🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Невидимият регистър на съдебния инспекторат

Как Инспекторатът към ВСС направи всичко възможно, за да не може да преследва ефективно корумпирани магистрати

Главният съдебен инспектор Теодора Точкова скоро ще бъде повишена без конкурс във Върховния административен съд
Главният съдебен инспектор Теодора Точкова скоро ще бъде повишена без конкурс във Върховния административен съд
Главният съдебен инспектор Теодора Точкова скоро ще бъде повишена без конкурс във Върховния административен съд    ©  Надежда Чипева
Главният съдебен инспектор Теодора Точкова скоро ще бъде повишена без конкурс във Върховния административен съд    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

С промените в Конституцията през 2015 г. Инспекторатът към Висшия съдебен съвет (ИВСС) стана нещо като "съдебен" ДАНС. Към институцията бяха прехвърлени правомощията от Сметната палата да проверява имуществените декларации на магистратите, а от Етичната комисия на ВСС - проверките за почтеност и конфликт на интереси. Същата година за главен съдебен инспектор с гласовете на ДПС и ГЕРБ беше избрана Теодора Точкова. През следващите пет години ИВСС не успя да изнесе нито една успешна битка срещу корупцията в съда и прокуратурата.

През пролетта на 2019 г. инспекторатът "изпусна" декларацията на съдията и бивш председател на Съюза на съдиите Мирослава Тодорова, като я публикува, без да изтрие личните данни от нея, правейки публично достояние информация за членовете на семейството и адреса й. След скандала от ИВСС излязоха с нелепо оправдание, че е станал технически проблем. Обясненията им обаче осветиха допотопните методи за работа с декларации, които всяка година се подават от магистратите.

Обработката на данните става ръчно, което вероятно обяснява и защо институцията не е успяла да произведе нито една проверка за корупция, а глобява единствено тези, които са изпуснали срока за подаване на декларациите. Парадоксалното е, че през 2017 г. ИВСС получава европейско финансиране, с което можеше да се обзаведе със силно оръжие за борба с корупцията - модерен софтуер за анализ на имуществото на всички съдии, прокурори и следователи. Проектът не само се проваля - такъв регистър няма.

Нередност до нередност в програма "Лошо управление"

През 2017 г. ИВСС сключва договор по Оперативна програма "Добро управление" (ОПДУ) и получава финансиране от 700 хил. лв. за "осигуряване на софтуерна и методическа обезпеченост и изграждане на административен капацитет на ИВСС за превенция на корупцията в съдебната власт". Основната идея на проекта (доколкото 2/3 от предвидения бюджет е за това) е изграждането на два публични регистъра.

Ключовият регистър, който трябва да бъде изграден с европейските средства, е този за имуществените декларации и за конфликт на интереси. В проекта е записано, че освен система за дистанционно подаване на декларации и тяхното публикуване онлайн трябва да се разработи и софтуер, който да позволява автоматизирани проверки между декларираното и наличното в различни бази данни (БНБ, ГРАО, имотен и Търговски регистър, КАТ, Централен депозитар и т.н.), както и редица други функционалности.

Предвижда се и изграждането на още един публичен регистър, в който трябва в реално време да се качват отводите на всички съдии от страната и причините за това. Бюджетирани са и средства за изработването на правила за провеждането на проверките, за обучения за работа с новосъздадените регистри, провеждане на конференции, рекламни материали и т.н.

През септември 2018 г. ИВСС получава три оферти за изработка на двата регистъра. Комисията декласира две от фирмите и избира за изпълнител единствения останал участник - "Айсиджен". На 14 декември инспекторатът сключва договор на стойност 509 хил. лв., като срокът за изпълнение е осем месеца.

През април 2019 г. управляващият орган на Оперативна програма "Добро управление" прави проверка на договора и констатира серия от нередности при избора на изпълнител, които биха могли да ощетят бюджета на ЕС, и налага финансови корекции. Сред констатациите:

- не е ясно на коя дата е публикувана обществената поръчка на сайта на ИВСС

- избраният изпълнител не е представил доказателства, че отговаря на минималните изисквания - за ръководител на проекта е посочено лице, за което самият ИВСС е констатирал, че не отговаря на изискванията, но въпреки това не е отстранен

- фирмата изпълнител не е представила документ за необходим опит в областта на една от дейностите.

На ИВСС е наложена глоба за над 50 хил. лв., която Теодора Точкова обжалва пред Административен съд - София -град, който я потвърждава. От решението на съда става ясно, че договорът е бил сключен, без да бъдат предоставени задължителни свидетелства за съдимост за експерти по проекта и дори удостоверение от НАП за липса на публични задължения. Съдът констатира, че задължителните документи са били представени месеци след подписването на договора.

Теодора Точкова обжалва решението пред Върховния административен съд, който е насрочил делото за септември (най-вероятно по това време тя вече ще е съдия в същия съд, тъй като през март 2019 г. парламентът уреди съдебните инспектори с автоматично повишение без конкурс след края на мандата им. Преди това тя беше съдия в Хасково).

И докато ИВСС се опитва да убеди съда, че всичко с избора на "Айсиджен" е наред, проблемите по изпълнението започват. На 15 август 2019 г. ИВСС прекратява едностранно договора, тъй като фирмата изпълнител е забавила дейности по проекта с близо два месеца. В началото на октомври 2019 г. инспекторатът обявява нова поръчка, този път само за регистър за декларациите (този за отводите е отпаднал някъде по пътя). До крайния срок за подаване на оферти такива не са получени и конкурсът е прекратен.

Нова, трета поред процедура е открита в края на миналата годината. Неясно защо предвид предходния опит с липсата на кандидати решението за откриването й е публикувано на сайта на институцията в навечерието на Коледа. Подадена е една оферта - от "Контракс", която обаче е декласирана и процедурата отново е прекратена. Оттогава нова поръчка за изработване на регистъра не е откривана, което на практика означава, че такъв регистър едва ли ще има, защото проектът, финансиран със средства на ЕС, приключва след няколко месеца.

По данни на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС (ИСУН), въпреки че регистри няма, за тях са отчетени като похарчени близо 50 хил. лв. От фирма "Айсиджен" отговориха, че не са получавали заплащане за свършената от тях работа до прекратяването на договора: "От наша гледна точка причините за проблемите по време на изпълнение на договора се различават съществено от изразената позиция от страна на възложителя, но ще се въздържим от навлизане в детайли по темата публично."

4-5-звездни хотели за обучение по несъществуващ регистър

И ако основната цел на европейския проект, реализиран от ИВСС, очевидно се проваля, то другите, съпътстващи дейности са отчетени като изпълнени. В смисъл - отчетени са пари за тях.

Малко над 4000 лв. са изплатени за "разработване на вътрешни правила за извършване на проверка на имуществените декларации на съдии, прокурори и следователи", която дейност според проекта е пряко свързана с разработването на регистъра (който, както разбрахме, не съществува). Почти двойно повече средства са платени за "разработване на вътрешни правила за извършване на проверки за почтеност (интегритет) на магистратите".

На сайта на ИВСС са качени такива правила, но те явно не са били изготвени с европейски средства по проекта, защото е записано, че са приети през януари 2017 г., т.е. не е ясно какво става с тези, за които са отчетени парите.

През октомври 2018 г. ИВСС открива поръчка за избор на фирма, която трябва да организира логистиката за обученията и дейностите по публичност и комуникация. Оферти подават осем участника. Всички без един са отстранени и така за изпълнител е избрана фирмата "Беневент", с която е сключен договор на стойност от 88 хил. лв. ИВСС отчита над 40 хил. лв. като похарчени за "обучения за работа с новите вътрешни правила и за работа с регистрите". От техническото предложение на фирмата се вижда, че обученията са били тридневни и са предвидени в "4- или 5-звездни хотели извън София".

През март 2019 г. Управителният орган на ОПДУ проверява и тази поръчка и констатира, че тя също е проведена в нарушение на закона, и налага корекции. Теодора Точкова обжалва, а съдът на две инстанции отхвърля жалбата ѝ. Според съда ИВСС е въвел изисквания, които ограничават "свободната конкуренция, осигуряването на която е основен принцип при възлагането на обществени поръчки".

Според ИСУН общо изплатените суми са 241 хил. лв. Най-вероятно тук влизат и възнаграждения за управление на проекта, консултантски услуги и други. Ако проектът не бъде завършен със създаването на регистри, тези пари би трябвало да се дължат обратно, защото основната дейност няма да е свършена.

"Капитал" поиска интервю с главния съдебен инспектор Теодора Точкова, но то беше отклонено с обяснението, че е твърде заета.

Иначе инспекторатът може да провежда успешни поръчки - за доставката на автомобили. Миналата година членовете му са си купили пет коли. Кандидатствали са два доставчика, но единият е отстранен, защото предложеният модел е с 1 мм по-къс от търсения. Така инспекторите може и да нямат регистър за основната си дейност, но за сметка на това се придвижват с автомобили с "централна конзола на предните седалки с отварящ се подлакътник и поставка за чаши".