🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Роза на стената и вятър на покрива: колко полезни може да са малките идеи на "Градолюбители"

Някои от победителите в конкурса вече са готови с проектите си и доказват нуждата от повече такива в българските градове

Графитът в Казанлък е по идея и визия на ученичка от художественото училище в града.
Графитът в Казанлък е по идея и визия на ученичка от художественото училище в града.
Графитът в Казанлък е по идея и визия на ученичка от художественото училище в града.    ©  Георги Куманов
Графитът в Казанлък е по идея и визия на ученичка от художественото училище в града.    ©  Георги Куманов
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • "Градолюбители" се завръща за трета поредна година и събира проекти до средата на септември.
  • Досегашните победители вървят по пътя на реализация на идеите си и споделят на какъв етап са, както и през какво са преминали до момента.
  • Организаторите от посолството на Великобритания и "Капитал" са впечатлени от реализираните проекти и са обнадеждени, че има идеи за подобряване на градската среда.

Какво е "Градолюбители"

През 2021 г. вестник "Капитал" и посолството на Великобритания в София стартираха конкурса "Градолюбители" за добри градски идеи. Целта му е да активира хора и организации от различни населени места в България, които имат идея в някоя от областите зелена енергия, чист въздух и транспорт, околна и градска среда, води. В двете му издания до момента над 55 проекта се бореха в надпревара за челните места, които получават финансова награда за тяхната реализация.

И тъй като добрите идеи заслужават да бъдат чути, през 2023 г. ще се проведе третото издание на "Градолюбители", като крайният срок за кандидатстване е 15 септември. Целта е имената на наградените да са ясни през октомври, след което всички участници ще бъдат поканени на церемония в резиденцията на британското посолство в София.

Тази година към организаторите се присъединява базираният в Русе консорциум "Булмаркет груп", която е сред най-големите български фирми в секторите на жп транспорта, пропан-бутана и биогоривата. Благодарение на това наградният фонд се увеличава до 22 хил. лв., а той ще бъде разпределен между няколко достойни предложения по преценка на журито.

Други партньори са Фондът за устойчиви градове (ФУГ) и IT университетът SoftUni.

Приемането на кандидатури за изданието на конкурса през 2023 г. е отворено до 15 септември на този линк.

Как се рисува върху блок, колко струва ветрогенератор, лесно ли се намират пари за идея? Ако тези въпроси са ви интересни, то историите на няколко участника в конкурса "Градолюбители" от Раковски, Казанлък и Бургас могат да ви насочат.

Идеята на конкурса, който се провежда за трета година от "Капитал" и посолството на Великобритания, тази година с подкрепа от частния сектор (виж карето), винаги е била да насърчава активни градски хора да осъществяват идеите си. А те понякога минават през какво ли не, за да стигнат до реализация.

Като например брат и сестра, живеещи в София, които започнаха от нулата и с помощта на местно художествено училище, домоуправител, няколко фирми и графити артисти от морето стигнаха до облагородяването на калкана на жилищен блок в Казанлък, който днес радва жителите на розовия град. Или отдаден учител по електротехника, който помогна на ученици от 8 до 12 клас да изградят система, която улавя вятъра и генерира енергия, достатъчна да покрие нуждите за два месеца.

"Капитал" обиколи няколко от проектите, които са печелили една или друга награда през последните години от "Градолюбители", за да разбере докъде са и как се справят.

Конкурсът “Градолюбители” доказа, че България е страна, изпълнена с активни граждани, които се грижат за своите местни общности и работят по вълнуващи проекти за подобряване на околната и градска среда. Беше много вдъхновяващо да се срещнем с някои от победителите в конкурса и да видим как техните проекти се реализират.

Даниел Джаксън
Даниел Джаксън

ръководител комуникации, Британско посолство

Ток от вятъра

Идеята за собствен ветрогенератор на професионалната гимназия "Петър Парчевич" в Раковски стана втора в миналогодишното състезание. Със спечеленото финансиране в размер на 6500 лв. плюс добавка от самото училище учениците там са успели да създадат истинска система за захранване.

Закупена и разположена на покрива на училището е малка вятърна перка, която улавя вятърната енергия и я трансформира в електрическа. В сервизно помещение пък са изградени две табла с необходимата апаратура за трансформирането на енергията и присъединяването ѝ към електрическата система на училището. Полученият ток се използва за нуждите на учебното заведение, като според преподавателя и проектант на електрически системи Алдомир Коленаров за едно денонощие системата може да произведе 24 kW.

Системата работи от по-малко от месец, затова прогнозите са спекулативни, но по сметки на Коленаров и на директора Петър Карпаров годишно може да бъде спестена електроенергия, равняваща се на потреблението за период от между два и три месеца (около 1650 лв.).

Коленаров обяснява, че с приоритет в елинсталацията на професионалната гимназия се използва енергията, получена от ветрогенератора, и едва след нейното изчерпване автоматично се черпи от елмрежата. Има и 200-амперова батерия, която съхранява част от произведеното.

Коленаров разкри, че "таблата и системата са изцяло изградени от 18 ученици в специалност "Електрически машини и апарати" от 8 до 12 клас, като работата се осъществяваше по време на учебната практика през целия втори срок на учебната година - физически започнахме работа по проекта през февруари и работихме до 15 юли".

Важното при реализирането на проекта е работата в екип, както и активното включване на учениците в реализирането му. Заместник-директорът Мария Ячева е човекът, който подготвя проекта и кандидатурата за "Градолюбители", а Коленаров изготвя цялата схема на таблата и системата. В крайна сметка поради инфлацията и поскъпването на материалите се е наложило от училищния бюджет да бъдат заделени допълнително около 1500 - 2000 лв. На всеки от учениците, взели участие в изграждането на системата, е осигурена стипендия в размер на 120 лв. и подарък уред за измервания, който ще им бъде необходим по време на занятията по електротехника.

А най-хубавото е, че системата е готова за включване на още ВЕИ, когато се наложи - било то вятър или слънце. Техникумът има готовност за такива проекти.

Роза на стената

Ива и Даниел Димитрови са брат и сестра. Тя е адвокат, а той архитект и от години живеят в София, но се прибират при всяка възможност в Казанлък. Когато дойдоха в "Градолюбител", Ива и Даниел имаха бегла идея какво искат да постигнат. Знаеха крайната цел - първият модерен стенопис в Казанлък, но не бяха наясно как да стигнат до нея.

Журито през 2022 г. ги включи в поощрителните награди заедно с още два проекта с графити. От "Градолюбители" проектът получава само минималните 1000 лв. поощрителна награда, но получава и връзка със спонсори и контакт с хора, които вече са реализирали подобни неща.

Целта на проекта им е постигане на положителна промяна в градската среда, която има нужда от освежаване и нови идеи. "Ако знаехме тогава много от нещата, които знаем днес, щеше да ни е много по-лесно", казва Ива.

Двамата се спират на блок 33 в квартал "Васил Левски" до едноименния парк. Това, което ги привлича, е, че гледа към парка и има поток от хора. Истинският им пробив идва, когато се свързват с домоуправителя на блока Дончо Милчев. Милчев е истински двигател - освен професионален домоуправител е таксиметров шофьор и майстор на покриви.

Той помага за организирането на общо събрание, на което представя идеята пред живущите и получава съгласието им. Пред "Капитал" споделя, че типично "имаше и хора, които бяха против, тъй като искаха първо блокът да бъде саниран и едва тогава да се изрисува страничната му стена". В крайна сметка около 70% от живущите са съгласни.

Ива Димитрова казва, че крайната сума за реализирането на проекта е между 10 и 15 хил. лв., като все още не са направили финален отчет. Има няколко по-големи спонсора, но е имало и много по-малки бизнеси от града, които са се включили, но са пожелали да останат анонимни. Ива и Даниел също имат участие с лични средства.

Реализацията на проекта им е отнела около пет месеца - в края на декември 2022 г. и началото на януари са стартирали, като са се свързали с художественото училище "Акад. Дечко Узунов" в Казанлък. Със съдействието на ръководството на училището сред учениците е организиран конкурс за това какво да бъде нарисувано на стената на блока. За победител е избрана визията на ученичка, която също е пожелала да остане неназована.

Паралелно с конкурса е вървяла комуникацията с живущите в блок 33, а след това в община Казанлък са входирани документи за получаване одобрение на бъдещите подобрения по фасадата му. Димитрова споделя, че общината няма регламентирана процедура за подобна дейност, но тя като адвокат и брат ѝ Даниел са пожелали все пак да подадат документи. След формалното съгласие и одобрение на местната власт през април и май идва и моментът за търсене на спонсори, което време тя определя за недостатъчно.

Основните критерии, по които са подбирали графити артистите, са били първо цената на офертата, готовността им да изрисуват чужда визия, а не авторско изображение. Не на последно място от значение е било двамата да си паснат като начин на мислене и отношение. Така се спират на Николай Димитров и Даниел Дубаров от Super G team от Бургас.

Отнема им около 10 дни, за да изрисуват стената. Дончо Милчев разказва, че е имало перипетии и с осигурената от един от партньорите - Rentex - вишка, тъй като се оказва недостатъчно висока, за да се достигне до най-високата точка на блока, и се налага да бъде подменена с друга. "Докараха я с ТИР", казва той, впечатлен, за да покаже, че проектът всъщност е доста по-обемен, отколкото изглежда.

Графитът е готов за кулминацията на 120-тото издание на празника на розата, който се чества в района на Казанлък. А съседите на блока вече питат Дончо как могат да направят и те нещо подобно.

Важното е да имаш енергия

Още през първото издание на "Градолюбители" един проект прави такова впечатление на журито, че заради него променят регламента и вместо между два наградният фонд е разделен между три проекта. Това е Shopping Energy на Антония Митева и Румяна Иванова от Бургас, тогава ученички в осми клас. За него им помага тяхната менторка и преподавателка в основно училище "Александър Георгиев-Коджакафалията" Грета Стоянова.

Идеята е стандартна пазарска количка да бъде оборудвана с генератор в едно от колелата ѝ, а то при механичното си движение да генерира енергия, която да бъде използвана за зареждане на телефона на бутащия я. И това не е всичко. Когато количките се оставят на стоянката, останалата неизползвана енергия се прехвърля в по-голяма батерия, power hub, а магазинът може да я използва за собствените си енергийни нужди.

Днес двете девойки са вече десети клас в нови училища, но продължават да работят по идеята. Имат работещ и сертифициран прототип, а всички средства за изработката са събрани чрез участия в различни форуми и състезания, като последното е "Градолюбители".

След консултация от Фонда на фондовете ги свързват с "Кауфланд", които са отворени да позволят на момичетата да тестват с клиенти в обект на веригата своя прототип. Това обаче се проточва във времето и минават почти две години. Така менторът на Антония и Румяна Николай Ганчев, член на ABLE (the Association of Bulgarian Leaders and Entrepreneurs), в програмата TeenНоватор ги свързва с Димитър Вутков, ръководител сектор "Маркетинг и Франчайз" в "Метро България".

Той съдейства и с ръководството на магазина на веригата в Бургас, двете ученички в продължение на няколко дни да показват и обясняват на клиентите на търговския обект как да използват количката. За тях това е изключително ценно, тъй като имат нужда да съберат данни и мнения от клиенти в реална среда. Вутков коментира за "Капитал", че "въпреки високото натоварване на магазина по време на летния туристически сезон ние решихме да подадем ръка на тази иновативна идея и ще следим с интерес развитието ѝ".

"Метро България" е социално отговорна компания и темата за енергийната ефективност и алтернативните източници на енергия заема централно място в нашата ESG стратегия. Именно поради тази причина сме отворени към различен вид иновации, които предлагат решения в областта. Като търговец на едро за нас е важно какви са нуждите на клиентите ни и по-скоро склонността им да ползват подобен тип решения.

Димитър Вутков
Димитър Вутков

ръководител сектор “Маркетинг и Франчайз” в “Метро България”

Антония казва, че клиентите са доволни от възможността да пазаруват, а през това време мобилните им телефони да се зареждат. Прототипът, естествено, има нужда да се доработва. Следващата естествена стъпка за двете изглежда да намерят стартово финансиране и да предложат продукт, който ритейл веригите да имат интерес да купят. А междувременно - и да завършат училище.

Все още няма коментари
Нов коментар