🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мигрантите не умират сами

Смъртта на 18 мигранти в камион край София е закономерно събитие от несъстоятелната политика на държавата

Прокуратура на РБ
Прокуратура на РБ
Прокуратура на РБ    ©  Прокуратура на РБ
Прокуратура на РБ    ©  Прокуратура на РБ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Смъртта на 18 мигранти в камион край София е закономерно събитие от несъстоятелната политика на държавата.
  • Само през последната половин година посоченият от прокуратурата за основен обвиняем е осъден два пъти след договорка с прокуратурата.
  • Скоростното разкриване на мрежата подсказва умисъл в бездействието на институциите.

Представете си, че се намирате в помещение - два на пет метра. Десет квадрата. Трябва да прекарате в него шест часа. Нищо особено - работен ден в по-малък офис. Една особеност. Таванът е на метър, метър и десет височина. Право може да стои дете на 3-4 години. Единственият шанс да се поберете е да седите на земята. Ако сте по-висок - трябва да се приведете. Има и друг детайл - нямате достъп нито до дневна светлина, нито до свеж въздух. Трябва да прекарате така шест часа. И още една подробност - не сте сам. В продължение на тези шест часа ще трябва да споделите тези десет квадрата с метър-метър и нещо таван, без светлина и въздух, с още 51 човека. Това прави по пет човека на квадратен метър. Според стандартите за безопасност всяко струпване на повече от 5.5 правостоящи (не седнали) на квадратен метър се приема за високорискова към непредвидима ситуация.

В ранния следобед на 17 февруари свидетели виждат 20-годишния лекотоварен "Мерцедес Авего" - бял, с покрито с жълт брезент ремарке, спрян в калта в полето между Локорско и Чепинци. Поляната, покрита със зеленина, е осеяна с човешки тела, лежащи по гръб. Всичките са на мъже около 15- и 35-годишна възраст. Според прокуратурата - афганистански граждани, тръгнали към Западна Европа. Влезли в България два дни по-рано, прескачайки оградата със стълба. По инструкция от каналджиите те са чакали два дни скрити в гората, преди да бъдат взети и натоварени в камиона.

В него предварително е изграден тайник. Отвън той имитира струпани дървени талпи, в които всъщност е изградено скривалището.

Камионът е на поляната от 6-7 часа след като двамата шофьори са го изоставили на изгрев слънце. Равносметката - 18 починали от задушаване, 34 оцелели.

Инцидентът е най-смъртоносният от този тип, но българска следа има в подобни казуси, станали извън територията на страната. През 2015 г. в Австрия в камион, шофиран от българи, от задушаване починаха 71 мигранти. През 2019 г. български камион с телата на 39 азиатски мигранти беше открит в Есекс.

Рекордно бързо разследване

По-малко от 24 часа след разкритието прокуратурата съобщи, че е успяла да разбие цялата група, виновна за случая - от организатор, през изпълнители. От МВР съобщиха, че са задържали осем човека, а в края на деня бяха обвинени шест, един от които задочно.

И ако разследващите са успели да разплетат бързо схемата, защото са разполагали с преки доказателства (камион, оцелели мигранти, шофьори), то детайлите поставят под съмнение възможността или желанието на държавата да разследва каналджийството, т.е. тези, които изкарват пари от миграционния натиск.

Основният заподозрян е 51-годишният Виктор Кузмов, който според прокуратурата е ръководител на организираната престъпна група за каналджийство, създадена и действала от януари 2022 г. Кузмов, представян като "криминално проявен и осъждан", в миналото е стопанисвал заведения по морето.

Останалите обвиняеми са шофьор и навигатор (избягали, след като са разбрали какво се е случило), двама майстори, изработили тайника в бургаското село Каблешково, и бившият граничен полицай Валентин Христов, който напуснал България в часовете, след като стана ясна съдбата на превозваните.

Според някои медийни публикации ролята в организираната престъпна група на Христов, чийто стандарт на живот се доближавал и нахвърлял този на посочения за организатор, е била да поддържа връзка с бившите му колеги.

В крайна сметка в понеделник и петимата обвиняеми бяха задържани под стража, като съдът прие, че има достатъчно доказателства за вината им. По време на заседанието стана ясно, че шофьорът и навигаторът са чули тропане на влизане още на прохода Траянова врата преди София.

Един път, втори път

По-малко от половин година преди случаят с изоставения камион в Локорско, или по-точно на 8 август 2022 г., малко преди 7 и половина вечерта на 10 километра от София служители на МВР спират джип "Рейндж Роувър". Шофьорът е Виктор Кузмов. В колата освен него има 10 афганистански граждани, най-младият от които е на 15 години.

Кузмов е задържан и е привлечен като обвиняем по няколко текста на квалифицирано каналджийство - трафикира повече от едно лице, едно от тях е непълнолетно, използва автомобил.

Три месеца и половина след ареста прокуратурата в Елин Пелин внася в съда предложение за споразумение с осъждания Кузмов. Той се признава за виновен и получава петмесечна ефективна присъда, която горе-долу се равнява на времето, в което е бил в ареста. Съдът разпорежда на прокуратурата да върне джипа "Ленд Роувър" на собственика му Валентин Христов.

Според медийни публикации преди този арест Кузмов е бил задържан отново да превозва мигранти по магистрала Тракия, но този път край Чирпан. Този случай също е завършил със споразумение, което според медийни публикации отново е от пет месеца.

То е сключено на 19 януари 2023 г., но въпреки изискванията на Закона за съдебната власт, текстът на съдебния акт все още (към редакционното приключване на броя) не е качен на сайта на съда. Сделката на Кузмов с прокуратурата е одобрена от председателя на Чирпанския съд Атанас Динков.

"Преди 2015 г. лицето е многократно осъждано - предимно за шофиране без книжка. По-късно получава присъда от пет месеца затвор за каналджийство. По време на досъдебното производство той е бил задържан под стража и времето, прекарано в ареста, трябвало да се приспадне от присъдата. Така реално мъжът лежи в затвора около месец и половина. След като излиза, сключва ново споразумение с прокуратурата по друго, вече образувано досъдебно производство. Двете наложени му наказания се кумулират и той изтърпява по-сериозната присъда", обясни говорителят на главния прокурор Сийка Милева. В нарочната пресконференция, тя трябваше да отговори на критиките на вътрешния министър, че Кузмов е сключил споразумения с прокуратурата. "Редно ли е да се налагат такива наказания на човек, който два пъти е заловен от нас и два пъти е изправен пред правосъдието", попита вътрешният министър Иван Демерджиев.

Тук Милева влезе в неудобната позиция хем да обяснява, че 5 месеца затвор не е толкова малко, защото наказанието влиза в сила веднага, а делото приключва бързо, хем да започне да преповтаря мантрата на началника ѝ Иван Гешев, че парламентът трябва да завиши санкциите.

Текстът, по който е бил (два пъти) обвинен Кузмов предвижда до 6 години затвор.

Когато каруцата се обърне

Но проблемът не е нито в това, че прокуратурата сключва споразумения, нито че наказанията са малки. По данни на самата прокуратура (съдейки по обвиненията, повдигнати след смъртта на 18-те мигранти), докато Кузмов е сключвал споразумения, той е ръководил организирана престъпна група за мигранти. Още повече че поне в единия от случаите колата, която е използвал, е била собственост на човек, чиито имена съвпадат с тези на друг обвиняем от групата - бившия граничен полицай.

Това означава, че никой по веригата ДАНС - МВР - следствие - прокуратура не е видял някаква системност в действията му. При положение че предвид предходните му осъждания той е отговарял на полицейското клише, че е от "криминалния контингент."

"Това е, защото скриха специализираното правосъдие"

Очаквано главният прокурор Иван Гешев използва случая, за да обясни как всичко се дължи на решението за закриване на специализираното правосъдие. За да подкрепи тезата му, Сийка Милева цитира статистика, според която "в периода от 2019 до края на 2022 г. прокуратурата отчита драстично увеличение в броя на тези дела [за каналджийство]. През 2019 г. те са били 670, а три години по-късно вече са 2626." Този ръст, разбира се, се обяснява с ръста на мигрантската вълна през последната година, достигнал нивата от 2016 г., а не със закриване на специализираното правосъдие.

А колко ефективно беше то срещу каналджийството? Ето пример от дело за "хванати" от специализираната прокуратура каналджии през 2016 г., които са осъдени на първа инстанция чак през 2021 г. " Афганистанските граждани стояли в гаража до 29.07.2016 г. в очакване на по-нататъшното си придвижване. Тъй като условията в помещението били много лоши, а сред тях имало деца, включително две съвсем малки, един от мъжете решил да потърси помощ от властите. От мобилния си телефон позвънил на номер 112 и на английски език съобщил, че заедно с други лица е държан против волята си в гараж. Посочил номер на лекия автомобил БМВ с рег. № ***, който видял в двора. Чрез него полицаите първоначално установили и посетили имота на подс. Я. ***, където се намирала св. Г. Й.. В този имот не били намерени чужденци."

Според прокуратурата мигрантите са плащали по 5000 евро, за да бъдат трафикирани. Ако тази сума бъде умножена само по броя на заловените от властите мигранти в страната през 2022 г. (близо 17 000, при положение че предположенията са, че през страната са минали поне два пъти повече), то това означава приход от 85 млн. евро.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    msb29352204 avatar :-|
    Spas Gogov

    Едно време така не караха със зиловете на стрелби в казармата.

    Нередност?
Нов коментар