🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Единственият политически необвързан сред възможните служебни премиери подаде оставка

Най-вероятният вариант се очертава тясно свързаният с ГЕРБ шеф на Сметната палата Димитър Главчев

Омбудсманът Диана Ковачева и заместничката ѝ Елена Чернева-Маркова
Омбудсманът Диана Ковачева и заместничката ѝ Елена Чернева-Маркова
Омбудсманът Диана Ковачева и заместничката ѝ Елена Чернева-Маркова    ©  Омбудсман на Република България
Омбудсманът Диана Ковачева и заместничката ѝ Елена Чернева-Маркова    ©  Омбудсман на Република България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Зам.-омбудсманът Елена Чернева - Маркова подаде оставка по "лични причини".
  • Останалите опции за служебен премиер са обвързани с ГЕРБ и ДПС.
  • Ако изборът бъде Димитър Главчев, ще се създаде ситуация, в която той като шеф на Сметната палата ще трябва да одитира действията си като премиер.

Опциите на президента Румен Радев за избор на служебен премиер намаляха с една. В сряда зам.-омбудсманът Елена Чернева-Маркова е подала оставка от позицията, която заемаше до момента. Причините, които посочва, са "лични". Това се разбра от съобщение, което председателят на Народното събрание прочете в началото на пленарното заседание. Оставката ѝ не се гласува от парламента.

Зам.-омбудсманът е една от опциите, от които след промените в Конституцията президентът може да избира служебен премиер. За разлика от останалите потенциални кандидати Елена Чернева-Маркова не е публично обвързана с партии. Тя беше избрана през 2020 г. единодушно от парламента по предложение на неправителствени организации. Аргументът в нейна полза беше 30-годишният ѝ юридически стаж, свързан с правозащитни организации.

Кои са останалите

Според последните промени в конституцията стигне ли се до служебно правителство, Румен Радев ще може да избира за премиер само измежду няколко публични личности. Това са председателят на Народното събрание, председателят на Сметната палата или заместниците му, управителят или подуправителите на БНБ, омбудсманът или заместниците му.

Председателят на парламента Росен Желязков е от ГЕРБ. Сметната палата се оглавява от Димитър Главчев, бивш депутат също от партията на Борисов. Заместничка на Главчев е Горица Грънчарова-Кожарева, съпруга на бившия член на ВСС от прокурорската колегия Михаил Кожарев, която е приемлива и за ГЕРБ, и за ДПС. Друг зам.-председател на палатата е Тошко Тодоров - бивш експерт към ДАНС и към ГЕРБ, чиято партийна кариера завърши безславно след телевизионен гаф.

Възможни номинации са в несъвместимост

Омбудсманът Диана Ковачева пък беше избрана за съдия в Страсбург, така че няма как да оглави служебно правителство. С оставката на Елена Чернева-Маркова с нейната заместничка вариантът с нейната заместничка отпада.

Друга опция е гуверньорът на БНБ Димитър Радев или заместниците му - Петър Чобанов, Андрей Гюров и Радослав Миленков. По неофициална информация от парламентарните партии обаче, макар и да е най-приемлив за всички, Радев ще има задачи по евентуалното приемане на България в еврозоната, които не би могъл да съвместява с премиерските функции. Сходни са коментарите и за неговите заместници. Отделно от всичко това е нуждата подобни ходове да се съгласуват с ЕЦБ, а в Закона за БНБ има вписана несъвместимост на управленските постове в банката и други държавни длъжности.

Подобно е положението и със Сметната палата. Според специалния закон за институцията "председателят и заместник-председателите не могат да заемат друга платена длъжност или да извършват друга платена дейност освен по международни проекти и програми, свързани с дейността на Сметната палата, научна, преподавателска или дейност, регламентирана в Закона за авторското право и сродните му права".

Някак си естествено отпада и вариантът служебен премиер да стане председателят на парламента Росен Желязков. Наред с това, че той трябва да бъде част хем от изпълнителната, хем от законодателната власт, изниква въпросът: ако президентът се спре на него, Желязков трябва ли да напусне парламента, а ЦИК да обяви на негово място следващия избран от ГЕРБ в парламентарния вот?

Ако Желязков оглави служебното правителство, има още една неяснота - ще бъде ли той кандидат-депутат? Макар да няма формално ограничение, досега никога членовете на служебното правителство не са били кандидати в изборите, които е трябвало да подготвят.

Там, където съществува формална несъвместимост, тя може лесно да се преодолее с промени в законите, така че те да се синхронизират с промените в Конституцията, която стои над тях.

Едно съвсем партийно правителство

С оставката на Елена Чернева - Маркова изборът на служебен премиер, който може да направи Радев, се стеснява до чисто партийни опции, свързани с ГЕРБ и ДПС. Съставът на кабинета се предлага от номинирания от него за служебен премиер, т.е. фигурата, свързана с двете партии.

След това президентът трябва да издаде указ със състава на правителството. На този етап не е ясно како се случва, ако държавният глава не е съгласен с номинациите за министри и откаже да подпише указа за сформиране на служебно правителство.

Потенциалната ситуация със служебен кабинет е описана лаконично в разпоредба на чл. 99, ал. 5, която гласи: "ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът след консултации с парламентарните групи и по предложение на кандидата за служебен министър-председател назначава служебно правителство и насрочва нови избори в двумесечен срок".

В настоящата политическа ситуация е възможно определени обществени групи да призоват президента да не подписва указа за назначаване на кабинет. Конституцията не е предвидила какво се случва при такъв сценарий. Още повече че ако не се назначи служебният кабинет, няма насрочени и избори.

Какво говори оставката на Елена Чернева-Маркова

Оставката на зам.-омбудсмана, подадена "по лични причини", е красноречив знак за поне две хипотези.

Единият вариант е юристката да се е почувствала в безизходица заради сондажите именно тя да бъде избрана от президента. В настоящата ситуация с постните конституционни разпоредби и без закон за служебното правителство от нея (без никаква институционална подкрепа) би се очаквало сама да подбере състав на Министерския съвет и да го ръководи. Подобно начинание в кратки срокове е почти невъзможно за човек, зад който не стои партия и няма "гръб". Впоследствие тя би носила отговорност за действията на назначената от нея администрация.

Другият вариант е върху нея да е започнал натиск. Той потенциално е възможен от две посоки: едната е от ГЕРБ и ДПС, които са наясно, че са в по-силната позиция в момента да овладеят служебната власт и да организират изборите. Другата е президентството, където е възможно да са видели вариант за колаборация само с Маркова в сегашната ситуация, настъпила след промените в Конституцията. С напускането ѝ този вариант отпадна.

Официозите, близки до ГЕРБ и ДПС, лансират тезата, че служебният премиер ще бъде председателят на Сметната палата Димитър Главчев. Ако действително се стигне до това той да поеме премиерския пост, без съмнение е, че на базата на неговата политическа лоялност към Борисов управлението ще бъде конструирано по модел и в услуга на ГЕРБ.

Тук, разбира се, се поставя и въпросът за евентуални злоупотреби на служебния кабинет. Сметната палата, която Главчев оглавява, е институцията, която контролира уж като независим орган как държавата харчи публичните финанси. Изборът му за служебен премиер ще създаде нелепата ситуация, в която Главчев ще проверява дали той и неговият кабинет са разходвали правомерно държавни средства.

Страната остава без омбудсман

Допълнителен ефект от събитията е, че от следващия месец - април България ще остане без обществен защитник. Диана Ковачева встъпва в длъжност като съдия в ЕСПЧ първите дни на април и се очакваше именно Елена Чернева - Маркова да поеме функцията до избор на титуляр.

След като и заместник-омбудсмана напусна позицията си обаче няма кой да заеме поста. Обществен защитник се избира от палрламента. А в тази напрегната ситуация, в която отношенията между всички групи са обтегнати едва ли до подобно гласуване ще се стигне изобщо.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 1
    • + 6

    Прекрасно е, че се прави сериозен анализ на все по-очертаващите се негативни последици от недомислиците в конституционните "промени":
    а) и за "домовата книга" с имената на видни представители на Герб и ДПС, от които президентът е длъжен да избира служебен премиер;
    б)и за свободата сл.премиер да подбере чисто партиен кабинет;
    в) и за неяснотата кой носи отговорност за действията/бездействията на този служебен кабинет?
    г) и че няма нито срок, нито изрично задължение президентът да издаде указ за назначаването му. Ами ако реши да не издаде указ?

    После - допреди месец-два тези недомислени кърпежи по Конституцията, за чиято нефелност конституционалисти предупреждаваха, бяха представяни като задължителна част от реформата/промяната. Оная пуста реформа, която Христос Иванов продава на овчия си електорат вече цели 20 г.!

    И не бива да продължава пазенето в тайна кои са действителните авторите на тия несмаслени конституционни промени - Христос Иванов и Делян Пеевски, а "евроатлантическото мнозинство" ги узакони!

    Нередност?
  • 5
    borodino avatar :-|
    borodino
    • + 2

    До коментар [#4] от "masay":

    Отговорът на проблема е на повърхността: поправките са опит за разрушаване на конституционния модел за разделение на властите и прехвърляне на доминацията на законадателната, която да поеме и част от правомощията на останалите. Мисленето на авторите на поправките е елементарно и с много къс времеви хоризонт:
    1. Сега имаме атлантическо мнозинство в парламента;
    2. Сега имаме противник в лицето на президента.

    Мисленете на авторите на промените е учудващо елементарно и личностно!
    Както се видя, мнозинството в парламента скоростно се разпадна, а Радев след две години няма да е президент, за да се налагат персонални поправки в основния закон заради него. Електоралните нагласи ще направят следващо подобно монолитно мнозинство невъзможно и при положение, че са отрязани възможностите пряко избраният президент- който и да е той - да е арбитър, политическата каша е гарантирана.

    Нискочели, комплексирани маниаци оставяме да погубват бъдещето на децата ни.

    Нередност?
Нов коментар