стойност около 120 млн. лева - пари, които ще бъдат вложени през следващата една година в подобряване на комуникациите в града.

Какъв ефект очаквате от поскъпването на синята зона? С колко ще се разтовари центърът?

Предварителните оценки, включително и от консултанта "Мот макдоналд", показват очаквано намаляване до 25% на колите в историческия център.

Това ще гарантира ли на хората, които живеят в центъра, че ще има къде да паркират?

Вие къде живеете?

В центъра.

Ако човек, който не живее в центъра, дойде в центъра и иска да паркира, ще плати 1 лев на час. Като идват тези хора да паркират в центъра, те плащат 1 лев на час. На тях също никой не им гарантира място. На живущите също не им се гарантира конкретно място, но  пък им се дава възможност да паркират почти безплатно.

Затова ли го наричате "преференциално" паркиране?

Ами не е ли. Разделете 70 лева на всички дни в годината и вижте всъщност кой е поставен в онеправдано положение. Аз, ако съм живущ извън центъра на София, веднага ще кажа: "Тези в центъра с какво са по-добри от мен, аз също плащам данъци, както и те". Защото съм чувал този аргумент - хората плащат данъци в центъра, затова трябва да им се осигури място за паркиране. Ама хората извън центъра също плащат данъци. В този смисъл това е един много деликатен въпрос.

Но хората от Люлин не са длъжни да плащат, за да паркират пред блока си, а живеещите в центъра са задължени да го правят? Тоест преференцията е по-скоро за живеещите извън центъра?

Да, но центърът на София има друг статут - от гледна точка на насищане с администрация, културни институции, търговски центрове, за съжаление. Казвам го със съжаление, защото тепърва тръгва процесът на изнасяне на големите търговски центрове от центъра на града. Първоначално беше всичко в центъра - по "Витошка" и "Графа". Преболедувахме го този процес.

Пак казвам, че правим комплексни мерки - изграждане на околовръстно, рехабилитация на трамвайни трасета, строителство на метро, на надлези по кръстовищата, закупуване на нови тролеи, трамваи, влакове за метрото и въвеждане в известна степен на рестриктивни мерки. Във всеки голям град в Европа се налага да се въвежда подобни мерки. Ако приемем, че на територията на т.нар. Синя зона има около 10-12 000 места за паркиране. В града живеят 1.5 милиона души, които ползват поне 500 000 автомобила. Няма как всички да паркират в централната част на града. То няма такъв град по света. Нормалната логика не подсказва това. За съжаление нещата са свързани - с леки ограничения плюс стимули да получите ефекта.

Защо се бавят многоетажните паркинги в центъра, които общината обеща да построи?

Мина едно принципно решение през общинския съвет, но проблемът е градоустройствен и финансов. Вчера бях на Околовръстното шосе - има готов проект, правени са предварителни проучвания по кадастри и сега в процеса на работа изведнъж изникват огромни проблеми от типа на незаконни канализации или водопроводи. Да не говорим за проблеми с отчуждаване, регулации, подробни устройствени планове. Да, в Общия устройствен план са предвидени такива паркинги, но има проблем с отразяването им в подробните устройствени планове. Знаете, че процедурата е супер тежка и тромава - минават години, докато чисто формално нещата станат факт. Това е проблем, но паралелно с това ви казвам - ето в момента строим 4 големи паркинга около спирките на метрото.

Що се отнася до въпроса с паркингите, онзи ден от Центъра за градска мобилност представиха едно проучване, според което на сега съществуващата "Синя зона" има малко над 10 000 места за улично паркиране и малко над 7000 места в паркинги. Сега друг е въпросът, че тези места струват 2-3 лева на час, а уличното паркиране е 1 лев. Да не говорим, че хората се стремят да паркират безплатно ако може, включително на улицата. Излезе едно изследване на голям холандски оператор, което казваше, че не е много ефективно да се инвестира в паркинги в Източна Европа, тъй като нагласата на хората масово не е да паркират в тях и да плащат. Това е един много дългосрочен проблем, който трябва да се преболедува. Нагласата, че ако общината построи паркинги, те трябва да са безплатни. Щом са общински, значи трябва да са безплатни. Това би означавало парите от данъците на хората да отиват в паркинги.

Тоест, тези които нямат коли, субсидират другите, които нямат коли?

Ами така е. Или другото е - строи се паркинг на някакъв комерсиален принцип, но тогава частният интерес предполага стопански отношения - тоест потребителят плаща, колкото струва услугата. И в момента има паркинги, които са общински и частни, но хората не искат да паркират там.

Кога хората ще се научат, че паркирането не може да е безплатно?

Според мен постепенно ще стигнем до момента, в който да оценяваме това, което имаме. И в момента се правят инвестиции в градската среда, които не се пазят.

Предлаганото поскъпване от 1 лев на 2 лева ще бъде ли достатъчно, за да се облекчи паркирането в центъра?

Първо не е ясно дали ще стане 2 лева. Още се коментира дали да е 1.5 или 2 лева, но вероятно ще има ценово разграничение. Проучванията показват, че това ще свали натиска върху идеалния исторически център. Това ще бъде първата стъпка. Направени са доста усилия в последните години - освободени са тротоарите, сега планираме инвестиции в тротоари, за да започнем да ги възстановяваме, да ги привеждаме в нормален вид. Защото няма какво да си кривим душата - тротоарите са един от проблемите в града.

Защо е така - заради паркираните коли по тях ли?

Да, това е истината.

В нито един град в Европа няма толкова лоши тротоари?

Ама не сте виждали и толкова много коли, паркирани по тротоарите. Това е истината.

Упрекват ви, че като вдигнете таксата за паркиране, тя ще бъде достъпна само за богатите, а бедните ще трябва да ползват градския транспорт?

Малко е популистко това изказване.

Истина е обаче, че с парите от паркиране се субсидира градският транспорт?

Няма такъв робинхутовски подход - да взимаме от парите на богатите и да ги даваме на бедните. Този тип социални отношения, като плащането на данъци и такси, са построени на принципа на солидарното начало. В смисъл, че се взимат данъци от целия град и се влагат в изграждане на канализация в определен район на София. Тази сутрин се обади един човек от Люлин и каза "защо не оставите 50% от данъците на живущите в Люлин в района". Затова има община - тя и самата дума като произход е такава. Всички правим някакви солидарни усилия. По същия начин е и в обществения транспорт. По-малко от 40% от пътуващите в него, плащат пълната цена на пътуването. Всички останали ползват намаления. Затова общината като бюджет компенсира обществения превоз. И това е смисълът на солидарността - казваме "възрастните хора ще пътуват с 50% или 70% отстъпка, но ние от данъците на всички останали ще го платим". По същия начин е с паркирането. Едни хора ще паркират, защото са преценили, че могат или искат да дадат тези пари. съответно - част от тези пари ще отиват за градски транспорт, друга част ще отиват за подобряване на градската среда - колчета, тротоари, снижавания, достъпност, включително и контрол, който струва за съжаление немалко пари. Смисълът на таксата, която хората ще плащат за паркиране, не е за мястото, което ще заемат, а да се плати контролът, администрирането на процеса.

Предвижа ли се поскъпване на паяците?

Това е нещо, което трябва да го предложи управителят на "Центъра за градска мобилност", тъй като това е дейност, която дружеството изпълнява. Те имат разчети. Не мога да кажа дали ще поскъпнат, с колко ще поскъпнат и т.н.

Колко пари повече ще съберете след поскъпването на Синята зона?

Може и да не съберем повече пари. Помислете по обратния начин - увеличаването на цената, свиването на периметъра, засилването на контрола не означават механично увеличаване на приходите. Но това не е и целта. Виждането на кмета е и мое лично е, че целта е да се намалява натискът върху зоната, да се намалява трафикът, защото колите не се появяват виртуално - те идват по някакви улици, генерират трафик, генерират замърсяване на въздуха. Не търсим печалба.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavel_yan avatar :-|
    Павел
    • - 2
    • + 23

    Най-накрая общината действа разумно и с визия за бъдещето на града специално по този въпрос. Най-накрая се използват практики с доказан ефект, а не популистко строене на повече пътна инфраструктура в центъра на града, която само ще генерира повече трафик, но не и да го намали. Цялото планиране на територията на София не може да се подчинява само на автомобилите и на ползващите ги. Които, както показа другата статия на Михалев, са по-малко от 50% от жителите.

    Нередност?
  • 2
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 2
    • + 18

    Рядко се среща смислено изказване от странапна общинар и наличие на идея и концепция. Браво!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 11

    Съдейки по един от отговорите, г-н Христов не е привърженик на популизма. Многомилиардните инвестиции в градски транспорт са похвални, но точно заради популизъм общината се дъни в неща, които изискват нула инвестиции. С просто око се вижда, че целият град е удавен в трошки извън движение. За последните 2 години от нашата улица са извозили една единствена, а са се появили нови 6-7. Тенденцията е еднозначна -след 3-4 години в същата посока, и-без-това-дефицитните места за паркиране ще бъдат окупирани на 100% само и едниствено от бракувани автомобили. И нека е ясно на всекиго – в момента общината не прави нищо по въпроса. Пълен застой! А положението е толкова плачевно, че дори утре да се размърда, едно 200 паяка ще имат поне 2 години да въртят денонощно курсове, докато прочистят града както трябва.

    Да не пренебрегваме темата с автобусните линии. От прочутия запис на В. Стоилов "да има хлЕб за всички" насам нищо ново не се е случило. Отново популизъм в полза на общинското дружество. Там, където стъпиха частници (84, 204, 1, 6 и т.н.), в същия ден проблемите се оттекоха като мръсна вода в канала. Обратното по линии 413, 120, 305, 76 - грохнали рейсове, твърде високи за старите хора, недостъпни за болните, гипсираните, недовиждащите, които се качват и слизат масово на Токуда, Медицинска, Военна и на Окръжна болница - всички по маршрута на тези линии. Колко нафта харчат се вижда от ауспуха, а при тези цени на горивата няма да издържат дълго. На дългите вълни по светофарите изостават и пропускат вълната, после чакат още 5 минути, събират се, пътуват празни. Да не говорим, че изобщо няма нужда да са съчленени (видно от тролейбуси 11 и 4, които сега са едночленни и пак вършат същата работа). 20 икаруса ще могат да се заменят с 12 бързи, частни едночленни автобуса като 84-ката и пак ще излезне по-евтино на общината.

    Нередност?
  • 4
    t avatar :-|
    т
    • - 2
    • + 13

    Това е! Много градски транспорт и силно ограничен трафик в центъра. В центъра само с метро, трамвай или пеша. И без това центърът на София е сравнително малък.

    А живущите в центъра на София, които искат да притежават автомобил, ще трябва да си плащат цената за това. Или да се преместят да живеят извън центъра. Иначе, ако те ползват колата да си ходят на село през уикенда, а през останалите дни ходят пеша до работа, не е логично центърът на София да служи за личен паркинг на няколко души и да бъде задръстен от тях.

    Голям проблем, който не е споменат тук е изключително неадекватната система за таксуване в градския транспорт.

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 12

    Христов ми прави впечатление на компетентен - поне нещата, които казва са доста смислени. Това е приятна изненада имайки предвид общото ниво на българската администрация.

    Нередност?
  • 6
    ceco avatar :-|
    Цецо
    • - 2
    • + 1

    Всичко хубаво, но не виждам смисъл от трамвай през Дианабад до Дървеница. И двата квартала се покриват от метрото. Идеята трамвая да се удължи до Младост се обезмисля от удължаване на метрото до Бизнес парка. А без метро там няма да стане. И точно този лъч би намалил трафика.

    Нередност?
  • 7
    ceco avatar :-|
    Цецо
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#3] от "cinik":

    Между другото частниците получават около два пъти повече от общинската компания. Та ако ще правиш сравнение прави го с 111. Стопанисва се от СКГТ по същите правила като частните.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 3

    До коментар [#7] от "Цецо":

    Бръмбарът с В. Стоилов беше записал, че точно общинското предприятие моли частниците, да не го бият в цената. Да ти припомня целия запис;

    http://www.temanews.com/index.php?p=tema&iid=503&aid=11942

    Нередност?
  • 9
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 3

    моля се да доживея и в нашия квартал да стане платено. с радост ще си платя 120-те лева годишна такса, а ако ще и 240 да я направят (даже и повече трябва да е).
    но ще разкара голфовете единички и варбурзите, които дядовците от махалата държат, за да отидат два пъти в годината на село. заради тях не може да се паркира 100 метра околовръст на блока.

    Нередност?
  • 10
    ventsy avatar :-|
    ventsy
    • - 1
    • + 3

    Човека говори за инвестиции в градския транспорт, а репортера все го пита за паркинги и синя зона...

    Нередност?
Нов коментар