Русе: градски транспорт в контрасти

Средната възраст на превозните средства е 35 години, като общината купи нови електробуси и сега чака чешки тролеи

В града се движат тролеи на средна възраст 35 години
В града се движат тролеи на средна възраст 35 години
В града се движат тролеи на средна възраст 35 години    ©  Цветелина Белутова
В града се движат тролеи на средна възраст 35 години    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • По улиците на Русе в момента се движат четиридесетина 35-годишни тролейбуса и близо двадесет нови електробуса.
  • Общината има нужда от гореща смяна на автопарка и чака нови 15 тролея, които вероятно ще започнат да пристигат в следващите месеци.
  • Новите превозни средства струват малко над 36 млн. лв. по ОПОС, но общината се нуждае от още поне 40, за да обслужи транспортната задача.

Първото нещо, с което се сблъсквате малко след като влезете в Русе, са паркирали на пътното платно автомобили. Другото, което веднага забелязвате, са архаичните рейсове с отворена предна врата, тромаво спиращи на спирките на градския транспорт. Чувството е сякаш сте се върнали в 80-те години на миналия век - което реално въобще не е далеч от датата им на производство.

В момента в града се движат четиридесетина такива тролейбуса на средна възраст 35 години, докато транспортната задача само за града изисква минимум 110 превозни средства. За да реши този проблем, общината обръща очи към европейските фондове. През 2019 г. държавата пренасочи 510 млн. лв. по оперативна програма "Околна среда" за електрически автобуси, тролеи и трамваи, след като не успя да ги усвои за ВиК проекти. Както още осем града, така и Русе се възползваха от това. Общината дори беше една от първите с нови електробуси. Но има още много какво да се направи.

Новите придобивки

В най-скоро време ще пристигнат всички 20 нови електробуса. Те са чешки, с марка SOR, и се доставят от чешката фирма "Биофрог ЦЗ", която спечели поръчката на транспортното дружество "Общински транспорт Русе" срещу 21.9 млн. лева.

"В момента дружеството разполага с 20 чисто нови електробуса, които са на възраст под 1 година, както и 40 тролейбуса на средна възраст 35 години. Очакваме и 15 нови тролея. Обновяването на автопарка на предприятието е сред основните ми приоритети и го правим дори без европейско финансиране, със средства от общинския бюджет. Смятам, че дружеството трябва да остане общинско и да се поддържа и развива, защото целта му е да бъде в услуга на гражданите", коментира за "Капитал" кметът Пенчо Милков.

Новите електробуси и тролеи са купени с европари, но общината е капитализирала дружеството с още 2.2 млн. лв. тази година за закупуване на тролеи втора употреба, които да са в добро състояние и с висока Евро категория. Поръчка за два нови такива (срещу 100 хил. лв.) е обявена на 27 юли, но е прекратена в последния ден на август заради това, че общината не е получила нито една оферта в срока.

Новите 15 тролея обаче ще се забавят - поръчката за 14.2 млн. лв. е била прекратявана няколко пъти заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията, като е обявена нова и от 8 юли вече има протокол за избор на изпълнител. На първо място отново е чешката "Биофрог", а на второ - "Авто инженеринг холдинг груп". Ако няма обжалване, е съвсем възможно новите тролейбуси да започват да пристигат в града в близките месеци.

Заради съмнения при провеждането на търговете някои от поръчките по ОПОС (в градовете Варна, Враца и Стара Загора) стигнаха до Европейската прокуратура.

И бъдещето на транспорта

"Целта ни е "Общински транспорт - Русе" да стане единствен превозвач, което ще позволи да упражняваме по-строг контрол, както и да спре непрекъсната война за пътници, от която страдаха най-вече русенци - нарушения в часовете на тръгване, изпреварване и ред други закононарушения, които в момента са метод на работа", казва кметът Пенчо Милков.

Той обяснява, че абонаментните карти ще могат да се използват във всички превозни средства по маршрута на дадената линия, което ще намали времето за чакане и придвижването ще бъде по-бързо. За да се реализира това обаче, са необходими и повече превозни средства.

Кметът обяснява, че по време на пандемията общинското транспортно дружество е кандидатствало за финансова компенсация от държавата, но не е получило такава.

"Нямахме шофьори, нито достатъчно пътници, но се справихме", казва той. Сега пък общината се сблъсква и с новата криза - нарастващите цени на електроенергията. "През януари 2021 г. за ток на тролеите плащахме 50 хил. лв., а този януари 172 хил. лв. Над 300% увеличение, докато общинските ни приходи не нарастват. Въпреки това съм убеден, че кризите са чудесна възможност да станем по-силни, и вярвам, че ще се справим и с това", казва Милков.