Техникумът в Раковски, който иска да улови вятъра

Училището спечели второ място в конкурса "Градолюбители" на "Капитал" с идеята за собствен ветрогенератор

Директорът Петър Карпаров, с наградата от конкурса за "Градолюбители" на 'Капитал"
Директорът Петър Карпаров, с наградата от конкурса за "Градолюбители" на 'Капитал"
Директорът Петър Карпаров, с наградата от конкурса за "Градолюбители" на 'Капитал"    ©  Димитър Марков
Директорът Петър Карпаров, с наградата от конкурса за "Градолюбители" на 'Капитал"    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Училището иска да създаде ветрогенератор, който да покрива част от енергийните му нужди
  • Генераторът ще бъде създаден като част от учебния процес по една от специалностите
  • Иновативната идея получи допълнително финансиране и от "Кер Токи пауър".

"Живеейки в свят, в който горивата и енергиите са скъпо струващи, сме длъжни да търсим алтернативи", казва Петър Карпаров. Той е директор на професионалната гимназия "Петър Парчевич" в Раковски и когато казва това, говори от опита на човек, в чието училище нещата се случват.

Гимназията има няколко защитени вече проекта за производство на собствена електрическа енергия. С последния си такъв, те влязоха в победната тройка на конкурса на "Капитал" и Британско посолство "Градолюбители".

Техникумът обучава деца по няколко специалности, една от които "Електрически машини и апарати". В нея преподавателят, който е и проектант на електрически системи, Алдомир Коленаров, заедно със своите ученици и в процеса на обучение, проектират и сглобяват машини за производство на енергия.

Така съвместно с ръководния екип на училището и заместник-директор Мария Ячева, те успяват да подготвят проекта за собствен ветрогенератор, който ще се ползва не само с цел добиване на енергия за собствени цели, но и с учебна цел, както и с вдъхновителна - за учениците от това, и други училища.

Вятър ги вее

Разработката представлява проект на алгоритъма за създаване на малък училищен ветрогенератор, който да е разположен на част от покрива на административната сграда, за да улавя вятърната енергия и да я трансформира в електрическа. Получената вече енергия ще се използва за захранване на отоплителните и охладителни уреди, компютърните системи в стаята на директора, заместник-директорите, учителската стая и стаята на техническия изпълнител. Общата площ, която ще заеме инсталацията е 500 кв.м.

Дейностите по техническото изпълнение на ветрогенератора ще бъдат извършени изцяло от учениците с професионален профил "Електромонтьор", и помощта на техния преподавател. Цялостното изпълнение на проекта ще се осъществи в учебната база на техникума, а разходите са сметнати до стотинка - 5480 лв. и ще покрият закупуването на необходимите материали. Калкулацията на бюджета на проекта е извършена също от учениците в училището, които изучават професията "икономист-информатик".

Работата по реализирането на проекта ще даде възможност на учениците да придобият практически опит в създаването на подобни системи и в екипната работа. "Създавайки модела и работейки екипно - учители и ученици, се създава тази приемственост между поколенията за обмен на добри и практически приложими идеи, опазващи околната среда", каза за "Капитал" Мария Янчева.

Първото училище с ветрогенератор

Идеята - както за самия генератор, така и за начина на изграждане, е иновация в образователния модел и според тях не е приложена в никое друго училище.

"Учебните програми рядко са пример за създаване на практически умения в актуалния сектор за зелена енергия. Изграждането на реално действаща малка система за усвояване на енергията на вятъра, водеща до икономии за бюджета на училището ще е видима за тях и общността ни, ще повиши знанията и уменията им", казват самите те в аргументацията си.

"В българско училище до момента няма реално работещ модел на ветрогенератор, който да генерира енергия за отопление и охлаждане на административни зони, както и бюджетни икономии", посочиха от ръководството на професионалната гимназия.

Вдъхновени от идеите и начините на реализация на проектите, компанията "Токи пауър" обяви на събитието "Среща на бизнеса в Пловдив и региона", че искат да осигурят допълнителна подкрепа на идеята на училището за алтернативни видове енергия.

Дейностите по проекта трябва да приключат до края на месец май 2023 година. Тогава се очаква и да бъде включена новата инсталация, която да подпомага разхода на електроенергия в училището.

Други проекти

Това не е първият модел, който Коленаров и учениците му са създали. През изминалата учебна година професионалната гимназия участва с два модела в конкурс на тема "Технология за по-доброто бъдеще на Земята и хората" по инициативата "Развивай се и мисли" на "АББ България".

Единият е електродинамичен, състоящ се от велосипед, електромотор и генератор, чрез който да се произведе електроенергия нужна за възпроизвеждане на звука на учебния звънец. Друга достижима функция, която той изпълнява е възможността чрез генерираната енергия да се зареждат мобилни апарати, както и получаването на светлинна лед-енергия.

Вторият модел е на макет, състоящ се от фотоволтаична система, генерираща електроенергия, която да се използва, за зареждане на всички видове устройства-лаптоп, мобилен апарат. Системата, захранвана от слънчевата енергия дава възможност и за слушане на любима музика, както и за осветяване на пространства с площ до 30 кв.м.

И двата модела са работещи и действащи в гимназията, а учениците работят и се учат по тях. Финансирането им отново е по проект, който училището защитава пред фирма "АББ".

Следващото предизвикателство пък пред преподавателя Коленаров и неговите ученици е изграждането на фотоволтаична система, с които да се захранва почти 30-40% от консумираната енергия в гимназията.

Пътят след гимназията

Специалността "Електромонтьорство" всъщност е създадена в училището преди 7 години точно с идеята за създаването на кадри за нуждите на дейността и производството на "АББ", които строят и вторият си завод в индустриална зона "Раковски". Идеята за създаването на дуална паралелка обаче не успява да се осъществи, но въпреки това специалността остава интересна за децата.

По-голямата част от учениците в гимназията започват работа веднага след своето завършване. "За съжаление с годините все по-малко деца продължават към университета", казва директорът Карпаров. Не е напълно ясно дали точно "съжаление" е правилната дума.

Учениците намират реализация предимно в зоната около град Раковски, където са съсредоточени големи предприятия като "АББ", "Кауфланд" с техния логистичен център. "Уилям Хюз България" и "Дзобеле".

Голяма част от учениците в гимназията са от ромски произход. "Ние не се оплакваме, а успяваме да приобщим тези деца, да ги накараме да се образоват и да възбудим интереса им към професията", казва Карпаров.