Кога ще ги стигнем китайците

Позеленяването на световната икономика

В България зелената икономика е все още кръпки
В България зелената икономика е все още кръпки
В България зелената икономика е все още кръпки    ©  Надежда Чипева
В България зелената икономика е все още кръпки    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

По време на тазгодишното си обръщение към нацията Обама каза: "Когато преди половин век Съветите ни биха в космическата надпревара, като изпратиха сателит, наречен "Спутник", ние нямахме представа как ще ги победим в надпреварата до Луната. Науката я нямаше. Дори НАСА не съществуваше. Но след като инвестирахме в научни изследвания и образование, ние не просто изпреварихме Съветите, ние предизвикахме вълна от иновации, която създаде нови индустрии и милиони работни места." И продължи: "Сега е спутниковият момент на нашето поколение."

Вторият "спутников момент" на Америка не е в Космоса или в ядреното въоръжаване, а в чистите енергийни технологии. СССР вече не съществува, основният конкурент е Пекин. Надпреварата между двете суперсили има далече по-топъл облик от студената война. Китай открито настоява развитите страни да дадат достъп до технологиите си, за да може всички да се ползват от тях. Развитите страни обещават стотици милиарди долари помощи, за да може бедният Юг да се включи в борбата с климатичните промени. След няколко словесни престрелки на климатичната конференция в Копенхаген през 2009 г. Пекин и Вашингтон сякаш намериха общ език, поне за пред хората. На климатичната среща в Мексико през декември миналата година и двете страни, както и всички останали държави, си стиснаха ръцете и си обещаха заедно да се борят за намаляването на емисиите от парникови газове. Тоест за развитие на чисти енергийни технологии и висока енергийна ефективност.

Добрият дипломатически тон обаче не смекчава горещата конкуренция. Още през 2008 г. Китай обяви солиден пакет от субсидии за чистите технологии. Според доклад на HSBS зеленият стимулативен пакет на Китай възлиза на 221 млрд. долара. Срещу тази сума стои ангажиментът на САЩ за 112 млрд. долара, на Южна Корея - 31 млрд. долара, а на Европейския съюз - 23 млрд. долара. Този тип драматични разлики накараха Обама да заговори за нов "спутников момент".

Слънчев удар

Когато руснаците изпращат своя първи спътник в Космоса, САЩ отговаря с нещо, което наричат Moon Shot (нещо като Лунен удар), заявка, че в отговор на съветския "Спутник" Вашингтон ще прати човек на Луната.

В отговор на новата заплаха САЩ отвърнаха с програма, която нарекоха Sun Shot. САЩ не планират да пращат някого на Слънцето, а да намалят стойността на слънчевата енергия със 75% до 2020. Това ще рече, че нейната стойност твърдо ще стане конкурентна на електроенергията, добивана от традиционни източници, електропроизводството ще стигне повратна точка и всичко свързано с него завинаги и радикално ще се промени.

Ще се промени значението на Русия и на Саудитска Арабия, на Ирак и Иран, ще се промени смисълът на газопроводната мрежа и на всички политики и интереси, свързани с тях, ще се промени глобалната политика. Трудно е да се каже как, но превръщането на слънцето в достъпен несубсидиран източник на енергия ще има ефект, който ще е вероятно по-значителен от това, до което доведе интернет.

Междувременно от едната страна на чистите енергийни технологии се намират проекти от типа на "Дезертек", който планира изграждането на големи слънчеви и вятърни мощности в Северна и Северозападна Африка и прехвърлянето на генерираната електроенергия в европейската електропреносна мрежа. Проектът се оценява на около 400 млрд. евро. От другата страна се намират устройства от типа на фурната "Киото", която струва $5 и която преди две години спечели специалната награда на Financial Times за иновация в борбата с промяната в климата. Фурната "Киото" представлява кашон, облепен отвътре с алуминиево фолио и покрит с прозрачно фолио. Като я сложиш под силното африканско слънце, можеш да си готвиш в нея като в нормална фурна, без да палиш огън, да задушаваш семейството си или да си изгориш къщата.

Домашно "Белене"

Някъде между "Дезертек" и фурнтаа "Киото" се намират много други интересни неща. Едно от тях са например интелигентните мрежи и устройства, приложими в електропреноса. Чиста енергия не означава само вятърна перка, закачена за генератор. Чистата енергия предполага и съвсем друг вид разпространение, разпределение, продаване и купуване на енергия. Очаква се, че само пазарът на интелигентни електромери в ЕС ще стигне около 50 млрд. евро. Това са устройства, които не само мерят консумацията на електричество, но наблюдават какво е включено и какво не, изпращат постоянно сигнали до електроразпределителя, дават ти възможност да си купуваш електроенергия от различни източници. С други думи, се държат по-скоро като компютър или мобилен телефон, отколкото като механичен часовник. Вързани в интелигентни мрежи, те ще участват в управлението на елктроразпределението по начин, който ще позволи на всеки да бъде и консуматор, и производител. Всеки човек ще може да си построи свое малко "Белене" или "Марица-изток" (вероятно в техния слънчев еквивалент) и да продава каквото му остане. Или пък да си го съхранява в колата за следващия ден. Всъщност в България вече има подобни електромери. Цяла Италия е оборудвана, макар и не от любов към иновациите, а за да спре кражбите на ток. Според Boston Consulting Group бъдещето на енергопроизводството и енергоразпределението принадлежи именно на този "разпределен" модел. Наскоро в България се проведе шумна конференция за електрическите автомобили. Инерционното ни мислене се чуди на кое отгоре ние сме се захванали с електрически автомобили. Истината е, че електрическият автомобил е дори по-прост от бензиновия. Да, отговарят обаче експертите от Ганкиното кафене, може да е по-прост, но е много по-скъп. Не, не е по-скъп. По-евтин е. Стига да го караш. Цената няма нужда да бъде функция от производствените разходи, а от сбора на производствените и експлоатационните разходи. Тъй като електрическият автомобил е в пъти по-ефективен, един изминат километър струва в пъти по-малко. Въпросът е как да структурираш сделката с клиента. Както повечето фирми по света дават безплатни мобилни телефони заедно с абонамента, така и абонаментното закупуване на електрически автомобил може да се окаже по-достъпно от покупката на бензинова кола.

Светът е в трескава надпревара за това кой ще завладее производството и пазара на електрически коли и всяка голяма и много малки фирми се опитват да се вместят там. Затова независимо от икономическата криза през 2010 г. глобалните инвестиции в чиста енергия нараснаха с 30% спрямо 2009 и стигнаха до $243 милиарда долара.

Докато Обама тихо си напява песента "Кога ще ги стигнем китайците", пред България сега стои проста дилема - да чака ли да види какво ще стане, или да се включи в онова, което става. Тази дилема има и прост отговор - зависи. Зависи дали искаме да сме част от онова, което става в света, или искаме да изчакаме да видим какво ще се случи и тогава… да започнем да внасяме всичко, което ни потрябва, от Китай.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nick11 avatar :-|
    Николай_1
    • - 6
    • + 8

    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    ............Китай открито настоява развитите страни да дадат достъп до технологиите си, за да може всички да се ползват от тях.................
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    И
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    ..Докато Обама тихо си напява песента "Кога ще ги стигнем китайците"
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Господин Попов , от цитираните по-горе текстове , могат да се направят , според мене, два извода:
    1. Или , че сте забравили , какво сте писали в началото на статията си , когато сте дописвали края й.
    2. Или , че САЩ не спадат към групата на развитите страни , пред които Китай открито настоява , да дадат достъп до технологиите си.

    Сумата от 221 $милиарда е все още само една готвност , ОБЯВЕНА от Китай , да реализира бъдеща програма.............

    Нередност?
  • 2
    gligi avatar :-|
    gligi
    • - 13
    • + 32

    Юлиян, Капитал... да не сте слънчасали???

    Всечи човек ще си построи "Белене" и ще продава ток?
    Както навремето се говореше, че с идването на комунизма всеки ще има собствен самолет... за да може, като разбере, че в Тутракан са "пуснали" месо (или капачки за буркани) да прехвърчи и да си напазарува...

    Въпросът е - има ли в Капитал научен редактор? Отговорът е - знаем, че няма.

    За сведение - за да продаваш произведения ток, трябва да можеш да го синхронизираш по фаза с електроразпределителната мрежа. Това няма как да стане ренатбилно за малки мащаби. Не става въпрос за оптимизации, а за фундаментални научни принципи; и няма как това да се промени, освен ако не се окаже, че цялата съвременна физика е в грешка, а журналистите разбират повече от физиците (от електричество).

    От "умни" електромери има толкова нужда, колкото от "умни" водомери. Нивото на потребление е ясно за диспечерите във всеки един момент, защото то рефлектира незабавно върху напрежението на ел. мрежата. За електроразпределителната компания няма абсолютно никакво значение дали в момента аз съм си включил радиатора, или съседът - котлона, ефектът върху ел. мрежата е еднакъв (както няма значение дали източвам вода в банята или кухнята).

    А да си купуваш електроенергия от различни източници е физически невъзможно - на напрежението в ел. мрежата му е все едно от какъв източник е генерирано, и тъй като ел. мрежата е една и съща за цели континенти, енергията от всеки източник се разпределя по цялата мрежа (аналогията с водоснабдяването отнова е удачна). Кой източник ще бъде включен в даден момент зависи от диспечерите, а не от потребителите. Да оставим потребителите да контролират ел. мрежата е все едно пътниците да управляват РВД чрез гласуване, ефектът ще е катастрофален!!!

    Избирането на по-скъпи "зелени" източници означава корупция и източване на държавните пари за дотирани енергоизточници, или кражба от джоба на потребителя чрез лобистки регулации. Всеки рационален субект естествено ще избере най-евтината енергия. Всичко друго е корупция! Както фотоволтаиците, така и вятърните перки са единствено схема за източване на бюджетни средства! Единственият смислен "еко" източник е ВЕЦ, и ВЕЦ-овската енергия винаги е била най-евтината! Който твърди друго е проводник на корпоративни интереси, а корпоративните интереси са точно обратното на интересите на потребителя!

    Нередност?
  • 3
    carmello avatar :-|
    carmello
    • - 6
    • + 16

    Освен това какво озна4ава сега е време Бг да се вклю4и? Вие луди ли сте или какво, те САЩ и Китай с общо половин трилион инвестиции в иновации още не могат да намалят цената на тока произведен от Слънцето, Бг да се била вклю4ела...Смешки. Може и в надпреварата за 1-ви 4овек на Марс да се вклю4им, то тва все едно така става. Наистина май отсъства редакторът.

    Нередност?
  • 4
    ajsajder avatar :-P
    ajsajder
    • - 1
    • + 11

    За електроразпределителната компания няма абсолютно никакво значение дали в момента аз съм си включил радиатора, или съседът - котлона, ефектът върху ел. мрежата е еднакъв (както няма значение дали източвам вода в банята или кухнята).
    --------------
    Не е баш така,има и един cos ɸ дето е различен при различните консуматори!.. "Еколозите" ще се учудят-"какъв синус,какъв косинус-нали става дума за електричество"- да ама не.. иначе си прав "зелените" мантри, са си малко скарани с Физиката!

    Нередност?
  • 5
    naum avatar :-P
    Julian Popov
    • + 7

    До коментар [#1] от "Николай_1":

    Ами да, настояват. Те китайците хем настояват, хем сами развиват. Китайска работа. Интерсно къде са инсталирани у нас умни електромери?

    Нередност?
  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 3
    • + 4

    малко на есе на гимназист мяза... за прием в емайти... ама нема шанс...

    Нередност?
  • 7
    marttin avatar :-|
    marttin
    • - 1
    • + 5

    Всичко е въпрос на интерес, ... но е много съществено дали дадена държава/нация разбира и оценява собственият, както и дали е способна да го преследва. За БГ, в контекстът на "да чака ли да види какво ще стане, или да се включи в онова, което става", чакането еформулата, за съжаление.

    По повод на милиардите по програмите Щатите не ги мислете, трагичното е че ЕС финансирането е дори по-малко от това на Корея.

    Разликата между Китай и Щатите, за моментът, не е само в обема на финансиране, а и в това как се усвоява. От година+, поне, се дискутира "проблемът" в САЩ че кандидатстването по програми е много тежък бюрократичен процес, и бавен. Докато в Китай процедурата по отпускане на финансиране е доста облекчена, а и за "капак", банките отпускат сериозни кредити и то с префернциални лихви за дейности в сфера хай-тек, нови зелени технологии, и пр.
    Поради тази причина (*американски*) компании с водещи технологии в области нови енергийни източници и ел. автомобили започнаха да прехвърлят производство и развойна дейност ... в Китай.

    Бедният Юг, между другото, не му бяха наложени "параметри за развитие", в контекстът на зелени технологии, които щяха да доведат до стагнация на икономиките благодарение най-вече на Китай и Бразилия. Ако това което искаха "богатите от север" беше прието, то югът трябваше да поизвежда още и още и още банани, и да не помисля за въвеждане на технологии, които замъраяват. А пък тези които са "чисти" не са икон. ефективни, поне засега, и въвеждането им, на "пазарният принцип" на богатия север, единствено ще доведе или до допълнително "бананизиране" (демек отказ от развитие), или до изключително силно задлъжняване на икономиките - а ефектите от такова са до болка познати в Лат. Америка.
    -- та в горният контекст е "Китай открито настоява развитите страни да дадат достъп до технологиите си, за да може всички да се ползват от тях." Въпрос на интерес.

    Това което малко е познато, че поетият ангажимент от Китай в Копенхаген, не се ограничава, финансово и икономически, до въпросните 200+ милиарда. За да се ограничат емисиите дори се стига до въвеждане на режими за ползване не ел. енергия, и то в едни от най-индустриализираните региони - с цел, краткосрочна, намаляване на емисиите в рамките на приетите договорености за годината, както и, в средно/дългосрочен план, "стимулиране" на производители/индустрия да инвестира в зелени източници на енергия.

    По темата на "умни" и прочие електромери и водомери, за жалост за БГ, като че ли, само се бърбори по темата но не се върши нищо досега. БГ се "насочва" натам откъдето Китай се връща. Подобни ел/водо-мери, дето са вързани в мрежа и има централен мониторинг на отделен абонат, и управление, се въвеждат от около десет години. В големите населени места, покриващи население от около 500-600 милиона поне, май няма "неинтелигентни", или са екзотика.

    Гледната точка, сравняване взаимоотношенията Китай-САЩ със СССР-САЩ е неадекватно. Китай и САЩ не се противопоставят, икономиките до такава степен са взаимно интегрирани, че просто и да искат не могат да си го позволят, а се конкурират и *партнират*.

    *между впрочем, към автор и редактори - цитираният доклад дали е на HSBS, или на HSBC (Hongkong and Shanghai Banking Corporation)?

    Нередност?
  • 8
    marttin avatar :-|
    marttin
    • - 1
    • + 6

    По отношение на технологично-икономические "моменти". Разбирам че с "експертите от Ганкиното кафене" авторът се "застрахова" от евентуалната вълна от скептицизъм на българският "здравомислещ" читател, но въпреки това сметкте (в статията) са без "кръчмаря".

    Дори ако оставим на страна че проблемът със себестойността, и експлоатацията, на ел. автомобил не е само в ел. моторът и колко струва токът, а най-вече в батериите - които, за сега са скъпи (май половината от цената на превозното средство), бавно се зареждат, и са с много ограничен живот - няколко години и трябва да се сменят. Дори ако се остави настрана и фактът че достъпните ресурси необходими за производството на тези батерии ще са достатъчни само за "фракция" от потенциалният пазар, има едно нещо дето се "вика" инфраструктура, а покрай нея и най-различни стандарти които ще се нароят (и конкурират докато се истанови наякой или някои).

    Та това с инфраструктурата, и стандартите около нея, няма как да се случи нито на базата на ентусиазъм (само), нито на базата на "пазарният" принцип, а най-вече на основата на силно (не в смисъл ала милиционерско), мислещо и фокусирано държавно управление.. Затова БГ, в тази област - а май и не само, е "обречена" да седи и да чака "големите", в този случай явно ще бъдат САЩ, Китай, Корея и Япония, да се "налудуват", да построят (инфраструктурата), да установят стандартите и моделите на това как "оперира" секторът, и да вземе след мнооого години да "въвежда" разни модерни технологии и "добри практики", когато "там" те ще са рътина.

    То БГ няма какво да се мисли, имайки впредвид че "черешките" на полит елитът или "борят" енергийната ефективност с "супермодерни" осветителни тела на светодиоди (друга е темата че светодиодите идват от Китай а "супермодерните" само правят сглобката), или се изживяват като геостратегически "балансьори" (има едни приказки за атове, магарета, както жаби, волове и подковавания)
    -- по трагичното е, че ЕС, с традицията си да си създава разни стратегии и да се проваля, въпреки една от най-силните автоиндустрии, вероятно ще се нареди на опашката след Северна Америка и Азия.

    Нередност?
  • 9
    asystolette avatar :-|
    Теодора
    • - 3
    • + 1

    Толкова амбициозно, че скоро и марсианците ще имат да плащат инфраструктурни обезщетения на САЩ. А не се и учудвам, след превратите в Изтока, се очакваше земята да им отеснее.
    От другия полюс обаче (Япония, Китай) изглеждат по-склонни да инвестират в Ганкиното кафене, макар и вероятно срещу повече пари (намеренията на Тошиба примерно) и ми се струва далеч по-удачно и реалистично от експлоатацията на слънцето. Най-малкото азиастските играчи ще спечелят тъй необходимото доверие на САЩ доверие на малките европейски икономики.

    Нередност?
  • 10
    minuvach avatar :-?
    Минувач
    • - 1
    • + 6

    Американската фирма Hyperion Power Generation има намерение да пусне в масова продажба миниатюрни ядрени реактори. Те могат да снабдяват с ток и топлина 10 000 домакинства в течение на много години, работят без специална поддръжка и са абсолютно сигурни.

    http://www.hyperionpowergeneration.com/product.html

    Нередност?
Нов коментар