🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София поръчва 5 довеждащи електробуса за "Манастирски ливади" и "Горна баня"

Те ще струват 2.5 млн. лв., като идеята е да се движат по маршрути, заявени от пътниците

В София вече са доставени всички 30 бързозарядни електробуса по поръчка на "Столичен електротранспорт".
В София вече са доставени всички 30 бързозарядни електробуса по поръчка на "Столичен електротранспорт".
В София вече са доставени всички 30 бързозарядни електробуса по поръчка на "Столичен електротранспорт".    ©  Цветелина Белутова
В София вече са доставени всички 30 бързозарядни електробуса по поръчка на "Столичен електротранспорт".    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

До края на годината в столичните квартали "Манастирски ливади" и "Горна баня" може да започнат да се движат електробусчета на повикване, които да извеждат пътниците към основни булеварди с линии на градския транспорт. В последните дни на 2021 г. общината е обявила поръчка за доставката на пет такива превозни средства за 2.43 млн. лв. без ДДС, като част от европроекта Innoair.

Те ще бъдат по-малки, с дължина между 5.5 и 6.5 метра, с по 25 места и нископодови. А кварталите, в които ще се движат, са избрани като по-зле урбанизирани - с тесни улици и малки тротоари, както и с много паркирани коли.

Как ще работи

Проектът беше обявен още през септември 2020 г., когато общинският съвет се съгласи кметството да кандидатства за финансиране. Тогава стана ясно, че електробусите ще превозват жители на кварталите до основни транспортни артерии, където има градски транспорт. "Нововъведението" е, че вместо да се придвижват по предварително определени маршрути, бусчетата ще се движат по маршрутна карта, базирана на предпочитанията на гражданите. Тя ще е свързана с мобилно приложение, което ще отчита кой откъде и докъде иска да пътува. Неговата роля ще бъде да намира най-подходящия маршрут, по който да бъдат качени максимален брой пътници.

"С приложението знаете и виждате как се движи бусчето, респективно вие се заявявате и то ви дава възможност да ви вземе оттук или оттук. Вие отивате до там, автобусчето минава, взима ви и вие продължавате по направление и слизате, където на вас ви е удобно. Идеята е всъщност да имаме градски транспорт във вътрешноквартални улици, където няма градски транспорт", коментира тогава зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев. Подробностите обаче предстои да бъдат обявени, когато проектът напредне, казват от общината.

В момента се разработва приложението, което ще използва автоматизирано обучение и усъвършенстван анализ на данни, за да създаде най-ефективния маршрут за всяко пътуване.

Според анализ на ЦГМ пътуващите с автомобил от периферните зони към центъра причиняват 85% от трафика в центъра и са основен замърсител на въздуха.

Какво се търси

Поръчката включва доставката на пет нископодови електробуса и шест зарядни станции към тях, както и обучение на водачите. Най-голяма тежест при избора на изпълнител има техническото предложение (60%), което се състои от гаранционни условия, енергийни разходи и технически характеристики на електробусите. Другият водещ фактор е предложената цена (40%).

Изисква се кандидатите да са изпълнявали сходна поръчка и да са доставяли минимум 5 нови нископодови електрически автобуса, както и да са реализирали минимален общ оборот за последните три години поне 4.9 млн. лв.

Срокът за подаване на оферти от кандидати е 26 януари.

Когато бъде избран изпълнител (което оптимистично може да се случи във втората половина на годината, стига да няма обжалвания), той ще разполага с близо пет месеца да достави електробусчетата.

Чакат се още 52

Вече две години София чака и обещаните от кмета Йорданка Фандъкова 52 електробусчета, които трябва да превозват хора от кварталите към метрото, но три пъти поръчката беше спирана след жалби. Тя е на стойност 27.6 млн. лв. и е обявена от "Столичен автотранспорт".

Кандидатите сега са три за двете обособени позиции (за 22 и 30 електробуса). "Ай тръкс", "Екселор холдинг груп" и "Булавто България" се състезават за първата, включваща доставката на 30 електробусчета, а обединение "Бест карс алфа бъс", спечелилата доставката на 30 нископодови електробуса "Чериът моторс" и обединение "Смарт бус" играят за втората позиция за 22 автобуса.
Все още няма коментари
Нов коментар